مراسم بزرگداشت حماسه مبارزان لرده در آستانه صدمین سال رخداد این حماسه با حضور آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در سالن کانون امام خمینی (ره) برازجان برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۴۸۶۱۵
|
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج از دشتستان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج جوادالائمه (ع) دشتستان در این مراسم گفت: تاریخ چند هزار ساله ایران پر از حماسه­ های زیاد دلاور مردان این سرزمین در مقابل زورگویانی است که قصد تجاوز به این کشور را داشته­ اند که فاتح این میدان­ ها نیز همیشه مرزبانان ما بوده­ اند.

مراسم بزرگداشت حماسه مبارزان لرده در برازجان برگزار شد

سرهنگ نعمت اله غلامپور تصریح کرد: تاریخ نشان می­ دهد هر جا مردان این سرزمین به میدان مبارزه آمده­ اند همواره زنان پشتیبان آن­ ها بوده و یا در صحنه در کنار آن­ها حاضر بوده­ اند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته و تاریخ این شهرستان نیز زنانی بوده­ اند که در کنار مردان خویش مبارزه کرده­ اند امّا این مسئله به خوبی در تاریخ ثبت نشده است که برگزاری این مراسم و مراسم­ های مشابه گامی مؤثر در جهت انتقال فرهنگ این حماسه­ ها به نسل جوان و نسل­ های آینده است.

«لَرده» نام روستای کوچکی بر فراز کوه­ های گیسکان دشتستان است که مردم آن در نهم آبان سال 1297 شمسی در مقابله با استعمار انگلیس توانستند نیروهای مهاجم را شکست دهند.

آنچه جنگ لَرده را به حماسه تبدیل کرد حضور تاریخی و شجاعانه زنان لَرده­ ای بود که وقتی عرصه را بر غیور مردانشان تنگ دیدند برای یاری رساندن به آن­ ها تفنگ در دست گرفته و با صدای کِل و فریاد، روحیه مردان را چند برابر کرده و آن­ ها را به ادامه جنگ تشویق و خود نیز در کنار مردانشان مبارزه کردند.

استعمار انگلیس در این جنگ که سه شبانه روز به طول انجامید تلفات زیادی داده و در حالی که وحشت تمام وجود نیروهایشان را فرا گرفته بود از منطقه عقب­ نشینی کرد.

انتهای خبر/

ارسال نظرات