در پی درج خبری پیرامون زیان دهی ذوب آهن اصفهان ، به نقل از نسیم آنلاین شرکت ذوب آهن جوابیه ای به خبرگزاری بسیج ارسال کرد.
کد خبر: ۸۸۷۲۳۹۳
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج ، در پی درج خبری مبنی بر ضرر و زیان بی سابقه ذوب آهن اصفهان در 1500 روز گذشته که به نقل از نسیم آنلاین در خبرگزاری بسیج منتشر شده بود، روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان با ارسال جوابیه ای خواهان درج انتشار آن در خبرگزاری بسیج شد.
براساس این گزارش در جوابیه ذوب آهن اصفهان آمده است: 

1 - همگان اطلاع كامل داريم كه در طي چند سال گذشته بدليل تحريم هاي بي سابقه، كشور با مشكلات زيادي مواجه شد كه شرايط براي ذوب آهن اصفهان بدليل استفاده از انرژي زغال سنگ سخت تر بود زيرا زغال سنگ سهم مهمي در هزينه هاي انرژي و هزينه تمام شده توليد فولاد به روش كوره بلند دارد. اين در حالي است كه هزينه انرژي در صنايع فولاد مشابه كه از از طريق برق و گاز تامين مي گردد ، بدليل قيمت مناسب داخلي، كمتر مي باشد .
2 -  ركود ساخت ساز مسكن در طي سالهاي اخير هم تاثير منفي بر فروش محصولات ذوب آهن اصفهان داشته است زيرا توليدات اين شركت(مقاطع فولادي اعم از تير آهن ،ميلگرد و....) كاربردعمده آنها در صنعت ساختمان  و ساخت و ساز مسكن است .
3 -  بخش اعظم  بدهي ها و زيان انباشته اين شركت ناشي از بهره هاي بانكي است كه  تسهيلات آن در طي سالها گذشته اخذ گرديده است و تامين و پرداخت آنها مي بايست از محل فروش انجام ميگرديد اما بدليل ركود بازار و عدم فروش مناسب داخلي اين امكان تا كنون فراهم نشده است.
4 -  هم اكنون با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و عليرغم بسياري از محدوديت هاي جاري در بازارهاي جهاني ، بخش مهمي از توليدات شركت به كشورهاي مختلف آسيايي و اروپايي صادر مي گردد و هم اكنون از رشد مناسبي برخوردار است اين در حالي است كه در سال 95 بيش از 700 هزار تن محصولات اين شركت صادر و در مقايسه با سال 94 رشدصددرصدي را نشان مي دهد. در سال جاري نيز برنامه ريزي شده كه بيش از يك ميليون تن از توليدات شركت صادر گردد.
5 -  بررسي صورتهاي مالي 5 ساله گذشته ذوب آهن اصفهان گوياي اين است كه شركت زيان انباشته 4717 ميليارد ريالي خود را در سال 92 با رشد سود عملياتي 9/2 برابري نسبت به سال 91 ، به 1262 ميليارد ريالي كاهش داد اما در پايان سال 92 و همزمان  با ركورد مسكن و تحريم هاي ظالمانه و دامپينگ هاي كشورهاي چين و تركيه و هم چنين كاهش قيمت جهاني فولاد ، با افت شديد قيمت ها به ميزان 30 درصد روبرو گرديد. اين شركت در سال 93 علي رغم آنكه حاشيه سودهي هر تن محصول بالاتر از ده سال گذشته را تجربه مي كرد بدليل مشكلات نقدينگي و اخذ وام هاي با سود بالا با هزينه هاي بالاي مالي روبرو گرديد و زيان انباشته روند صعودي به خود گرفت .
 از اين سال عليرغم  ركود حاكم بر بازار براي حفظ منافع معادن و اشتغال نزديك به 16 هزار نفر مستقيم و 140 هزار نفرغير مستقيم ، روند توليد خود را با جديت ادامه دادند و 11189 ميليارد ريال زيان متحمل گرديد. 
6  -  در سال 95 با تدابير انجام گرفته مانند افزايش صادرات روند زيان كنترل گرديده  و 14 درصد از آن كاسته شد . لازم بذكر است كه در همين سال بهاي زغال سنگ به منظور حمايت از معادن 25 درصد افزايش پيداكرد. در هر حال روند زيان شركت در سال 95 متوقف شد و انتظار مي رود در سال 96 بهبود نسبي حاصل يابد.
7 -  عملكرد اين شركت در سال 95 حاكي از آن است كه شركت توانسته است كليه هزينه هاي توليد و عمليات خود را پوشش دهد و زيان ابراز شده صرفاً ناشي از هزينه هاي مالي است ، مضافاً اينكه در سال 94 و سنوات قبل عمده هزينه هاي شركت ناشي از هزينه هاي مالي مي باشد.
9 -  بررسي قيمت تمام شده طي سنوات 92 لغايت 96 نشان ميدهد شركت با اعمال شديد مديريت هزينه ها ، توانسته است با كنترل هزينه توليد ، مانع از افزايش بهاي تمام شده توليد گردد. اين در حاليست كه بهاي تمام شده محصولات از سال 91 به سال 92 بيش از 50% رشد داشته است.
10 -  شركت سهامي ذوب آهن اصفهان در حالي سال 95 را به پايان برد كه در تمامي سرفصلها بجز خالص فروش درآمدهاي عملياتي عمكردي بالاتر از بودجه مصوب داشته است.
مقايسه عملكرد سال 95 به سال 92 بعلت عدم وجود شرايط اقتصادي برابر (بازار مسكن و...)و كاهش بيش از 500تومان در جهت فروش هركيلوگرم ، اساساً منطقي و عقلايي نمي باشد.
ارسال نظرات