اردوهای جهادی از روی اجبار نیست اردوهای جهادی نه سیاسی است و نه اقتصادی و عقیدتی بلکه یک کار جهادی عام‌المنفعه خداپسندانه است.
کد خبر: ۸۹۱۰۴۷۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گرگان، جهاد برای رضای الهی در هر عرصه‌ای شادکامی و غرور را برای یک امت و جامعه به همراه داشته و تعالی و عزتی شایسته و همیشگی را به عنوان توشه راه به همراه خود می‌آورد.

بسیج سازندگی امروز با بکار‌گیری جوانان و نوجوانانی مشتاق کوله‌ای پر از مهر را روانه نقاط کور و محروم کشور کرده و دست پر عطوفت انقلاب اسلامی را با عزم پر برکت بسیجیان بر کودکان، زنان، مردان و جوانان روستایی و محروم نوازش می‌دهد.

جهادی که از دل انسانیت برآمده و سعادت را به ارمغان آورده و طی سال‌های اخیر اقیانوسی از خودباوری را همانند راهیان جهادی به روستاها کشانیده است.

به منظور قدردانی از زحمات جهادگران همیشه فعال خبرگزاری بسیج همراه با گروه تلویزیونی سپاه نینوا استان گلستان عازم تعدادی از روستاهای اطراف شهرستان رامیان شد.

 
 

* شرکت در اردوهای جهادی از روی اجبار نیست

مجید بوئینی 23 ساله که اصالتا اهل زنجان و از شهرستان سلطانیه است می گوید برای دومین بار است که در اردوهای جهادی شرکت کرده است.

او دانشجوی پاسدار از دانشگاه امام حسین (ع) است که به همراه یک اکیپ 36 نفره در سه روستا از توابع شهرستان رامیان به فعالیت‎های عمرانی و محرومیت‎زدایی مشغول هستند و در حال حاضر برای توسعه فاطمیه روستای نامتلو که یک بانوی واقف آن را وقف کرده به همراه دوستان بسیجی فعالیت می کنند.

وی می گوید شرکت در اردوهای جهادی از روی اجبار نیست اردوهای جهادی نه سیاسی است و نه اقتصادی و عقیدتی بلکه یک کار جهادی عام‌المنفعه خداپسندانه است و هر کس که تمایل به شرکت در این اردوها داشته باشد حتی اگر بسیجی نباشد هم می‌تواند وارد این عرصه شود و در مناطق محروم خدمت کند.

این جوان جهادگر بسیجی با اینکه هوای را بسیار گرم و شرجی عنوان می کند اما می گوید که اراده بسیجیان گرما و عطش نمی‎شناسد و علاقه، عشق و پشتکار آنها را برای خدمت به مردم مشتاق کرده است.

بوئینی از مسوولان می‎خواهد آنچه را که به مردم قول می دهند عمل کنند و تنها حرف و شعار نباشد، مسئولین ما باید قدردان انجام اقتصاد مقاومتی مردم و تلاشگران جهادی باشند که مدلهایش در هیچ کجای دنیا موجود نیست.

 
 

* عدم آسفالت و جدول کشی مردم را دچار مشکل کرده است

در میان جهادگران جوان، پیرمردی 66 ساله که عرق ریزان مشغول بنایی بود نظرمان را جلب کرد او از ساکنان روستای نامتلو بود که برای ساخت فاطمیه به بسیجیان در اردوهای جهادی کمک می‎کرد.

وی که شور و شادی از فعالیت جهادگران جوان در چشمانش موج می زد گفت: وقتی می‎بینیم جوانان از مناطق دوردست برای خدمت به مردم روستا آمده اند، خودم نیز این انگیزه را پیدا کردم که پا به پای آنها بیایم و برای خدمت به مردم روستایم گامی بردارم.

این پیرمرد جهادگر با بیان اینکه زمین فاطمیه را یک خانم وقف کرده است افزود: مصالح این کار توسط مردم تهیه شده است که تلاش زیادی برای تکمیل این فاطمیه می کنند .

به گفته وی؛ این روستا مشکلات زیادی دارد که باران یکی از مشکلات بزرگ ماست . زمانی که می‎بارد، مردم بیل به دست تلاش می کنند تا با ریختن خاک و شن روی آبهای حاصل از بارندگی جلوی سیل و رفتن آب به منزل خود را بگیرند.

