۲۳ / اسفند / ۱۴۰۳ - 13 March 2025
08:00
۰۸:۵۲

۱۳۹۶/۰۳/۰۹
کارشناس رسانه در گفتگو با «بسیج»:

«جم» با تبلیغ کالای ایرانی به دنبال مشروعیت یافتن در ذهن مخاطبان ایرانی است/ استحاله فرهنگی هدف اصلی این شبکه

نوروزیان گفت: جم با تبلیغ کالاهای ایرانی سعی دارد مشروعیتی را در ذهن مخاطب برای خود ایجاد کند که با پخش برنامه های ضد فرهنگی به راحتی ذهن مردم جامعه را در راستای هدف خود استحاله کند.

«جم» با تبلیغ کالای ایرانی به دنبال مشروعیت یافتن در ذهن مخاطبان ایرانی است/ استحاله فرهنگی هدف اصلی این شبکهعادل نوروزیان کارشناس رسانه و مسئول بسیج رسانه خوزستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با تبلیغات کالاهای ایرانی در شبکه جم اظهار داشت: برای رسیدن به پاسخ این سوال که این تبلیغات به چه منظوری گسترش یافته و چرا قوه قضائیه با این مسئله برخورد نمی کند، اول باید فهمید چرا شبکه های ماهواره ای به ویژه جم با هزینه های بسیار پایین و یا رایگان تبلیغ می کنند.

وی افزود: شبکه جم با تبلیغات کالاهای ایرانی موجب جلب اعتماد مخاطبان ایرانی در داخل کشور و افزایش ضریب نفوذ سایر برنامه های خود در ذهن مخاطب می شود. در نگاه کلی تبلیغ رایگان کالاهای ایرانی در شبکه های ماهواره ای نه تنها به ضرر شبکه های ماهواره ای نیست بلکه کاملاً در راستای اهداف بلندمدت و حامیان و بانیان این شبکه است.

این کارشناس رسانه خاطر نشان کرد: شبکه های ماهواره ای مانند جم با تبلیغ کالاهای ایرانی سعی دارند مشروعیتی را در ذهن مخاطب برای خود ایجاد کنند که مطمئناً از این طریق راحت تر می توانند با پخش سریال ها و فیلم ها و برنامه های ضد فرهنگی ذهن مردم جامعه را در راستای هدف خود استحاله کنند؛ البته این نوع فعالیت ها برای کسب مشروعیت در ذهن مخاطب مسبوق به سابقه است.

مسئول بسیج رسانه خوزستان گفت: شبکه جم با تبلیغ محصولات ایرانی می خواهد خود را حامی کالاهای ایرانی نشان دهد و مسلماً به دلیل اینکه هزینه تبلیغت پایین است تولید کننده ها به این کار تمایل پچیدا می کنند و در عین حال ضریب نفوذ ماهواره در غفلت مسئولان امر در حال افزایش است.

نوروزیان با اشاره به راهکارهایی برای حل شدن این معضل مطرح کرد: صدا و سیما باید در روند تبلیغات بازنگری اساسی کند البته اخیراً تبلیغاتی در جهت حمایت از صنایع کوچک و متوسط انجام می دهد که اقدام خوبی است اما کافی نیست.

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: برخی تولید کننده ها بر خلاف نص صریح قانون که نباید تبلیغی در شبکه های معاند خارج از کشور صورت بگیرد انجام می دهند که باید با این تولید کنندگان برخورد قانونی شود. اما در برخی موارد این تبلیغات با رضایت تولید کنندگان انجام نشده که باید رویه بین المللی را در نظر گرفته شود و ارگان ها در چارچوب های قانونی اقدام و برخورد کنند.

کارشناس رسانه بیان داشت: شبکه هایی همچون جم با روش هایی همچون تبلیغ کالا و جذب بازیگران به این شبکه می خواهند مردم احساس صمیت بیشتری با این شبکه کنند و در نتیجه آنها هم با فراغ بال بیشتری محتوای ضد فرهنگی مد نظر خود را در ذهن مخاطب ایرانی حک کنند.

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان متذکر شد: ما باید نسبت به این مسائل هوشیار باشیم و در هر برهه ای از زمان این حربه ها را شناسایی و راهکار پیدا کنیم. این یک وظیفه شرعی و مسئولیت اجتماعی برای آحاد جامعه است که در برابر استحاله فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با دشمن مقابله کنیم.



گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید