بابک نیکطلب در این نشست به سوالات نوجوانان درباره شعر پاسخ داد و اظهار داشت: وظیفه شاعر شعر گفتن و برقراری ارتباط با مخاطب است اما پس از چاپ اثر کتاب به عنوان یک شخصیت مستقل شناخته شده و وابستگی به نویسنده ندارد، در این زمان کتاب و اشعار آن باید بتواند نیازها و پرسشهای مخاطب را پاسخ دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در اشعارش از آرایه تضاد زیاد استفاده کرده است، گفت: آرایههای ادبی یکی از ابزارهای شعری هستند که استفاده از آنها از وظایف هر شاعری است اما اینکه چرا آرایه تضاد در شعرم زیاد است گاه به صورت آگاهانه و گاه غیرآگاهانه در اشعارم استفاده شده است.
نیکطلب درباره انتقادی که به طراحی و تصویرگری کتاب شده بود، افزود: وظیفه اصلی من سرودن شعر کتاب بوده و شاعر در قطع و تصویرگری کتاب دخالت چندانی نداشته به این دلیل که در مرحله چاپ اثر، تعاملی بین شاعر، تصویرگر و صفحه آرا برقرار نمیشود.
وی همچنین به چگونگی استفاده از کلمات در سرودن شعر اشاره و خاطرنشان کرد: اگر شاعر بر کلمه مسلط باشد میتواند به راحتی، ساده و روان حرفهایش را در قالب شعر بیان کند حتی برای بیان اندیشههای بزرگ و پیچیده باید از کلمات ساده بهره برد.
نیکطلب درباره شاعر شدنش تصریح کرد: استعداد مهمترین عامل در شاعر شدن است، در زمان نوجوانی خط بدی داشتم برای تمرین خط از روی اشعار مینوشتم این امر سبب شد هم خطم خوب شود و هم شاعر شوم.
زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعر و هنر آشنا میشوند، گفت: شعر نقش بهسزایی در شکوفا کردن استعدادهای نوجوانان دارد و مربیان کانون و شاعران و نویسندگان مرتبط با کانون به این شکوفایی کمک میکنند.
وی حضور شاعر «با فرفرهها به شادی باد بگرد» را در شیراز مایه انس و الفت و عزم جدی نوجوانان در راه شاعری و نویسندگی دانست و افزود: نوجوانان با نوشتن زیاد میتوانند نویسنده و شاعر خوبی بشوند؛ چون آنان که همنشین با یار مهربان هستند بهتر میبینند و به اطراف توجه دارند و متفاوت مینویسند.