عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس:
عملکرد سازمان مالیاتی باسیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد/اجرای شعار انقلابی «از کجا آوردهاید؟» با اجرای نظام جامع مالیاتی
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور باسیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو هیئترئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آمارهای مختلفی در مورد میزان نقدینگی در جامعه وجود دارد که صریحترین وجود آن ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که طی چهار سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است، اظهار داشت: با نقدینگی موجود در جامعه، ادعای وجود تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، ادعای بسیار ضعیفی است، چراکه بیش از اینها فرار مالیاتی وجود دارد. دلیل اصلی این است که یکی از شاخصهای اصلی اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اجرای دقیق قوانین مربوط به مالیات، عدالت و شفافیت مالیاتی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه فرار مالیاتی بسیار بیش از عددی است که دیوان محاسبات اعلام کرده است، گفت: در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، عدالت مالیاتی، شفافیت مالیاتی و نظام جامع مالیاتی در نظر گرفتهشده است؛ اما عدم اجرای این سیاستها نشان از این است که در کلان، اراده محکمی در شفافیت مالیاتی وجود ندارد.
شرکتهای دولتی به دنبال لابی برای فرار از مالیات
وی ادامه داد: پرداخت مالیات برای بسیاری از افراد از قبیل شخص، شرکتهای حقوقی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش دولتی خوشایند نیست و هیچکدام راضی به این امر نیستند؛ آنها با توجه به تنگناهای مالی، به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و بهنوعی فرار مالیاتی هستند. حتی شاهد هستیم که شرکتهای دولتی با لابیهایی که انجام میدهند، به دنبال این هستند که مالیات کمتری بپردازند و سازمان مالیاتی را دور بزنند که چنین مشکلاتی به دلیل، عدم شفافیت و فقدان مکانیزم لازم اتفاق میافتد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ارتباط عدم شفافیت در اقتصاد با عدم شفافیت مالیاتی گفت: این موضوعات زنجیره و ظروف مرتبطی هستند، کمیسیون اقتصادی مجلس نمیتواند بگوید مشکل مالیات را حل میکنیم و کاری با بانک نداریم، مشکل بانک را حل میکنیم و کاری با ارز نداریم و مشکل ارز را که حل کنیم، کاری با واردات، صادرات و گمرک نداریم، چراکه همه این حوزهها به هم متصل و ظروف مرتبطه هستند. هر تلنگری چه مثبت و چه منفی در حوزهای بخورد، اثرات آن در حوزههای دیگر هم نشان داده میشود.
حسینی شاهرودی در مورد افزایش نرخ مالیات اصناف و کارمندان در سال ۹۷ گفت: یکی از دغدغههای مجلس این است که افزایش نرخ مالیات برای جبران هزینههای دولت است و نباید بهواسطهی وضعیت رکود، پایه مالیاتی را افزایش یابد یعنی فرد کاسبی که سال گذشته درآمدش صد میلیون تومان بوده و امسال هم این مبلغ است، باید مالیاتی که میپردازد معادل سال گذشته باشد. افزایش درآمد مالیاتی که در لایحه بودجه دیدهشده، نباید متوجه این شخص شود، چراکه این فرد بهواسطه رکود هیچگونه افزایش درآمدی نداشته است،
وی تأکید کرد: افزایش درآمد مالیاتی باید از طریق شفافیت و کشف مالیاتی و شناسایی فرار مالیاتی انجام گیرد تا باعث افزایش درآمد مالیاتی کشور شود اما سازمان امور مالیاتی سازوکار مناسب برای این موضوع ندارد و ارادهای در کشور برای اینکه چنین سازوکاری در اختیار این سازمان قرار بدهد نیز وجود ندارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متأسفانه ما کمتر شاهد جذب مالیاتی که ناشی از شناسایی مؤدیان جدید یا مؤدیانی که تاکنون فرار مالیاتی داشتند و مالیات پرداخت نمیکردند، هستیم.
حسینی شاهرودی گفت: سهم مالیات هر استان و شهرستان در قانون بودجه مشخص میشود، همه حوزههای مالیاتی به دنبال این هستند که سقف موردنظر را پر کنند تا توسط مدیر مافوق خود تشویق شوند و از مشوقهایی که قانون برای آنها در نظر گرفته، برخوردار شوند. بر این اساس فشار بر تولیدکننده، کسبه، اتحادیهها و تعاونیها وارد میشود.
پاشنه آشیل اقتصاد کشور؛ عملکرد بانکها و سازمان امور مالیاتی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پاشنه آشیل حوزه اقتصادی و چالشهای عظیمی که در این حوزه وجود دارد، به چند شاخص کلان برمیگردد؛ اول بانک و تبعات منفی که عملکرد بانکها در حوزه اقتصاد داشتند، عملکرد بانکها نهتنها مثبت نبوده بلکه در بسیاری از حوزهها منفی هم بوده است.
