خبرهای داغ:
معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر گفت: روز گذشته (11 تیر ماه) حداکثر نیاز مصرف که در تاریخ بی‌سابقه بوده 56 هزار و 300 مگاوات اتفاق افتاده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط مرداد ماه نیاز مصرف شبکه سراسری برق کشور به 60 هزار مگاوات برسد.
کد خبر: ۹۰۳۲۱۲۹
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴

پیش‌بینی 60 هزار مگاواتی مصرف برق تا اواسط مرداد ماه/ ضرورت اصلاح الگو و بهینه‌سازی مصرف برقبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علیرضا احمد یزدی امروز در سومین مجمع عمومی روابط عمومی های استان همدان در راستای صرفه جویی و  مدیریت مصرف بهینه انرژی بر تحقق شعار «ما می‌توانیم» در همه عرصه‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: تحقق شعار «ما می‌توانیم» در تمام عرصه‌ها موجب حفظ منابع و منافع ملی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار «ما می‌توانیم» در طول 40 سال  بعد از انقلاب در عرصه‌های مختلف به اجرا رسیده است، گفت: مدیریت مصرف یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که باید به این مهم توجه ویژه داشت و صرفه‌جویی انرژی را سرلوحه کار خود قرار داد.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر انرژی الکتریکی را یکی از جنبه‌های مختلف مدیریت مصرف دانست و عنوان کرد: طی چند سال اخیر دشمن با روش‌های مختلف کشور را مورد تهدید قرار داده و بعد ناکامی جنگ هشت ساله همواره در عرصه  سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی سعی در تسخیر کشور دارد که در این شرایط  سخت  تحریم اقتصادی باید در بحث‌های صرفه‌جویی اقداماتی انجام دهیم.

وی بهینه‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن را گامی مؤثر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: تحقق شعار «ما می‌توانیم» در بهینه‌سازی مصرف انرژی از این رو حائز اهمیت بوده که می‌توانیم برای صرفه‌جویی تلاش کنیم که لازمه آن آموزش و اجرا است.

احمدیزدی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی  بر ضروت مدیریت مصرف از دیدگاه‌های مختلف  پرداخت و تصریح کرد: حفظ سلامتی انسان در گرو مدیریت مصرف است که باید بر این مبنا سالم‌سازی مصرف شکل گیرد.

وی با اشاره به تاریخچه روش‌های تولید انرژی و  مقایسه وضعیت انرژی در اوایل انقلاب با شرایط امروز به افزایش 11 برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور اشاره و بیان کرد: در سال 57 ظرفیت نصب شده نیروگاه در کشور 7 هزار مگاوات بوده و امروز 78 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور وجود دارد که نشان از رشد 11 برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور است.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر با بیان اینکه تعداد مشترکین صنعت برق نسبت به اوایل انقلاب بیش از 10 برابر افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که جمعیت دو برابر شده اما تأسیسات صنعت برق بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش 10 برابری تأسیسات صنعت برق در مقابل افزایش دو برابری جمعیت همچنان بر صرفه‌جویی  انرژی تاکید می‌شود در خصوص چرایی آن گفت: از 78 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها، 12 هزار مگاوات ظرفیت  نیروگاه‌های برقابی است.

احمدیزدی به انواع روش‌های تولید انرژی اشاره و بیان کرد: نیروگاه‌هایی که با سوخت‌های تجدیدناپذیر و نیروگاه‌هایی که با سوخت‌های تجدیدپذیر تولید برق می‌کنند از انواع روش‌های تولید انرژی است.

وی میزان مشترکین صنعت برق در کشور را 35 میلیون برآورد کرد و ادامه داد: در روز گذشته حداکثر نیاز مصرف که در تاریخ بی‌سابقه بوده 56 هزار و 300 مگاوات اتفاق افتاده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط مرداد ماه نیاز مصرف شبکه سراسری برق کشور به 60 هزار مگاوات برسد.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر به بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان نخستین نیروگاه هسته‌ای کشور با قدرت هزار مگاوات اشاره و عنوان کرد: نیروگاه‌های اتمی و هسته‌ای هم ظرفیت خاص دارند و اینگونه نیست که اگر انرژی الکتریکی توسط نیروگاه اتمی وارد شبکه سراسری برق شد مشکلی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه نیروگاه زمین‌گرمایی در مشگین‌شهر اردبیل به عنوان  یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع زمین گرم به زودی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و وارد مدار می‌شود، گفت: نیروگاه‌های مجازی برای بحث‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگوی مصرف است که در این خصوص سال گذشته در کشور به میزان 4هزار مگاوات انرژی الکتریکی صرفه‌جویی شد.