این پیرمرد جهادگر ادامه داد: اینجا جدول‎کشی ندارد و  خیابان‎ها و کوچه‎هایش آسفالت نیست حتی در زمانی که مسئولین توصیه به صرفه‎جویی می کنند لوله آب در برخی نقاط این روستا شکسته و آب به راحتی هدر می‎رود اما چند ماهی زمان می برد تا مسئولین به این مسائل رسیدگی کنند.

این پیرمرد 66 ساله در بخش دیگر سخنانش می گوید بسیاری از این دانشجویانی که دراین اردوها حضور یافته اند کسانی هستند که ماهها ست از خانواده دوربوده و به جای اینکه در کنار خانواده باشند اما آمده اند در روستایی دور افتاده با کمترین امکانات با هر بیل و کلنگ زدن به خدا نزدیکتر شوند.

 
 

* اردوهای جهادی فرصتی بسیار مغتنم برای رهایی از نفس است

محمود خیاط و میلاد زارعی نیز از دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) تهران هستند که در اردوهای جهادی مسئولیت آشپزی را بر عهده گرفته اند و در حال سرخ کردن بادمجان بودند که  زارعی خود را برای ما معرفی کرد و گفت: 24 سال سن دارم اصالتا همدانی هستم فارغ‎التحصیل الهیات در مقطع کارشناسی از دانشگاه امام حسین (ع) تهران و اکنون مشغول تحصیل در یکی از رشته‎های علوم پایه می باشم؛ همیشه به غرب کشور اعزام می شدم و این اولین بار است برای شرکت در اردوهای جهادی به گلستان اعزام شدم.

وی در ابتدا با خنده به یکی از خاطرات عمرانی اش اشاره کرد و گفت: در یکی از این اردوها پی زمین بسیار سفت و سخت بود و ما آب چاه را رها کردیم که متاسفانه آنقدر شل شد که تا کمر در گل فرو رفته بودیم و آنجا بود که مردم باید به ما کمک می کردند.

زارعی از خاطرات و تجربه آشپزی اش هم به ما می گوید که غذای 50 نفر را یکجا سوزانده و الان به یک آشپزحرفه‎ای تبدیل شده است و دیگر کسی از دست‎پخت‎اش ناراضی نیست.

او که بسیار پرانرژی و شوخ طبع به نظر می رسید با خنده و شوخی از دست‎پختش بسیار تعریف کرد افزود: این مثال را قبول ندارم که می گویند وقتی آشپز دو تا شد غذا یا شور میشه یا بی نمک چون ما نه غذای شور به بچه‎های بسیجی می‎دهیم نه غذای بی‎نمک؛ الان هم داریم برای شام بچه ها قیمه بادمجان بپزیم.

 
 

به گفته این جهادگر بسیجی؛ اعتقاد دارد که اردوهای جهادی در وهله نخست برای خودسازی است و تنها شاید بتوانیم در این چند روز طعم فقر را بچشیم و کمبود امکانات برخی مناطق روستایی را از نزدیک ببینیم؛ و در وهله دوم محرومیت زدایی مد نظر است که در این راه بتوانیم کمکی به هم نوعان خود کرده باشیم.

زارعی افزود: اردوهای جهادی یک فرصت بسیار مغتنم برای رهایی از نفس است وازجمله فعالیت‌های تشکل بسیج دانشجویی است که هر سال با هدف تقویت روحیه خودباوری، تقویت اعتماد به نفس در دانشجویان، ایجاد اعتماد عمومی و خوش بینی میان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ، تربیت نیروهای متخصص و متعهد و درد آشنا برای آینده و آشنا کردن جوانان با محرومیت‌ها و محدودیت‌های جامعه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آب و هوای گلستان بسیار گرم و طاقت فرسا می باشد گفت: آب و هوای همدان در ایام تابستان خیلی خنک‎تر از گلستان است و من در نظر دارم در سال های بعد اگر خدا قسمت کند در اردوهای جهادی به نقاط محروم مختلف کشور بروم و هر کاری از دستم برمی‎آید برای مردم مضایقه نکنم.

این جهادگر بسیجی از مسئولان می‎خواهد در اردوهای جهادی شرکت کنند و طعم فقر را بچشند، لازم است در دوران مسئولیت در دل محرومیت‎ها قرار بگیرند و حرف‎های مردم را بشنوند، واقعا یک هفته با جامعه محروم زندگی کنند آن وقت عزم‎شان در خدمت بیشتر جزم می‎شود.