وی افزود: دولت و مجلس فکر میکردند با تزریق نقدینگی توسط بانکها به بخش خصوصی، حوزه کسبوکار، خدمات و بخصوص حوزه تولید، باعث رونق این حوزهها میشوند، اما تزریق نقدینگی توسط بانکها نهتنها موجب رونق نشده، بلکه تولیدکنندگان امروز با سودها و جرائم کلان بانکی دستوپنجه نرم میکنند. وضعیت رکود اقتصادی، عدم صادرات کالاها و عدم دستیابی به بازارهای جهانی تولید کشور را زمینگیر کرده و درنهایت منجر به انباشته شدن کالاهای تولیدی فراوان، تعطیلی بسیاری از واحدها و تنزل ظرفیتشان میشود، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی ما با ظرفیت صفر و یا کمتر از ظرفیت اسمی و واقعیشان، تولید انجام میدهند.
افزایش مالیات تولیدکنندگان و صنوف خطای استراتژیک در دوران رکود اقتصادی
حسینی شاهرودی دومین پاشنه آشیل اقتصاد کشور را درآمدهای مالیاتی خواند و گفت: چگونگی اخذ مالیات چه مالیات بر درآمد و چه مالیات بر ارزشافزوده مهم است، معمولاً در شرایط رکود، کشورهای پیشرفته سعی میکنند مالیات را به حداقل خود برسانند، درآمدهای مالیاتیشان را کاسته و در کنار آن، هزینههای دولت را کاهش دهند که بتواند باهم برابری کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طی سالهای اخیر ما نهتنها شاهد کاهش هزینههای دولت نبودیم بلکه همهساله شاهد افزایش چنددرصدی هزینههای دولت بودهایم، با توجه به محدودیتهایمان در صادرات نفت و بازگشت منابع حاصل از فروش نفت، فشار افزایش هزینههای دولت بر حوزه مالیات واردشده است و شاهد افزایش مالیات تولیدکنندگان و اصناف در شرایط رکود بودیم که این اقدام یکی از خطاهای استراتژیک در زمان رکود، در حوزه اقتصادی است.
عملکرد سازمان مالیاتی کشور باسیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد
وی با تأکید بر اینکه عملکرد سازمان مالیاتی کشور باسیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد گفت: بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی ما باید درونگرا باشیم، از منابع داخلی استفاده کنیم، دسترسیمان به منابع خارجی بخصوص فروش نفت به حداقل خود برسد و منابع حاصل از نفت در زیرساختها هزینه شود. به همین دلیل صندوق توسعه ملی برای حمایت از زیرساخت تولید تأسیس شد اما فضای کسبوکار و تولید در کشور نقطه مقابل سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و ما احساس میکنیم به سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور دست پیدا نکردهایم.
حسینی شاهرودی با انتقاد از عدم اجرای نظام جامع مالیاتی در کشور گفت: رانتهای بسیاری در حوزه اقتصادی در اختیار افراد قرار دارد و مافیا ایجادشده است، در حوزههای صادرات و واردات و حوزههای بانکی، پولی و بورس هم مافیا وجود دارد که این مافیاها مانع اجرای قانون هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه نظام جامع مالیاتی، به دنبال شفافیت است، گفت: در نظام سیستمی مالیات و استقرار سامانه جامع مالیاتی، باید محل درآمد هر شهروند شناسایی شود و دولتاجرای شعار انقلابی «از کجا آوردهاید؟» با اجرای نظام جامع مالیاتی
وی با تأکید بر اینکه شعار ما از ابتدای انقلاب «از کجا آوردهاید؟» بود، اظهار داشت: این شعار هنوز در کشور ایران اجرایی و عملیاتی نشده و با اجرای سامانه و نظام جامع مالیاتی که همه حوزهها را دربر میگیرد؛ قابلاجرا است.
حسینی شاهرودی ادامه داد: برای اجرای نظام جامع مالیاتی باید حوزههای اقتصادی، امنیتی، انتظامی، قضایی و بخصوص حوزههای نظارتی ورود پیدا کنند و اراده داشته باشند. این حوزهها باید درگیر این سامانه شوند و تا یک اَبَرسامانه در کشور ایجاد شود. درعینحال بنده اعتقاددارم همه حوزههای نظارتی دارای سامانه هستند و بهتنهایی همه آنها میتوانند همهچیز را رصد کنند، ولی وقتی اجتماع شوند، اجتماع آنها میتواند اطلاعات کلان حوزه اقتصادی کشور را در اختیار حوزههایی که باید تحلیل کنند و نظر بدهند، در اختیار مجلس و کمیسیون اقتصادی قرار دهند که تصمیمات ما در برنامههای پنجساله و قانون بودجه سنواتی بتواند مبتنی بر عقلانیت و واقعیات باشد نه احساساتی که در مجلس شاهد آن هستیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: به دلیل آنکه فضای معیشت مردم، فضای مناسبی نیست، هر تصمیم غلطی را میگیریم و فکر میکنیم که این تصمیم غلط منجر به این میشود که وضع مردم بهتر شود. تصمیم غلط ازجمله حذف هدفمندسازی نرخ حاملهای انرژی که از سالهای گذشته وجود داشت، اگر روند متعادل خود را طی میکرد و قیمت حاملهای انرژی باقیمت محصول در کشورهای همسایه یا قیمت فوب خلیجفارس یکسان میشد، ما الآن شاهد تورم و تنشهای اجتماعی نبودیم و میتوانستیم صرفهجویی کنیم، سبک الگوی مصرف را سامان بدهیم و اصلاح کنیم، درآمدهای دولت را افزایش بدهیم.