صادق خلیلیان گفت: متاسفانه دولت یازدهم در اکثر زمینه های مربوط به حوزه اقتصادی کشور، رویکرد غیر منطقی در پیش گرفته و این تنها در مسکن مهر نیست که رویکرد غیر معقولی دارند.
کد خبر: ۸۸۱۹۴۰۱
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹

صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه طرح ملی مسکن مهر توسط دولت تعطیل شده و متقاضیان مسکن را دچار مشکلات عدیده ساخته است اظهار داشت: بحث مسکن مهر طرح ملی بوده است که همه دولت ها موظف هستند تعهدات خود را انجام دهند لذا دولت نمی‌تواند ادعایی مبنی بر اینکه طرح عطف به ماسبق نمی شود داشته باشد چرا که طرح در جهت خدمات رسانی عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر از سوی دولت یازدهم اجرایی نمی شود افزود: دولت بهانه عدم اجرایی شدن طرح مسکن مهر را مربوط می داند به اینکه پروژه به دولت قبلی برمی‌گردد. متاسفانه دولت یازدهم در اکثر زمینه های مربوط به حوزه اقتصادی کشور، رویکرد غیر منطقی در پیش گرفته است و تنها در مسکن مهر رویکرد غیر معقولی ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: تعطیلی مسکن مهر موجب شده است که صنایع متعددی به تعطیلی کشانده شود و یکی از دلایل اصلی تعمیق رکود اقتصادی به تعطیل شدن مسکن مهر برمی‌گردد. این در حالی است که دولت ادعای جهش مسکن را در شعارهای انتخاباتی داشته و اینکه چندین هزار بافت‌ فرسوده در شهر و روستا را بازسازی می‌کند بود ولی متاسفانه دولت عملا  به شعارهای انتخاباتی در حوزه راه و مسکن توجهی نداشته است.

وی با ابرازهمدردی با خانواده های جان باخته در حادثه ساختمان پلاسکو افزود: متاسفانه از دید دولتمردان توسعه مسکن مخفی مانده است و عملا در پلاسکو نشان داد که عملا به فراموشی سپرده شده است. لذا انتظار میرفت دولت اقدامات لازم نسبت به احیا و توسعه بافت‌های فرسوده را عملیاتی کند و عملیات بهسازی و نوسازی را تا سطح یک واحد مسکونی هم ادامه دهد. ولی دولت سازوکار و ساختار اجرایی مناسب را به کار نبرده است. ساختمان های  با قدمت 60- 50 ساله در سطح تهران وجود دارد که تصور می رود حادثه پلاسکو را تکرار کند. دولت به جای اینکه در پی این باشد که اقدامات لازم جهت سیاست های ابلاغی در بازسازی بافت های فرسوده را در پیش بگیرد متاسفانه بازسازی یا نوسازی را عملا  به حال خود رها کرده است. از اینرو شاهد فجایعی همچون آتش سوزی پلاسکو بودیم که تبعات منفی مختلفی در سطح شهر تهران ایجاد کرد.

وی با  ابراز گلایه مندی از عدم تشکیل شورای رسیدگی به امور تهران توسط دولت یازدهم خاطر نشان کرد: متاسفانه قرار بر این بوده است که در مدت سه سال شورای رسیدگی به امور  تهران که مسائل شهری را مورد بررسی قرار می‌دهد از سوی رییس جمهور تشکیل شود ولی تاکنون هیچ کاری برای تشکیل انجام نشده است. چنانچه رویکرد انتخاباتی دولت در این چند ماه‌های پایانی فعالیت موجب شده است که رهاسازی امور کشور شکل بگیرد.

خلیلیان در خاتمه افزود: هر بهانه ای از سوی دولت برای حادثه پلاسکو پذیرفتنی نیست از آنجایی که دولت باید تحولات سریع علمی و فنی جهانی را در کشور ایجاد می‌کرد تا به تبع آن دگرگونی در ساختار کالبدی، اقتصادی و اجتماعی شهرها را انجام می داد تا در جهت نظریه توسعه پایدار شهری اقدام اساسی در پیش می گرفت و باید کمر همت به نوسازی و احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد می گمارد.از آنجایی که منابع در اختیار دولت و شهرداری ها است باید با اعطای تسهیلات بانکی به سازندگان و مالکان بافت های فرسوده امکان بازسازی را برای ساختمان پلاسکو فراهم می کرد.

ارسال نظرات