«محمدحسین عاشوری» آخرین شهید استان همدان در مبارزات انقلابی است که «شهید مدنی» به پاس قدردانی، نام او را بر زادگاهش نهاد و در ۴۰ سالگی انقلاب به عنوان «شهید سال» معرفی‌شده است.
کد خبر: ۹۰۱۰۸۳۸
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷

«محمد حسین عاشوری» شهیدی که نامش را بر زادگاهش نهادندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، هر سال تعدادی از شهدای والامقام در سطح کشور و استان‌ها به عنوان شهدای سال معرفی می‌شوند تا گام مؤثری برای معرفی بیشتر این ستارگان درخشان آسمان جهاد و شهادت برداشته شود.

امسال نیز بناشده تا با توجه به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، شهدای روزهای مبارزه به عنوان شهدای سال معرفی شوند.

در استان همدان نیز شهدای گروه انقلابی ابوذر از شهر نهاوند، جایی که دروازه اسلام می‌نامندش و نخستین شهر ایران است که مردم آن مجسمه شاه را پایین کشیدند برای این هدف انتخاب‌شده‌اند.

«عباد الله خدا رحمی»، «بهمن منشط»، «ولی‌الله سیف»، «ماشاء‌الله سیف»، «حجت عبدلی» و «روح‌الله سیف»، لاله‌های سرخی هستند که سال 52 به دست حکومت پهلوی به شهادت رسیده‌اند.

در شهرستان همدان نیز شهیدان «سید حسین و سید رضا دیباج»، ملایر شهید «احمد وفایی زاده»، کبودراهنگ شهید «محمد شعاعی»، تویسرکان شهید «اسماعیل بیاتی»، رزن شهید «ناصرالدین امیدی عابد»، اسدآباد شهید «بختیار جمور»، فامنین شهید مدافع حرم «محمدحسین خلیلی»، قهاوند شهید «محمد سلیمی» و نهاوند سردار شهید «مسعود رسولی» به‌عنوان شهدای سال انتخاب شده‌ و شهید سال ناجا در استان نیز «ابراهیم زارعی» و در ارتش، خلبان شهید «هادی مقدم دوست» به شمار می‌رود.

«محمد حسین عاشوری» شهیدی که نامش را بر زادگاهش نهادند

در دیار عالمان و عارفان و خطه متدین بهار نیز شهید «محمدحسین عاشوری»، آخرین شهید انقلاب در استان به عنوان شهید سال 97 برگزیده شده است.

این شهید بزرگوار یکم فروردین 1337 در خانواده‌ای مذهبی و در روستای «یعقوب شاه» شهرستان بهار چشم به جهان گشوده و تحصیلات خود را تا سوم ابتدایی ادامه داد، اما به دلیل فقر مالی خانواده و فقر فرهنگی حاکم بر روستا تحصیل را رها کرده و به کمک پدرش که بنا بود شتافت.

«محمدحسین» در اوج انقلاب و زمانی که تظاهرات مردمی بر ضد طاغوت به اوج خود رسیده بود بارها در تظاهرات شرکت کرده و 21 بهمن 1357 که ستون زرهی لشگر 81 کرمانشاه برای سرکوب کردن حرکت انقلابی مردم تهران عازم پایتخت بود با گروهی از مردم روستا به همدان آمد.

 

مردم همدان به رهبری آیت‌الله شهید مدنی در جاده همدان - کرمانشاه سینه خود را سپر تانک‌ها کردند تا اجازه ندهند نیروی کمکی به تهران رود و با لطف خداوند و پس از سخنرانی روشنگرانه و دلسوزانه شهید مدنی با ارتش مبنی بر خودداری از کشتار مردم، ستون زرهی متوقف شد.

پیش‌ از این تصمیم تعدادی از مردم با نظامیان که قصد عبور از دیواره مردمی را داشتند، درگیر شدند که در این بین «محمدحسین عاشوری» به وسیله فرمانده این یگان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در 19 سالگی به شهادت رسید.

آیت‌الله شهید مدنی با جمع بسیاری از مردم، پیکر پاک این شهید را به روستا انتقال داده و پس از تشییع باشکوه به خاک سپردند.

از برکات وجود شهید عاشوری این بود که به سفارش آیت‌الله مدنی، نام روستا از «یعقوب شاه» به «حسین‌آباد عاشوری» تغییر نام داده شد.

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار است که دارای طبیعت زیبا و جذاب برای گردشگران است و مردم آن 14 شهید را در مبارزات انقلابی و دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات