حجه الاسلام والمسلمین غلامی:

جایگاه امر به معروف و نهی منکر از سایر واجبات بالاتر است

مسئول دفترنماینده گی ولی فقیه سپاه کربلا با تاکید بر اینکه جایگاه امربه معروف و نهی از منکر از سایر واجبات بالاتر است، گفت: با امر به معروف و نهی از منکر نماز اقامه و حج و جهاد برپا می شود.
کد خبر: ۸۹۳۳۲۵۴
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت الاسلام غلامی، نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران در گفتگویی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر یکی از مسائل مهم اسلام است، اظهارکرد: این مسئله از فروعات دین محسوب می شود که همچون نماز، روزه، حج، جهاد و ... باید به آن توجه ویژه شود.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه امربه معروف و نهی از منکر از سایر واجبات بالاتر است، گفت: با امر به معروف و نهی از منکر نماز اقامه و حج و جهاد برپا می شود.
حجت الاسلام غلامی افزود: بسیاری از علما معتقدند که جهاد با شمشیر زیرمجموعه امربه معروف و نهی از منکر می باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران ادامه داد: اگر با عمل به این فریضه الهی نتوانستیم فرد خطاکار را به مسیر درست هدایت کنیم باید به مسائل دیگری که دراسلام برآن تاکید کرده است عمل کنیم.
وی به سخن امیرالمومنین علی(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در خطبه امر به معروف می فرمایند « تمام خوبی ها در برابر امربه معروف مثل قطره اند در برابر دریا» و این مسئله در قران سیری دارد که قابل توجه و تامل است.
حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر در قران از ذات پاک باری تعالی آغاز می شود، بیان کرد: در آیه 90 سوره نحل می فرماید إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ و اولین عامل امربه معروف ذات باری تعالی است.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران افزود: در آیه 157 سوره اعراف می فرماید: يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ که به معنای آن است که پیامبر کارش امر به معروف و نهی از منکر است.
وی با بیان اینکه مجموعه امت پس از خداوند و پیامبران عامل امر به معروف و نهی از منکر می باشند، گفت: در آیه 110 سوره آل عمران كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ که به معنای «شما (مسلمانان حقیقی) نیکوترین امتی هستید که پدیدار گشته‌اید (برای اصلاح بشر، که مردم را) به نیکوکاری امر می‌کنید و از بدکاری باز می‌دارید و ایمان به خدا دارید» می باشد.
حجت الاسلام غلامی با اعلام اینکه حاکمان صالح نیزعاملان امربه معروف و نهی از منکر هستند، ادامه داد: سیر امربه معروف از ذات باری تعالی آغاز و تا هیات های امربه معروف ادامه پیدا می کند.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران بابیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر واجب است، گفت: برخی تصور می کنند که امر به معروف و نهی از منکر مختص دین اسلام است در حالی که در همه ادیان الهی به این مسئله تاکید فراوانی شده است.
وی با تاکید براینکه کار انبیاء الهی امربه معروف و نهی از منکراست، بیان کرد: امربه معروف و نهی از منکر از حقوق متقابل مسلمانان است و مسئله ای یک طرفه نمی باشد که تنها بر یک فرد واجب باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران با بیان اینکه آگاهان باید بیشتر از سایر افراد به مسئله امربه معروف و نهی از منکر توجه داشته باشند، افزود: ترک این فریضه مهم سبب نابودی جوامع در گذشته شده است و برخی از اقوام بخاطر اینکه به این فریضه الهی توجه نکردند مورد غضب الهی قرارگرفتند.
حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه افراد باایمان نیز هلاک می شوند، گفت: اگر فردی تمام فرایض الهی را عمل کند ولی به امربه معروف و نهی از منکر توجه نداشته باشد هلاک می شود.
وی ادامه داد: خداوند به شعیب پیامبرامر کرد که قوم تو را هلاک خواهم کرد و حضرت شعیب پرسید که افراد بی ایمان باید هلاک شوند ولی خوبان چرا؟ که خطاب آمد که خوبان قوم تو امربه معروف و نهی از منکر نمیکردند.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران مبنای قیام امام حسین(ع) در عاشورا را امربه معروف و نهی از منکردانست و عنوان کرد: فلسفه امام حسین(ع) احیای این فریضه فراموش شده بود که می فرمایند«شما مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل اجتناب نمی شود ».
حجت الاسلام غلامی افزود: در عصر پیامبر اکرم (ص) مسلمانان به فریضه امربه معروف و نهی از منکر عمل می کردند.
وی با بیان اینکه در عصر خلیفه سوم با افرادی که فریضه امربه معروف و نهی از منکر عمل می کردند برخورد شده است، گفت: عمار از سوی صحابه پیامبر مامور شد که به دستگاه حکومتی دستوراتی دهد ولی عمار بخاطر عمل به این فرضیه کتک خورد و ابوذر نیز تبعید شد.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران معروف و منکر شرعی، عرفی از انواع امربه معروف و نهی از منکر محسوب می شود، گفت: برخی از معروف و منکر که از نظر شرعی مشکلی ندارد ولی از نظر عرفی جامعه اسلامی نمی تواند آن را قبول کند رعایت آن ها لازم است.
حجت الاسلام غلامی افزود: امیر المومنین علی (ع) زمانی که به مالک اشتر حکم استانداری مصر را داد در یکی از دستوراتش فرمودند« مردم در مصر سنت هایی دارند که شما با سنت های آن ها درگیر نشوید».
وی بابیان اینکه برخی از فعالیت ها ظاهر معروف و باطنی منکر دارند، افزود: ازدواج یک سنت حسنه است ولی اگر در عروسی ها فعالیت هایی از جمله مختلط بودن زن و مرد و عدم رعایت حجاب می تواند منکر زا باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) امربه معروف را مایه قوام دین می دانند، گفت: اهل ایمان اگر می خواهد مستحکم باشد باید درآن امربه معروف و نهی از منکر جایگاه خودش را داشته باشد.
حجت الاسلام غلامی باتاکید براینکه راه انبیا امربه معروف و نهی از منکر می باشد، بیان کرد: امام محمد باقر (ع) می فرمایند« امربه معروف ونهی از منکر سبب آبادانی زمین می شود».
وی افزود: بشیریت برای داشتن آینده ای آباد باید به مسئله امربه معروف و نهی از منکر توجه جدی شود.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران با بیان اینکه مایه حلال شدن کسب و کار یکی از اثرات امربه معروف و نهی از منکر در فرمایشات امام محمدباقر(ع) است، گفت: اگر امربه معروف و نهی از منکر نباشد انسان می تواند به کم فروشی ، حیله در معامله و ربا گرفتار شود که با عمل به این فریضه الهی این مسائل در کسب و کار شناخته می شود.
 

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها