شمس بابیان اینکه در پنج ماه گذشته آمار دوربینهای نصب شده در شیراز سه برابر شده است و بلوارهایی از جمله رحمت، مدرس و خلیج فارس به سامانههای هوشمند مجهز شده است خاطرنشان کرد: با برنامهریزی صورت گرفته تعداد دوربینها به یکهزار و 500 عدد افزایش مییابد و موارد بسیاری از قبیل جرائم، آبگرفتگی، نحوه عملکرد ناوگان اتوبوسرانی و مشکلات شهری نیز از طریق این دوربینها قابل نظارت است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز تصریح کرد: در پنجماهه دوم سال 95 آمار تصادفات به میزان 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته اما به سبب اینکه تعداد کشتهشدگان نیمه نخست سال بالا بود و باید تلاش کنیم تا همچنان آن را کاهش دهیم.
شمس با اشاره به اینکه در طول سال گذشته 196 کشته ناشی از تصادف در شهر شیراز داشتیم، گفت: سال گذشته رتبه چهارم جانباختگان درونشهری تصادفات به فارس اختصاص یافت اما در نیمه اول سال جاری رتبه شیراز به رتبه بیست و هفتم رسیده که کاهش آمار تصادفات را نشان میدهد.
معاون شهرداری شیراز گفت: در تمام نقاطی که پایش تصویری ترافیک انجام میشود، با نصب تابلوهای اطلاعرسانی به فاصله هر 200 متر، هشدار لازم به رانندگان داده شده و علاوه بر آن از سایر شیوههای اطلاعرسانی در این خصوص بهره برده شده است.
شمس تاکید کرد که استفاده از سیستمهای پایش تصویری در شیراز، تنها با هدف نظارت ترافیکی، کنترل و کاهش تخلفات و ارتقاء ایمنی ترافیکی مورد استفاده قرار میگیرد اما این دوربینها میتواند در کاربریهای امنیتی نیز مورد استفاده قرار گرفته و منجر به کاهش جرائم نیز شود.
شمس همچنین از اضافه شدن تعداد 286 دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو 4 اروپا، تا پایان امسال به مجموعه ناوگان اتوبوسرانی شیراز خبر داد و گفت: این بزرگترین رویداد مرتبط با اتوبوسرانی در کشور محسوب میشود که با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان اجرایی شده است.
معاون شهرداری شیراز همچنین از تصویب اجرای مرحله نخست طرح اصلاح ترافیکی محدودهای از مرکز شیراز در شورای ترافیک خبر داد و گفت: بر اساس آن اصلاحاتی در محدوده خیابان انقلاب، سی متری سینماسعدی، فلکه هنگ، چهارراه 15 خرداد، باسکول نادر و انشعابهای این محدوده، انجام میشود.
شمس همچنین تصریح کرد: برنامهریزی برای کاهش تعداد قربانیان حوادث ترافیکی درونشهری در شیراز تا کمتر از 100 نفر در سال، انجام شده است و امیدواریم به این آمار که یک ایدهآل محسوب میشود دست پیدا کنیم.
معاون شهردار شیراز همچین گفت: یکی از اصلیترین علل بروز حوادث ترافیکی در شیراز، موتورسیکلت سواران هستند که با بیاحتیاطی و رعایت نکردن قوانین، هم خود را در معرض آسیب قرار دادهاند هم دیگر شهروندان را دچار مشکلاتی کردهاند.
شمس گفت: 40 درصد از کل 61 قربانیان حوادث ترافیکی نیمه دوم امسال، راکبان موتورسیکلت بودهاند و در بررسی آماری، یک طرف وقوع حوادثی که منجر به فوت عابران پیاده در طول یکسال میشود، موتورسیکلتها قرار دارند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز بیان کرد: طرح ساماندهی راکبان موتورسیکلتسوار در دست تدوین است و بهزودی در شهر شیراز اجرایی میشود و همچنین تزریق 286 اتوبوس دارای استاندارد یورو چهار به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای حمل نقلی کشور در دستور کار قرار دارد.