خبرهای داغ:
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با انتقاد از کشت فرا سرزمینی سیب زمینی، گفت: اگر قرار باشد سیاست هایی برای کشت فراسرزمینی سیب زمینی تدوین شود و تولیدات زارعین در داخل کشور به صورت مطلوب به فروش نرسد یا در حوزه صادرات با مشکل برخورد کند، کار بیهوده ای خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۳۲۴۷۳
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴

انتقاد از تدوین سیاست‌های کشت فراسرزمینی سیب‌زمینیبه گزارش خبرگزاری بسیج از بهار، سومین همایش هم‌اندیشی سیب زمینی در فرهنگسرای آیت الله بهاری شهر  بهار با حضور شرکت کنندگان 24 استان کشور برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در این همایش اظهار داشت: سالانه ۵ میلیون تن سیب‌زمینی در کشور تولید می‌شود که جایگاه ویژه‌ای در سبد تغذیه خانوار کشور دارد.

علی اصغر زبردست با بیان اینکه یکی از پر مخاطره ترین مساله کشور در آینده کمبود آب خواهد بود، افزود: با توجه به مصرف آب محصول سیب‌زمینی عقیده بر این است که باید تا حدودی کشت این محصول کنترل شود اما می توان با تغییر روش و اصلاح الگوی مصرف آب، بهینه سازی آب با سیستم آبیاری نوین بارانی و قطره ای و اصلاح بهره وری تولید، این محصول را تولید کرد.

وی اضافه کرد: راندمان تولید سیب زمینی ۳۲ تن در هکتار است که به لحاظ آب مصرفی رقم مناسبی نیست و تولید هر ۵.۲ کیلوگرم سیب زمینی یک متر مکعب آب مصرف می کند که باید تلاش کنیم با مصرف یک متر مکعب آب، ۵ کیلوگرم سیب زمینی تولید شود و مسئولین استان به فکرِ تولید و ساماندهی وصعیت موجود هستند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با انتقاد از کشت فرا سرزمینی سیب زمینی، گفت: اگر قرار باشد سیاست هایی برای کشت فراسرزمینی سیب زمینی تدوین شود و تولیدات زارعین در داخل کشور به صورت مطلوب به فروش نرسد یا در حوزه صادرات با مشکل برخورد کند، کار بیهوده ای خواهد بود و تولیدکنندگان نباید به گونه ای عمل کنند و به کشت در کشورهای آسیای میانه بپردازند که آنان را بی نیاز از واردات کنند و برای تولیدکنندگان داخل کشور رقیب محسوب شوند.

وی تشکیل انجمن ملی سیب زمینی ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر چه دولت با توجه به سیاست خود به تقویت این تشکل و بخش خصوصی بپردازد، منافعش افزون خواهد شد و باید این تشکل به صورت تخصصی و هدفمند در حوزه ها وارد شده و مشکلات را با همفکری حل نماید و تولیدکنندگان و صادرکنندگان با خرد جمعی راهکارهای مناسبی برای ارتقای کیفیت تولید، بسته بندی و مصرف کود و سم در حد نیاز اقدام کنند تا بتوان شاهد افزایش صادرات و افزایش سرانه درآمدی کشور باشیم.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در محصولات تولیدی از نظر کیفی وضعیت مناسبی نداریم و با آزمایشاتی که خریداران سایر کشورها بر روی سیب زمینی های تولید داخل انجام می دهند، از خرید منصرف شده و صادرات کاهش می یابد.

زبردست تصریح کرد: با انسجام و تفکر و تخصصی کردن کارها می توان به مسئولین قبولاند که مسیر تولیدکنندگان را هموارتر کنند زیرا علیرغم سیاست های دولت در حمایت از تولیدکنندگان، در بدنه سازمان‌های دولتی شاهد مقاومت هایی هستیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات