اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موانعی روبهرو است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید محمد بطحایی در دیدار با آیت الله سبحانی که امروز صبح در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد اظهار کرد: سال تحصیلی از شنبه آغاز میشود و با آغاز ماه محرم و دفاع مقدس مقارن شده است.
وی افزود: نخستین سال تحصیلی است که بنده توفیق خدمت در آموزش و پرورش را دارم و در ابتدای این سال خدمت مراجع و علما رسیدیم که سال پرثمری را برای انقلاب و کشور داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شنبه بیش از 13 میلیون دانش آموز سال تحصیلی را آغاز میکنند و 960 هزار کارمند و معلم مشغول خدمت خواهند شد و 138 میلیون جلد کتاب درسی توزیع شده است.
وی گفت: برنامههای تحصیلی در قالب کتابهای درسی به اجرا در میآید؛ سندی در آموزش و پرورش به عنوان سند تحول بنیادین وجود دارد و جزو معدود اسنادی است که کلی گویی و چشم انداز را بیان نکرده است، بلکه لایهها و راهکارهای عملیاتی را پیش بینی کرده است.
بطحایی اظهار کرد: تعدادی از زیر نظامهای سند شامل، سه زیر نظام در ماههای اخیر آماده میشود؛ این سند مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش را روشن کرده است و تا حدود زیادی مشخص کرده است که از چه مسیری برای تحول در نظام آموزش و پرورش حرکت کنیم. خروجیهای ما دانش آموزانی است که در حال تحصیل هستند و شایسته است هرکدام یک شهروند ایرانی اسلامی با انتظارات نظام باشند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است که بخشی از آن مرتبط به منابع انسانی و اقتصادی است حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به صورت ظریف گله مندی خود را از این نقصها اعلام کردند که چرا این سند مستقر نمیشود.
وی گفت: امیدواریم با لطف خداوند این سند را مستقر کرده و از منابع آن در نظام آموزشی کشور استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز فضای مجازی و هجمههایی که دشمنان دین و ایمان مردم از این طریق وارد میکنند، تهدیداتی دارد که باید دانش آموزان در مقابل آن محافظت شده و مقاومت داشته باشند به همین خاطر به دنبال آن هستیم که در سال تحصیلی جدید دانش آموزان با نیازهای فردی و اجتماعی خود بیشتر آشنا شوند.
وی اضافه کرد: مسئله مهم روش اداره آموزش و پرورش است. در وضعیت موجود با توجه به اینکه از امکانات همیشه گلهمند بودیم، ولی بودجههای دولتی نیز به خوبی استفاده نمیشود و اتلاف سرمایهها هنوز وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اصلاح روند مدیریت منابع، کم بودن اختیارات مدارس است.