مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در زمینه صادرات محصولات، گفت: امیدواریم دولت نیز مشوق‌های صادراتی را در این زمینه در نظر بگیرد تا موجب ترغیب صادرکنندگان شود که باید از هم‌اکنون وضعیت مشوق‌های صادراتی اعلام شود تا صادرکنندگان و تجار در این زمینه فعال شوند.
کد خبر: ۸۹۰۵۱۷۹
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مازندران با داشتن باغ‌های مرکبات و کیوی بخش عمده‌ای را تولید کشور را برعهده دارد و باغداران استان با تلاش شبانه‌روزی در طول سال سعی می‌کنند بهترین محصول را به بازار عرضه کنند.

تولید محصول مرکبات مازندران چه کم باشد چه زیاد نگرانی همواره با باغداران همراه است به‌طوری‌که سال گذشته با توجه به محصول فراوان برنامه‌ریزی و دغدغه مسؤولان بحث صادرات بود که ناگهان بر تمام رویاهای کشاورزان خط کشیده شد و سرما خسارات بسیاری به محصولات وارد کرد.

مرکبات به‌عنوان محصول در 6 ماهه دوم سال در سبد میوه‌ای مردم حضور چشمگیری دارد و دامنه خسارتی که در سال گذشته بر محصولات مازندران وارد شد بسیار گسترده بوده است؛ به‌طوری‌که تمامی دستگاه‌ها را برای تأمین محصول درگیر کرد و حتی بازار را نیز تحت تأثیر خود قرار داد.

مسؤولان از هم اکنون باید برنامه‌ریزی لازم در زمینه صادرات و فروش محصول را در دستور کار قرار دهند نه اینکه در زمان برداشت به فکر بازار محصولات باشد؛ به این دلیل که حجم تولید بسیار بالا بوده و زمان برداشت کوتاه است و باغداران در این زمینه بسیار نگران هستند لازم است با برنامه‌ریزی مسؤولان بخشی از دغدغه‌های کشاورزان مرتفع شود نه اینکه آنان را به حال خود رها کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران  در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: گرمای فصل تابستان به‌دلیل اینکه مرکبات باید در هوای معتدلی رشد کنند حتماً خسارت وارد می‌کند و سوختن و خسارت بر بخشی از محصول را به دنبال دارد که بعدها اثرات خود را نشان می‌دهد.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال باغداران مازندران مسائلی از جمله نگهداری باغ، آب‌دهی منظم و توصیه‌های فنی را رعایت کردند کمترین خسارت را به دنبال داشته و به میزان تولید ضربه وارد نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه پیش‌بینی ما این است امسال تولیدات خوبی در بحث نارنگی،پرتقال و کیوی داشته باشیم، اضافه کرد: بیشتر به دنبال ایجاد بازار برای محصولات مازندران هستیم تا بتوانیم محصولات خود را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.

شعبانی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در زمینه صادرات محصولات، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت نیز مشوق‌های صادراتی را در این زمینه در نظر بگیرد تا موجب ترغیب صادرکنندگان شود که باید از هم‌اکنون وضعیت مشوق‌های صادراتی اعلام شود تا صادرکنندگان و تجار در این زمینه فعال شوند.

وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین معضل ما در بحث مالیات از بخش‌های تولیدی و تعاونی‌ها است، تصریح کرد: سازمان مالیاتی برخی از بخش‌های تولیدی را زمین‌گیر کرده و توان تولید را از آنان گرفته و آنان را وارد مسائل حاشیه‌ای کرده که لازم است مسؤولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه سامان‌دهی بحث مالیات ورود پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: بحث مالیات فشار مضاعفی را به بخش تولیدی وارد کرده؛ چرا که مطالبه آنان به اندازه وصولی نیست و حتی تا 8 برابر سود حاصله را مطالبه می‌کنند.

شعبانی با اشاره به بالا بودن سود تسهیلات بخش کشاورزی، گفت: باید سود تسهیلات کاهش یابد تا تولید ما با سایر کشورها قابل رقابت باشد؛ چرا که در حال حاضر با توجه به بالا بودن هزینه‌ها تولید ما قابل رقابت با سایر کشورها نیست.

وی با بیان اینکه درباره صادرات محصولات کشاورزی باید چاره‌اندیشی شود، اظهار کرد: این مهم نیاز به بررسی و اجماع بیشتر دارد تا بتوانیم تولیدات با کمیت و کیفیت بیشتری را به بازار عرضه کنیم.

امیدواریم امسال کشاورزان مازندران بتوانند با خیالی آسوده و تنها به فکر تولید نسبت به برداشت محصولات خود اقدام کنند.

ارسال نظرات