احمدیزدی به اهمیت و ضرورت مدیریت مصرف انرژی اشاره و بیان کرد: با ابزارهای مختلف موجود باید بحث مدیریت و صرفه‌جویی را اجرا کنیم و آن قسمتی از انرژی الکتریکی که تبدیل به استفاده مفید از خدمات و آسایش و تولید می‌شود باید استفاده شود اما باید در بخش‌ها و قسمت‌هایی که امکان صرفه‌جویی وجود دارد دقت شود و بهینه‌سازی مصرف صورت گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف برق و انرژی تصریح کرد: ضرورت اصلاح الگو و بهینه‌سازی مصرف از جنبه‌های مختلف از جمله در راستای حفظ سلامت انسان، محدودیت‌های منابع مالی برای احداث ظرفیت‌های جدید، کاهش گرمای زمین، کاهش آلودگی، الگوی مصرف از دیدگاه قرآن کریم مطرح است که خداوند دستور بر صرفه‌جویی می‌کند و تکلیف را اعتدال و صرفه‌جویی مشخص کرده است.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی  موجب کاهش گرمای زمین خواهد شد، افزود: طی 17 هزار سال گذشته کره زمین پنج درجه سانتیگراد گرم شده و در گرمای تابستان در سال 94 طی 200 سال گذشته کره زمینی بی‌سابقه بوده که البته سال 95 و 96 نیز به همین منوال بوده و در سال 97 گرمای زمین یک درجه بیشتر از سال 96 خواهد شد.

وی با بیان اینکه خرداد ماه امسال به دلیل بارندگی‌های شدید شرایط استثنایی در کشور به وجود آمد، تصریح کرد: با این وجود گرمای زمین در این ایام بیشتر از سال گذشته است و با خشکسالی که در منطقه خوزستان اتفاق افتاده موجب شده تا 30 درصد از ذخایر آب نیروگاه برقابی از دست برود.

احمدیزدی با اشاره به اینکه در تابستان با افزایش دمای هوا نیاز به سیستم‌های سرمایشی افزایش می‌یابد، گفت: با افزایش نیاز به سیستم‌های سرمایشی نیاز به احداث نیروگاه‌های تولید انرژی الکتریکی بیشتر و از طرفی گرمای زمین نیز بیشتر می‌شود که این افزایش دمای هوا موجب کاهش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود به طوری که در شرایط گرمای بیش از 30 درجه  25 تا 30 درصد از  تولید و راندمان تولید کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا اواسط مرداد ماه حداکثر نیاز مصرف باید به 52هزار مگاوات برسد، افزود: 15 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده بیشتر از نیاز مصرف است که یکی از دلایل آن افزایش دمای زمین است چراکه گرمای زیاد باعث افت راندمان نیروگاه می‌شود  ضمن اینکه انسان عامل اصلی گرما و آلودگی کره زمین است.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر با اشاره به اینکه به ازای یک درجه افزیش متوسط  دمای کشور  حدود یک هزار و 500 مگاوات نیاز مصرف کشور افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: امسال 5 هزار مگاوات نیروگاه برقابی را از دست دادیم.

وی ادامه داد: یک هزار و 900 مگاوات به دلیل افزایش دما نیاز مصرف بیشتر شده و رشد مصرف نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته که بر این اساس 9 هزار مگاوات نسبت به سال گذشته نیاز مصرف ما بیشتر شده است  که با مدیریت مصرف در کل کشور  می‌توانیم 4 هزار و 500 مگاوات آن را جبران کنیم که اگر مردم صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرار ندهند متاسفانه دچار مشکل می‌شویم.

احمدیزدی با بیان اینکه جهان برای بقا راهی جز مدیریت مصرف ندارد، تاکید کرد: رویکرد دنیا به بحث مدیریت مصرف و صرفه‌جویی انرژی سال به سال بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مصرف برق سه برابر مصرف متوسط دنیا برق مصرف می کنیم، افزود: لازم است با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت مصرف اقدامات اساسی در راستای کاهش مصرف صورت گیرد.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر سه اصل مهم مصرف انرژی فقط در زمانی که نیاز است و به مقداری که نیاز است و همچنین مصرف انرژی با حداکثر کارایی ممکن را سه اصل اساسی در مدیریت مصرف انرژی برشمرد و گفت: باید صرفه جویی سرلوحه کار مردم قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود به ارائه راهکارهای اصلاح الگوی مصرف پرداخت و یادآور شد: توجه به برچسب انرژی، استفاده حداکثری از روشنایی طبیعی، رنگ‌آمیزی مناسب، مدیریت انرژی در کولرها، استفاده از پنجره دو جداره، کاهش استفاد ه از وسایل گرمازا یا سیستم‌های سرمایشی، توجه به مسیر کانال و سایه‌بات در کولرها و... از جمله موارد مهم در راستای مدیریت مصرف است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات