خبرهای داغ:
9 سال پیش بود که دانشگاه آزاد اسلامی همدان به‌عنوان نخستین دانشگاه در پایتخت تاریخ تمدن ایران میزبان نامداران گمنام شد.
کد خبر: ۸۹۴۰۸۰۷
|
۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

نهمین سالگرد تدفین شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، در روزهای ابتدای آبان سال 1387 مصادف با ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، در میان استقبال کم‌سابقه مردم‌دار المجاهدین دانشگاه آزاد اسلامی همدان سعادت میزبانی از پنج  شهید گمنام  را به‌دست آورد.

اشک‌ها می‌بارید و دل‌ها بی‌تاب بود، دوستان تشنه دیدار بودند و هم‌رزمان سراپا انتظار، آمدند هرچند مختصر و سبک‌بار اما در ورای آن تابوت‌های  منقش به سبزینگی عشق و دلدادگی، سفیدی صداقت و اخلاص و سرخی ایثار و جان‌فشانی ارمغانی از مظلومیت و قداست با خود آوردند. همچون ابرهای بهاری هر چه آوردند نعمت بود و عزت و ما از این حضور بر خود بالیدیم. باشکوه آرمیدند و یادمانشان در یادمان آن‌چنان پرصلابت قد برافراشت که سایه‌سار آرامش و ایمان شد برای تمام دل‌تنگی ها و بغض‌ها .

حضور پرشور دانشجویان، استادان و کارکنان در کنار مردم دارالمؤمنین شهر همدان فضای به‌یادماندنی برای دانشگاه آزاد اسلامی همدان رقم زد.

پس‌ازاین تدفین درخور شأن که با حضور خیل عظیمی از دلدادگان، دانشجویان و آحاد مردم انقلابی استان انجام شد مراحل طراحی و اجرای یادمانی زیبا و شایسته  برای این نامداران گمنام توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه  به انجام رسید و ازآن‌پس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان مزین به زیور حضور و طلوع خورشیدی شد که منور از پنج تشعشع پرفروغ گشت و اکنون 9 سال است که جان‌ودل همه عاشقان را روشن و تابنده نموده است و این مکان را به حریمی پاک و مقدس برای دانشجویان بدل کرده است.

محمدمهدی زبرجدیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره طراحی یادمان شهدا گمنام دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: یادمان شهدا گمنام دانشگاه آزاد اسلامی همدان در مرکز سایت دانشگاه و در ضلع غربی مسجد احداث‌شده است، که این امر باعث گردیده یادمان یکی از پرترددترین سیر حرکت دانشجویان به‌طرف دانشکده‌ها و همچنین کتابخانه مرکزی دانشگاه واقع شود.

وی افزود: بنای یادمان در فضای باز به مساحت 110 مترمربع و ارتفاع 14 متر، اسکلت بنا از نوع فلزی و نمای آن از سنگ مرمریت سفید بوده که  کتیبه کاشی‌کاری (کاشی هفت رنگ) از آیه قرآن زینت بخشیده شده است.

زبرجدیان تصریح کرد: در دورتادور بنای یادمان محوطه‌ای به مساحت 750 مترمربع جهت برگزاری مراسم در نظر گرفته‌شده و در ضلع شمالی و غربی بنا پارک به مساحت 3 هزار و 500 مترمربع جهت استفاده دانشجویان احداث‌شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: همه ما عقیده داریم  حرم شهدا قبله‌گاه عاشقان اهل حق و یقین است و این طرح بافرم  مکعب و انتزاعی از کعبه به‌عنوان یک قبله‌گاه خاص و درون‌گرایی فرم برخوردار است.

زبرجدیان گفت: مکعب بازشده در این بنا، ترکیده، و پوسته‌ها از هم جدا به دلیل نمایش قدرت درونی موجود در آن – تلالو و عظمت حضور پیکر پاک شهدا به نمایش گذاشته است.

وی تصریح کرد: چهار درگاه ورودی محراب گونه  محلی است برای  ارتباط بین دنیا و آخرت چون در تعالیم ما  محراب محل حضور برای رسیدن به کمال و معنا برای ارتباط گرفتن باخدا است.

طراح یادمان شهدای گم نام دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: به تصویر کشیدن آسمان و شمشه گنبد  قبل از رسیدن به درون حرم در ورودی بنا باکم کردن ارتفاع درگاه ورودی دو طرف استفاده‌شده است.

زبرجدیان بیان کرد: به تصویر کشیدن فرم انتزاعی از گلبرگ‌های گل که نشان عام از شهدا و شهید در جامعه است و نقش گرفتن کتیبه‌ای از آیات قرآن در پیشانی بنادر جهت تقدس و نیز برگرفته از سربندهای شهدا در دوران جنگ از ویژگی های دیگر این یادمان است.

وی تأکید کرد: توجه به سلسله‌ مراتب دسترسی به بنا و ایجاد حریم به جهت احترام و تقدس بخشیدن به بنادر سایت دانشگاه  مورد توجه ویژه واقع ‌شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات