درآمد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در همان منطقه هزینه میشود/ الکترونیکی شدن قرارداد شهریه مدارس غیردولتی از سال آینده
به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در سال 1372 اظهار داشت: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش با هدف جلب مشارکت دستگاههای بیرون از آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها برای تحقق اهداف آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.
وی افزود: در هفته شوراها، در سطح کشور برنامههای متنوعی داشتیم و باتوجه به شرایطی که استانها دارند، اگر بتوانند از ظرفیتهای آن استان استفاده کنند، اهداف بسیاری محقق میشود.
زینیوند ادامه داد: در هیچ کجای دنیا، آموزش و پرورش بدون مشارکت بخشهای خارج از آموزش و پرورش نمیتواند به اهدافش برسد، بنابراین شوراها میتوانند با توجه به شرایط مقتضی در هر استان یک همافزایی و همگرایی بین مسئولین استان ایجاد کنند.
*درآمد حاصله از مصوبات شورا در همان منطقه هزینه میشود
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، مشارکتهای مردمی را بسیار مؤثر برشمرد و تصریح کرد: شوراهای آموزش و پرورش تجسم اراده ملی در توسعه فرهنگ هستند و آموزش و پرورش، نهادها و مردم 3 ضلع مثلث توسعه را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: از آنجایی که استاندار و یا فرماندار، رئیس شوراهای آموزش و پرورش هستند، مصوبات شورا از پشتوانه اجرایی خوبی برخوردار است، البته تصمیمگیریهایی که در استانها اتخاذ میشود نیاز به نظارت دارد، بنابراین نظارت بر عملکرد آموزش و پرورش یکی از مهمترین وظایف شوراهاست.
زینیوند خاطر نشان کرد: اگر هر دستگاهی متناسب با مسئولیت اجتماعی که دارد حق آموزش و پرورش را استیفاد کند، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش مرتفع خواهد شد.
وی افزود: توسعه، تجهیز و ساخت مدارس، اولویت اول درآمدهای ناشی از مصوبات شوراهاست، بنابراین ساخت فضای آموزشی، هوشمندسازی مدارس و تجهیز فضای مدرسه از جمله مواردی است که در دستور شوراها قرار دارد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی اذعان کرد: اگر مردم مطمئن باشند درآمد ناشی از مصوبات شوراها، در مدارس آن منطقه هزینه میشود بیش از پیش با شوراهای آموزش و پرورش همکاری میکنند.
وی ادامه داد: در قالب شوراهای آموزش و پرورش در 2 حوزه باید با آموزش و پرورش همکاری شود؛ حوزه اول اهل قلم، امام جمعه و افراد دارای تریبون در همه استانها هستند، تا با استفاده از تریبونها، مردم را به مشارکت تشویق کنند و در حوزه دوم؛ دستگاهها هستند که باید وظایف خود را نسبت به آموزش و پرورش انجام دهند.
زینیوند عنوان کرد: در راستای سیاستهای تمرکززادیی، از برگزاری همایش سراسری در تهران خودداری و به جای آن با هدف فعال کردن شوراها، در سال جاری بیش از 25 همایش در مراکز استانها برگزار کردهایم.
وی بازتعریف شاخصهای ارزیابی را از جمله اقدامات در سال جاری برشمرد و خاطر نشان کرد: مهمترین شاخص در انتخاب شوراهای برتر مناطق، میزان تحقق مصوبات و فعالیتهای آنهاست.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، پایینترین میزان درآمد از محل مصوبات شوراها را 5 میلیارد تومان در یکی از استانها اعلام و عنوان کرد: در مجموع، کل درآمد ناشی از مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در سال 95 حدود 1609 میلیارد تومان است که غالب این درآمد صرف ساخت و ساز مدارس همان مناطق شده است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون شوراها و طبق ماده 8 آن، شرح وظایف شوراهای مناطق مشخص شده و استانداران و مدیران کل بر درآمد شوراها نظارت کامل دارند، همچنین در بند 3 ماده 13 قانون شوراها که درآمدهای ناشی از عوارض ساخت و ساز است، میزان درآمدها در سال 95 نسبت به سال 94 کاهش داشته است و از بیش از 130 میلیارد تومان به حدود 77 میلیارد تومان رسیده است.
زینیوند از راهاندازی سامانه درآمدی قانون شوراها خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه سایر دستگاهها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی اظهار کرد: اگر تعامل بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود نداشته باشد مصوبات مرتبط محقق نمیشود، بنابراین انتظار میرود در کارگروههای محقق سازی قانون شوراها که توسط شهرداری تشکیل میشود از مسئولین آموزش و پرورش نیز حضور داشته باشند.
*قراداد شهریه مدارس غیردولتی از سال آینده الکترونیکی میشود
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون ورودی مدارس غیردولتی اظهار کرد: با توجه به وجود تقاضای زیاد برای ورود به برخی مدارس غیردولتی، این مدارس ناچار به برگزاری آزمون هستند، البته به زودی دستورالعملی را تهیه و به مدارس ارسال میکنیم تا ظرافتهای تربیتی نیز در این مدارس بیش از پیش رعایت شود.
وی گفت: الزام مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی به رعایت قوانین و مقررات، یکی از وظایف رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی است.
زینیوند خاطر نشان کرد: از جمله مواردی که مؤسسین ملزم به اجرای آن هستند، قانون دریافت شهریه، براساس ماده 15 و 16 قانون مدارس و مراکز مربوطه است، بنابر این قانون تمام مناطق، کارگروههای شهریه را تشکیل و براساس مقتضیات هر منطقه میزان شهریه را تعیین میکنند و اگر مؤسسین نسبت به میزان شهریه معترض بودند میتوانند به شوراهای استان مراجعه کنند، بنابراین مهلت تعیین شهریهها تا پایان اردیبهشتماه است و تا پایان خردادماه مهلت اعتراض مؤسسین است، البته اولیا میتوانند براساس قرارداد شهریه در سامانه الگوی تعیین شهریه که از سال آینده راهاندازی میشود، به صورت الکترونیکی قرارداد را منعقد کنند.
رئیس مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در مورد طرح خرید خدمات اظهار کرد: حدود 210 هزار دانشآموز تحت پوشش طرح خرید خدمات قرار دارند و رعایت شاخصهای مشخص شده در جذب نیروهای طرح خرید خدمات الزامی است.
*راهاندازی سامانه خرید خدمات آموزشی
زینیوند افزود: کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی در طرح خرید خدمات آموزشی همواره مورد تأیید است و تنها مشکل ما در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، پرداخت هزینهها ومعوقات است، البته با جدیت تمام پیگیر پرداخت این هزینهها هستیم.
وی ادامه داد: برای سال آینده اقداماتی برای طرح خرید خدمات انجام شده است، از جمله راهاندازی سامانه خرید خدمات آموزشی، با هدف نحوه پوشش بیمهای نیروهای طرح مذکور که از هفته قبل صورت گرفته است، تعیین فرمولی برای پرداخت حقالزحمه نیروهای این طرح و اینکه مؤسسینی که برای اجرای این طرح داوطلب میشوند باید شرایط لازم را دارا باشند.
زینیوند تصریح کرد: با راهاندازی سامانه خرید خدمات آموزشی و اختصاص ردیف بودجهای، مشکلات موجود طرح خرید خدمات رفع میشود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، توسعه متوازن مدارس غیردولتی را دستور کار این سازمان برشمرد و عنوان کرد: صدور مجوزها الکترونیکی خواهد شد و شوراهای نظارت مناطق آموزش و پرورش براساس مقتضیات هر منطقه تصمیمگیری میکنند.
وی گفت: صدور مجوز قبلاً بر عهده شورای نظارت استان بود اما از سال آینده شورای نظارت مناطق تشکیل و به صدور مجوز میپردازد.
انتهای پیام/