زارعی در ادامه می‎گوید مسئولان اگر امکان دارد از پشت میزهای خود بلند شوند و بروند مناطق محروم را ببینند چرا که دیدن عکس و فیلم فایده ندارد. اگر مشکلی را با تمام وجود ببینیم و در بین مردم محروم زندگی کنیم؛ می توانیم بهتر انجام وظیفه کنیم.

 
 

 * خدمت به خلق خدا جزو بهترین عبادات است

حجت‎الاسلام علی محمدی در داخل فاطمیه در مکانی که اسباب و اثاثیه جهادگران و استراحتگاهشان محسوب می شد در کنجی نشسته بود که با دیدن ما از جا برخواست و به استقبالمان آمد.

وی با بیان اینکه محصل حوزه علمیه قم و مدرس دانشگاه امام حسین (ع) تهران است گفت: برای طرح  مسائل اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، بصیرتی، دینی و احکام برای جهادگران بسیجی به مدت یک هفته به این منطقه اعزام شدم.

این استاد اخلاق می گوید تقویت تقوا و بصیرت در رفتار و منش جوانان جهادگر بسیار حائز اهمیت است و اعتقاد دارد خدمت به خلق خدا جزو بهترین عبادات است، و باعث اخلاق جوانان می شود لذا فعالیت بی‎وقفه این جهادگران و تلاش مخلصانه آنها در این راه، که فرسنگ‎ها راه را پیموده اند و به اینجا آمده اند تا به مردم خدمت کنند و مزدی نمی خواهند خود درس بزرگ اخلاق و معرفت است که من از این جوانان درس می آموزم.

این استاد حوزه و دانشگاه از جوانان خواست تا جوان هستید قدر خودشان را بدانند و از خواندن نماز شب غافل نشوند و خواندن قرآن را جزو برنامه روزمره زندگی قرار دهند.

محمدی ضمن تشکر و قدردانی از حضور خبرنگاران برای انعکاس فعالیت‎های جهادگران بسیجی گفت:  شما با کاری که انجام می‎دهید می‎توانید مشوق مسئولان برای خدمت بی‎منت به خلق‎الله باشید، فرماندار، استاندار، رئیس‎جمهور و مقامات مختلف به این اردوهای جهادی بیایند، وضعیت مردم را از نزدیک ببینند و بدانند تکیه زدن بر صندلی ریاست و حرف زدن بدون عمل هیچ مشکی را از این مردم دردمند حل نمی کند و لذا برای کمک به مردم بیشتر تلاش ‎کنند.

وی با تقدیر از زحمات جهادگران که در این آفتاب سوزان فعالیت بی فقفه دارند خطاب به مسئولان گفت: ما اگر خودمان عامل باشیم می‎توانیم در دیگران اثر بگذاریم، دانشجویان بسیجی خودشان عامل هستند که باید قدر این جوانان را دانست و به آنها افتخار کرد، درست نیست که به دلایل مختلف از جمله سلایق حزبی و جناحی به بخشهای زحمتکش کشور تهمت عدم کارآیی بزنیم و تلاشها و تأثیرات خوب عملکردشان را زیر سؤال ببریم در حالی که مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به کارهای انجام شده جهادگران در راستای خدمت رسانی به مردم دارند.

 
 

* وضعیت اقتصادی، گرانی و اعتیاد مردم روستا بسیار نامساعد است

ملوک‎السادات میرفندرسکی که قطعه زمین در حال ساخت را به فاطمیه هدیه داده بود در ادامه صحبت های حجت‎الاسلام محمدی می گوید از وضعیت نامساعد اقتصادی مردم روستا، گرانی و اعتیاد گلایه دارد و از مسئولان می‎خواهد تا برای شنیدن مشکلات مردم به روستاها بیایند.

وی افزود: مردم روستا وقتی یک گروه جوان بسیجی را در منطقه خود می بینند که بی‎ریا و بدون ادعا برای خدمت به مردم به اینجا می‎آیند و می‎گویند تمرین خودسازی انجام می‎دهند واقعا انتظار از مسئولان خیلی بیشتر می شود.

این بانوی کهن‎سال که تنها تا پنجم ابتدایی درس خوانده ادامه می د‎هد که مادران این روستا نیاز به آشنایی با احکام دینی دارند، زمانی 80 شاگرد داشتم ولی الان پنج سال است که کار آموزش به کودکان و بانوان را کنار گذاشتم و رمق چندانی برایم باقی نمانده است.

میرفندرسکی که در مکتب‎خانه تحصیل کرده مولف 21 کتاب است که موضوعیت اکثر آنها تعزیه است، از 24 سالگی مشغول درس دادن و قرآن یاد دادن به دخترانی است که از موهبت خواندن و نوشتن محروم هستند.

این واقف نیک‎اندیش چند جلد از کتاب‎هایش که در این فاطمیه وجود دارد را برایمان آورد که عناوین آن «نجوای عاشقان»، «نوای دل»، «تعزیه‎خوانی امام حسین (ع)»، «تعزیه‎خوانی امام علی (ع)»، «طریقه الاحکام به زبان ساده»، «تعزیه‎خوانی جامع برای اهل‎بیت (ع)» و «شهادت طفلان مسلم» بود.

او می گوید زمینی که داشتم را وقف فاطمیه کردم که به کمک مردم ساخته شد الان با کمک جهادگران بسیجی می‎خواهیم این فاطمیه را گسترش دهیم برای تکمیل این پروژه حدودا 30 میلیون تومان دیگر نیاز است اگر خیرین برای این کار ورود کنند کمک زیادی به مردم این منطقه روستایی می‎شود.

میرفندرسکی خطاب به جهادگران گفت: مردمان محروم از لحظه حضور این جوانان در روستا دعاگویشان هستند و برای عاقبت به خیری آنها دعا می کنند و می گویند این جوانان یقین بدانند که دعای خیر ما همیشه بدرقه راهشان خواهدبود.

 
 

* جهاد اصلی را کسانی انجام میدهند که امنیت مردم تامین شود

در ادامه این راه به دبستان نادرخوانی روستای نامتلو رفتیم که جهادگران بسیجی سخت مشغول رنگ‎آمیزی و زیباسازی کلاس‎های درس دانش‎آموزان برای آغاز سال تحصیلی جدید بودند.

مهدی مباشرامینی در مصاحبه با خبرنگار بسیج گفت : کارشناس نفت از دانشگاه امام حسین (ع) است و به همراه دوستانش به اینجا آمده تا هر آنچه از دستشان برمی‎آید برای مردم انجام دهند، تاثیرگذاری اردوی جهادی مرا دوباره به این اردوها در یک منطقه محروم از کشور عزیزم کشاند.

این جوان 24 ساله که در اردوهای جهادی خراسان جنوبی، کرمانشاه، مازندران، گیلان، گلستان و ... شرکت داشته بر این باور است که جهاد اصلی را کسانی انجام می‎دهند که امنیت مردم تامین شود ما جهادگران نیز به تأسی از این افراد فعالیتی هرچند کوچک برای مردم مناطق روستایی انجام می‎دهیم.

وی که قاری قرآن نیز بود ما را در این سفر بسیار غافلگیر و با صوت زیبا آیه‎ای از سوره انفال را در حین کلامش برایمان قرائت کرد که بسیار لذت‎بخش و دلنشین بود.

مباشرامینی هدف برگزاری اردوهای جهادی، را خود سازی و سازندگی دانست و گفت؛ این گذر از خود و اجابت حق بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند ضمن اینکه رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است.

 
 

* مسئولین متکی به مردمی هستند که از غیرت دینی و عرق ملی برخوردار هستند

مهدی محمدی اهل زنجان که 25 سال دارد و  او هم دانش‎آموخته دانشگاه امام حسین (ع) است ضمن  معرفی خود می گوید؛ اردوهای جهادی را برکت می‎داند و آن را مهمترین تجربه برای آشنایی طعم فقر و محرومیت ارزیابی می‎کند.

وی افزود: در شهر امکانات مختلفی از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی فراهم است و همین نقطه شکاف و اختلاف مردم شهری و روستایی است.

محمدی معتقد است از اینکه افسر جنگ نرم است احساس غرور دارد و افتخار می‎کند جزو سفیران جهادی دانشگاه امام حسین (ع) است، و یک توصیه به مسئولان و همسالان خود دارد که بیایند و از نزدیک با محرومیت‎های منطقه آشنا شوند.

به گفته این جهادگر بسیجی؛ در سه روستای گلستان علاوه بر کارهای عمرانی و سازندگی به آموزش‎های قرآنی، درسی، معرفتی، هوش و خلاقیت برای کودکان و نوجوانان می‎پردازیم.

محمدی تاکید کرد: مسئولین متکی به مردمی هستند که از غیرت دینی و عرق ملی برخوردار هستند و پای سخنان رهبر و عزت کشور خود می مانند، بنابراین اقتصاد ایران باید از این هم مردمی تر و محلی تر کرد و همگان می دانند در دنیا امروز قدرتهایی توانسته اند حرفی برای گفتن داشته باشند که بر توان ملی و نیروی مردم خود تکیه بیشتری دارند.

 
 

* آرزوی جهادگران کوچک برای کمک به محرومین

حسن و محمدرضا دو دانش‎آموز دبستان نادرخوانی روستای نامتلو که یکی 12 ساله و دیگری 9 سال دارد مشغول کمک به جهادگران بودنند و گوشه ی کوچکی از کار را گرفته بودند و در حین کار شیطنت های خود را داشتند که از حضور بسیجیان جهادگر در روستا و بخصوص در مدرسه خود خوشحال بودند که از رفتن بسیجیان جهادگر ناراحت بودند و آرزویشان این بود روزی خود را در این لباس سبز رنگ در حال کمک به محرومین ببینند.

 
 

* با نگاه به مشکلات مردم مناطق محروم قدر زندگی خود را بهتر می دانیم

از مدرسه دور شدیم و به روستای مشو در همان حوالی رفتیم که تعدادی از دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) تهران در آنجا مشغول ساخت خانه عالم بودند.

سیداحسان هاشمی 24 ساله دانشجوی دانشگاه امام حسین(ع) تهران، مشغول دیوارچینی بود که وقتش را به ما داد عرق پیشانی اش را پاک کرد و گفت: ما وقتی که از نزدیک مشکلات این مناطق محروم رادرک و لمس می کنیم قطعا قدر زندگی خودمان را بیشتر می دانیم و می فهمیم که کل ایران فقط شهر های بزرگ نیست و روستاهایی هم هستند که مردم با جان و دل در این روستاها زندگی می کنند.

این جهادگر بسیجی، اردوهای جهادی را همانند اردوهای راهیان نور دانست و می گوید تا مناطق را ازنزدیک لمس نکنیم از کتاب خواندن و روایت گری درمورد این مناطق چیزی متوجه نمی شویم.

هاشمی 18 شهریور قرار است داماد شود ولی عشق کمک و خدمت به مردم او را به اینجا کشانده تا خادم مردم شود.

به گفته وی؛ در نگاه اول اين طور برداشت مي شود كه ما جهادگران به اهالي روستاهاي دورافتاده و محروم در حال كمك هستيم اما در باطن اين طور است كه ما انسان هاي شهر نشين به محبت و عشق مردم اين مناطق نيازمنديم.

این جهادگر بسیجی با تعریف بسیار از برخورد و رفتار خوب مردمان این دیار گفت: تجربه‎های زیادی را از حضور در اردوهای جهادی به دست آورده است؛ و تا به الان به گلستان سفر نکرده اما حالا خاطرات خوبی با مردم این استان دارد.

پس از پایان رسیدن صحبت های سید احسان یکی از دوستانش با سطلی پر آب از او استقبال کرد و خنده را بر لب دیگران نمایان ساخت و چه شیرین است لحظات شاد این دلهای پاک که خالصانه با عمق جان در کمک به مردمان سرزمینمان بی هیچ منتی گام برمی دارند.

آری بسیج سازندگی در قالب اردوهای جهادی هدفی جز خدمت رسانی و شاد کردن دل محرومین ندارند، بسیجیان  همواره با واژه هایی همچون مقاومت، پایداری، فداکاری، گذشت، جوانمردی و…. قرین هستند، اما بدون شک این تمامی معانی و کارکردهای بسیج خصوصا بسیج سازندگی نیست بلکه باید دید بسیج امروز چه حماسه هایی می آفریند، بسیج سازندگی در قالب اردوهای جهادی پیشرفت و توسعه کشور را از دل روستا ها آغاز کرد و با اقداماتی کشور را در راستای خودکفایی و آبادانی یاری می کنند.

انتهای پیام/

 
 
 
ارسال نظرات