خبرهای داغ:
کارآفرین بهاری از نوسان قیمت و عدم وجود نظارت بر بازار فروش گفت و این دو را از عوامل اصلی تعطیلی کارگاه‌های تولیدی دانست.
کد خبر: ۸۹۴۵۳۹۷
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

نوسان قیمت و عدم وجود نظارت بر بازار فروش عامل تعطیلی کارگاه‌های تولیدیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جوان بودن کشور ایران یک مزیت محسوب می‌شود اما این جوانان نیازهایی دارند که باید رفع شود، یکی از این موارد نیاز به اشتغال است که متاسفانه در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن نشده است و افزایش تعداد جوانان متقاضی کار از یک سو  و خواست آنها برای کار در بدنه دولت و کارهای اداری از سوی دیگر، مشکلات بسیاری از قبیل افزایش تعداد بیکاران را به دنبال داشته است.

سیاستی که در چند سال اخیر مورد توجه بوده پرداخت تسهیلات به متقاضیان کار است تا خود بتوانند کارآفرینی کنند؛ اما به نظر می‌رسد تنها پرداخت تسهیلات کافی نبوده و باید برای امنیت محیط کسب و کار نیز تدابیر اندیشیده شود تا افراد کارآفرین بتوانند با فراغ بال بیشتری به پیاده کردن برنامه‌های خود بپردازند.

در این راستا با محمد منطقی که پیش از این مدیرعامل شرکتی در زمینه  تولید ماشین آلات صنعتی بوده است اما به دلیل مشکلاتی از قبیل عدم حمایت و ... ورشکست شده است و هم اکنون یکی از کارآفرینان موفق در زمینه پرورش قارچ است گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

این کارآفرین موفق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: در گذشته در تهران یک شرکت داشتم که در کار تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنایع دستی به ویژه دستگاه‌های مورد استفاده در تولید لبینات فعالیت داشت که متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات ورشکست شد.

محمدمنطقی افزود:  من مدتی را صرف حل مشکل شرکت کردم اما متاسفانه نتوانستم از پس آن بر بیایم به همین دلیل از تهران به زادگاهم روستای بهادربیگ برگشتم تا در محیطی آرام بتوانم برای آینده زندگی خود برنامه‌ریزی کنم.

وی بیان کرد: من آدمی نبودم که یک جا بنشینم و یا به عنوان زیردست برای دیگران کار کنم به همین دلیل همواره به دنبال کارآفرینی بودم و بعد از تحقیق و پرس و جو در زمینه‌های مختلف؛ پرورش قارچ را کار مناسبی دیدم.

این کارآفرین موفق اظهار داشت: پرورش قارچ ریسک‌پذیری بالایی داشت اما من ترجیح دادم در این کار سرمایه‌گذاری کنم و با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی  و آورده خودم در مجموع با 150 میلیون تومان؛ کارگاه پرورش قارچ در روستای بهادربیگ راه‌اندازی کردم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که نه تنها من بلکه بیشتر کارآفرینان با آن مواجهه هستند بالا بودن نرخ تسهیلات است که کمر تولید کنندگانی را که وام اشتغال گرفته اند شکسته است. این مشکل سوای مشکلی است که بانک ها برای ما ایجاد می کنند، بانک بدون توجه به اینکه کار تولیدی برای اینکه به سودآوری برسد نیاز به زمان دارد  ما را تحت فشار قرار می دهند که اقساط را پرداخت کنیم.

منطقی عنوان کرد: در تابستان به دلیل قیمت پایین قارچ ضرر و زیان زیادی را متحمل شدم، در آن ایام تولید هر کیلو قارچ برایم 3 هزار و 500 تومان تمام شد در حالی که من مجبور شدم قارچ‌ها را کیلویی 3 هزار تومان به فروش برسانم و جز ضرر عایدی دیگری برای من نداشته باشد.

وی در مورد علل این مشکلات گفت: نوسان قیمتو عدم وجود نظارت بر بازار فروش به بسیاری از کارآفرینان لطمه زده و موجب تعطیلی کارگاه‌ها شده است.

این تولید کننده قارچ اظهار داشت: مشکل دیگر موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی برای کارآفرینی است، و همه می خواهند که گامی در اشتغالزایی بر دارند و بدون توجه به ظرفیت و کشش بازار اقدام به پرداخت تسهیلات به برخی از کارها می‌کنند که متاسفانه این کار باعث می‌شود که تعداد کارگاه‌ها در یک زمینه بیش از حد زیاد شده و مازاد تولید به وجود بیاید که با فروش نرفتن آنها، مقدمات ورشکستگی یک کارآفرین فراهم می‌شود و یک بیکار بدهکار به جامعه اضافه می‌شود.

وی گفت: از آنجا که من از برق و گاز خانگی برای این کار استفاده می‌کنم هزینه‌های بسیاری نیز بابت آن پرداخت می‌کنم، برای مثال قبض برق و گاز کارگاه در طول تابستان بیش از 10 میلیون تومان شده است که هزینه بسیار زیادی است که اگر مسئولان حمایت کنند و بتوانم برق سه فاز برای کارگاه بگیرم این مشکل حل خواهد شد.

منطقی با اشاره به اینکه بازار همدان از وجود قارچ اشباع شده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون دو سالن دارم که در هر دوره نزدیک به 20 تن قارچ می‌دهد و قارچ‌های برداشت شده را به استان‌های اراک و سنندج صادر می‌کنم.

وی اظهار داشت: در این کارگاه دو نفر به طور ثابت کار می‌کنند و وظیفه سالن‌داری را بر عهده دارند و در زمان برداشت قارچ نیز روزانه 4 تا 5 نفر به کارگیری می‌شوند.

این کارآفرین بهاری در پایان گفت: اگر کسی بتواند نوسان قیمت و آلودگی را در این کار مدیریت کند می تواند درآمد خوبی از این راه بدست آورد. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات