خبرهای داغ:
مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند خبر داد

کاهش 65 درصدی آمار سزارین در نهاوند

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند با بیان اینکه برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی دیگر ازبرنامه های طرح تحول سلامت است، گفت: با اقدامات صورت گرفته توانسته‌ایم در یک سال گذشته آمار سزارین را به میزان 65 درصد درشهرستان نهاوند کاهش دهیم.
کد خبر: ۸۹۰۰۷۴۸
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کاهش 65 درصدی آمار سزارین در نهاوند
دکتر مومنعلی دارابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند با نگاهی به عملکردبرنامه طرح تحول نظام سلامت در بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند اظهار داشت: این فرموده مقام معظم رهبری که «باید کاری کنیم که بیمار و خانواده اش جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند»، سرآغاز برنامه ریزی برای اجرای طرح تحول سلامت بود.

وی افزود: این طرح بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصل 29، تکلیف دولت برای فراهم کردن خدمات بهداشتی درمانی برای یکایک مردم و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نوشته شد و اجرای آن از 15 اردیبهشت ماه سال 93 در سراسر کشور کلید خورد.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند تصریح کرد: چهار سال از اجرای این طرح مهم برای حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی می گذرد و بررسی دستاوردهای این برنامه، نشانگر خشنودی و بهره مندی همشهریان نهاوند از خدمات بهینه درمانی است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش کامل بیمه سلامت همواره در کار دولت ها قرار داشته اما تا قبل از سر کار آمدن دولت یازدهم، تحقق کامل نیافته بود و هم اکنون پس از چهارسال اجرای طرح تحول سلامت که بیش از 190هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت رفته اند سطح پوشش این بیمه از 88 درصد به 99 درصد رسیده است که خدمات پوششی آن برای شهروندان کم بهره و محروم به صورت رایگان انجام می شود.

دارابی یادآور شد: کاهش سهم پرداخت بیماران از هزینه های درمان در هنگام بستری در بیمارستان های دولتی، نخستین برنامه طرح بود به ویژه که قشر کم درآمد و محروم و متوسط جامعه پشتیبان و پناه خود در این خصوص را دولت و وزارت بهداشت می داند.

وی با بیان اینکه این برنامه، کاهش چشمگیر هزینه درمان بیماران را در پی داشت، گفت: این کاهش هزینه از طریق پرداخت مابه التفاوت هزینه های مورد تعهد بیمه های پایه، فراهم کردن خدمات، داروها و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین دیگر خدمات ضروی در بیمارستان‌ها برپایه قیمت‌های مصوب به دست آمد.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند عنوان کرد: جلوگیری از خروج بیماران از بیمارستان ها برای تامین دارو و لوازم پزشکی، حذف واسطه ها و پیشگیری از پرداخت های زیرمیزی و افزایش بهره مندی از خدمات درمان بهینه و ارزان پرداختی از جیب بیماران بستری 4 تا 6 درصد از دیگر دستاوردهای این برنامه است .

وی با بیان اینکه برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی دیگر ازبرنامه های طرح تحول سلامت است، گفت: وزارت بهداشت با رایگان کردن این روش برتر برای حفظ و استمرار باروری، ایجاد مشوق برای عامل زایمان و ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و بهسازی زایشگاه‌ها و تشویق مادران و پزشکان به انجام زایمان طبیعی در یک سال گذشته توانسته است میزان سزارین را به میزان 65 درصد درشهرستان نهاوند کاهش دهد.

دارابی اضافه کرد: بهینه سازی هتلینگ بیمارستانی و ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات در بیمارستان‌های دولتی شایسته برای شهروندان از دیگر محورهای برنامه بوده است.

وی با اشاره به اجرای عملیات نوسازی طرح هتلینگ بیش از6 هزارمترمربع در18 واحد بیمارستان آیت الله علیمرادیان و شهید حیدری با اعتبار 40 میلیارد ریال افزود: استانداردسازی تجهیزات پزشکی با اعتبار 2 میلیارد تومان در این دو بیمارستان انجام شده و تاکنون 90 درصد پیشرفت داشته است و رضایتمندی 93 درصدی بیماران از محیط فیزیکی و تجهیزاتی در برنامه چهارساله در این بیمارستان‌ها بوده است.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند ابراز داشت: بیش از 10 هزار بسته شامل تخت، کمد تشک، پایه سرم، میز و پله کنارتخت که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است، نیز توزیع شده است.

وی عنوان کرد: حضور پزشکان مقیم در بیمارستان برای افزایش پاسخگویی 24 ساعته این بیمارستان ها و تضمین دریافت خدمات درمانی مناسب در ساعات عصر و شب و روزهای تعطیل و در شهرستان به ویژه در موارد اورژانس یکی از برنامه های طرح تحول بوده است، در چهار سالی که از اجرای طرح می گذرد استقرار پزشک متخصصین که هم اکنون هرشب چهار نفر پزشک متخصص در این بیمارستان مقیم هستند.

دارابی تصریح کرد: در بسته خدمتی ارتقای کیفیت معاینه ویزیت پزشکان تلاش شده است پزشکان با افزایش زمان معاینه و رعایت استانداردها در مراکز دولتی کیفیت خدمات خود را به بیماران افزایش دهند تا علاه بر اهمیت دادن به معاینات و تشخیص‌های بالینی، از اقدامات غیرضروری پاراکلینیکی و تشخیصی خودداری شود و همچنین سهم پرداخت مستقیم مردم در بخش سرپایی کاهش یابد.

وی ابرازداشت: در چهارسال گذشته 59 نفر پزشک عمومی و 43 نفر متخصص در مراکز خدمات جامع سلامت، کلینیک دولتی و اورژانس، 100 درصد بیمار و مراجعه کننده را با رعایت استاندارد معاینه کرده اند.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند گفت: هم چنین در قالب طرح تحول، پوشش امداد هوایی برای راه فرعی و روستایی و نقاط سخت گذرصعب العبور و پرحادثه شهرستان طراحی شده است و در این زمینه پایگاه امداد هوایی در مواقع اضطرار سورت پروازی امکان ارائه خدمات به موقع به 22 مصدوم حوادث ترافیکی و بیماران اورژانسی را در شهرستان فراهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات