نمی توان هم اکنون عدد دقیقی را به عنوان رتبه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعلام کرد اما قطعا با جایگاه نخست منطقه فاصله زیادی داریم.
کد خبر: ۸۹۰۵۸۳۹
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، رسیدن به جایگاه نخست در منطقه از منظر اقتصادی را می توان شاخص ترین هدف سند چشم انداز 1404 نامید، سندی که آبان ماه سال 1382 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد تا کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد. حال با توجه به اینکه تنها 8 سال زمان تا رسیدن به محصول این سند باقی نمانده است، لازم تا جایگاه اقتصاد کشور در منطقه را بررسی کنیم.


بی توجهی دولت‌ به اهداف سند چشم انداز

دکتر محمد خوش چهره اقتصاددان در همین زمینه در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: دولت های مختلف در جهت اجرای سند چشم انداز کاری نکردند، بنابراین تصور اینکه به قدرت اقتصادی نخست منطقه تبدیل شویم بسیار سخت است چرا که زمان باقی مانده ناچیز است و اگر واقعا مسئولین بخواهند به اهداف سند 1404 برسند راه سختی را پیش روی دارند.

دکتر آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با بیان اینکه در تدوین سند چشم انداز یک سری مسائل همچون بحران های ارز و تحریم پیش بینی نشده بود، اظهار داشت: دولت متأسفانه اقدام به برنامه ریزی مناسبی نمی کند تا اعلام کند که با این میزان نرخ سود، تسهیلات، ظرفیت و شرایط اقتصادی به جایگاه خاصی در زمان معینی می رسیم، همین امر یعنی بدون برنامه بودن که کار را برای رشد اقتصاد کشور سخت می کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه می توان با استفاده از الگوهای کلان به جایگاه نخست منطقه دست پیدا کرد، گفت: من تاکنون ندیدم دولت برنامه ریزی خوبی برای رشد و توسعه بخش های مختلف اقتصاد کشور با چاشنی اقتصاد مقاومتی انجام بدهد.

برای دست یابی به رتبه نخست منطقه باید اقتصاد کشور را مقاوم کرد

وی در ادامه با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در کاهش مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: برای رسیدن به رتبه نخست اقتصادی لازم بود اقتصاد کشور را در مقابل فشارهای گوناگون مقاوم می کردیم و به علت بی توجهی به اقتصاد مقاومتی اقتصاد کشور آسیب های قابل ملاحظه ای در برابر شک های نفتی و ارزی دید. بنابراین وقتی اقتصاد مقاومتی با برنامه ریزی های ما اجین شود می توان گفت که هرگونه سندی که افقی را برای اقتصاد کشور ترسیم می کند قابل وصول است.

دکتر حجت الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز در همین رابطه در گفتگو با خبرگزاری بسیج شرط تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 را بهره مندی از روحیه جهادی و بسیجی وار دانست و گفت: درست است که در 6الی 7 سال گذشته روند رو به تنزلی را در اقتصاد کشور شاهد بودیم و از سال 91 به بعد اقتصادمان پسرفت کرده است، با این وجود باید توجه داشت که هنوز تا سال رسیدن به چشم انداز 8 سال زمان باقی مانده است. چنانچه دولت های دوازدهم و سیزدهم اعتقاد قلبی به مبانی انقلاب اسلامی و اقتصاد مقاومتی داشته باشند، می توانیم انتظار تحقق اهداف سند چشم انداز را داشته باشیم.

غفلت از ظرفیت‌های درونی و توجه دستگاه دیپلماسی به منابع غربی

وی ادامه داد: ما از ظرفیت های فوق العاده ای در درون کشور بهره مند هستیم، پتانسیل و توان تولیدی بسیار بالایی داریم که در تراز بین المللی قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست. اگر بتوان از این توان داخلی استفاده کرد، ایران می تواند به عنوان کشور اول منطقه شناخته شود. اما متأسفانه این نگاه به کلی فراموش شده و نگاهی در کشور حاکم شده که ظرفیت ها و توانمندی های داخلی را تقریبا نمی بیند و از فرصت های بیرونی نیز تهدید می سازد. یعنی کشورهایی که تعامل اقتصادی با آنها می تواند برای ما صرفه داشته باشد را از چرخه دیپلماسی خود خارج می کند، برای مثال کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای لاتین تقریبا از دایره تعاملات بین المللی با ایران خارج شده اند. این برخورد دستگاه دیپلماسی دولت در حالی است که دیپلماسی ما امروز بیشتر به سمت اروپای غربی و آمریکا متمرکز شده که این موضوع به تنهایی تهدید بزرگی است و قطعا ما از تعامل با این ها ضرر خواهیم کرد.

این اقتصاددان همچنین به اختلاف رتبه کنونی اقتصاد کشور با رتبه پیش بینی شده در سند چشم انداز 20 ساله اشاره کرد و گفت: نمی توان هم اکنون عدد دقیقی را به عنوان رتبه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعلام کرد اما قطعا با جایگاه نخست منطقه فاصله زیادی داریم.

عدم آمادگی نظام پولی و مالی کشور برای حرکت در مسیر سند چشم انداز 1404

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج نیز به ضعف های نظام پولی و مالی کشور اشاره کرد و گفت: افقی که در سند چشم انداز 1404 برای کشور دیده شده، دست یابی به جایگاه نخست منطقه است با این وجود ما در بسیاری از بخش های اقتصادی کشور علی الخصوص نظام پولی و بانکی با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی با اشاره به طرح اصلاح نظام بانکی اظهار داشت: باید به این طرح که هم اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی است امیدوار بود چراکه جزئیات آن توانایی از بین بردن منافذی که هم اکنون در نظام بانکداری کشور موجود است را دارد. مجلس بحث و بررسی بر روی این طرح را پیگیری می کند و تأخیر در تصویب آن دلیلی بر بی توجهی مجلس نسبت به نظام بانکداری نیست.

لزوم حرکت نظام پولی و بانکی به سمت تولید محوری در سند چشم انداز

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم و کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفتگو با خبرگزاری بسیج به ضعف های اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این معضلات قطعا روند دست یابی به اهداف والای سند چشم انداز 1404 را با کندی مواجه می سازد، بنابراین باید هرچه زودتر برای تغییر و اصلاح آن چاره ای اندیشید، البته در بخش نظام بانکی که با مشکلات متعددی مواجه است، هم اکنون طرح اصلاح آن در مجلس در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب آن مشکلات این حوزه کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه پول مردم باید به جای قرارگرفتن در مباحث واسطه ای و دلالی باید به سمت تولید هدایت شود، تصریح کرد: اگر با جدیت اصلاح نظام بانکی را پیگیری نکنیم و اقتصاد را به سمت تولید محوری سوق ندهیم، قطعا تحقق سند چشم انداز 20 ساله غیر ممکن است.

ارسال نظرات