در این کنگره بر برخی اتفاقات مذهبی و حتی فرهنگی در دل فوتبال اشاره شد و البته واکنش به این اتفاقات از سوی جامعه مسلمانان و مسیحیان کاملا متناقض بوده است.
به عنوان مثال چند تن از شیوخ عربستانی با ارسال نامههایی به دفتر فرهنگی فیفا نوع خوشحالی برخی بازیکنان مسلمان پس از به ثمر رسیدن گل را تاسفبار و اشتباه توصیف کردند و معتقدند سجده روی چمن بعد از گل کار جایز و خوبی نیست.
همزمان از طرف برخی مقامات فرهنگی سعودی نامههایی ارسال شده که مضمون حمایت از آن کار در آنها روؤیت میشود.
برخی از بزرگان دینی در کشورهای اسلامی بر این باورند که سجده بازیکنان هنگام خوشحالی و حتی تشکر آنها به صورت نمادین از خداوند تاثیر زیادی در گسترش انگیزههای دینی دارد و بسیاری از مردم جهان این صحنهها را به خاطر جذابیت فوتبال مشاهده میکنند.
کمیته انضباطی فیفا البته تاکنون هرگز به خاطر این کارها بازیکنی را جریمه و یا محکوم نکرده است چرا که قانون اصلی در این خصوص میگوید اگر حرکت یک بازیکن توهینآمیز نباشد و مزاحمت برای دیگران محسوب نشود جرم نیست و نباید با او برخورد شود. بنابراین نوع شادی یک بازیکن به شرط تحریکآمیز نبودن هرگز یک فعل منفی و غیرمنطقی نیست.
با انتخاب فرد مذکور در بخش فرهنگی فیفا پیشبینی میشود سعودیها و بحرینیها از طریق نفوذ او در فیفا رای خود را به کرسی نشانده و کم کم سجده شکر پس از گلزنی را به یک کار تحریکآمیز تبدیل کنند.