افزایش قاچاق سوخت در مرزها / بی تدبیری ها آتشی بر جان صادرات انداخته که شعله اش سرمایه ملی ما را می سوزاند
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، در سالجاری و پس از نوسانات شدید قیمت ارز، یکی از معضلاتی که به واسطه کاهش ارزش پول ملی ایران رخ داد، افزایش قاچاق سوخت بوده است.
افزایش قاچاق سوخت در حالی صورت میگیرد که مردم، کامیونداران، مسئولان و دستگاههای نظارتی همه نسبت به تاراج این سرمایه ملی اذعان دارند اما گویی نظارت کافی بر این روند صورت نمیگیرد و قاچاقچیان سوخت به راحتی به این اقدام ادامه میدهند.
یکی از کامیونداران بیرجندی اظهار کرد: چند ماهی میشود که رانندگان زیادی که به مرز تردد دارند، جابهجایی سوخت را به جای کالاهای دیگر ترجیح میدهند چراکه منفعت بسیار زیادی دارد.
بی تدبیری ها آتشی بر جان صادرات انداخته است که شعله اش سرمایه ملی ما را می سوزاند
این در حالی است که دولت با بخشنامه هایی جدید بازگشت ارز از صادرکنندگان را مطالبه کرده و صادرات برخی کالاها به افغانستان ممنوع شده است . در حالیکه خرید و فروش کالاها با رقابت قیمتی و بر حسب ریال انجام می شود این بی تدبیری ها آتشی بر جان صادرات انداخته است که شعله اش سرمایه ملی ما را می سوزاند.
وی با بیان اینکه جابهجایی سوخت رونق زیادی در مرز گرفته است، گفت: به روشها و در بستهبندیهای مختلف این کار صورت میگیرد.
این راننده عنوان کرد: حتی دیده میشود کامیوندارانی که کالاهای دیگری را حمل میکنند، در کنار کار خود چند گالن گازوئیل یا بنزین نیز دارند تا از سود فروش سوخت نیز بینصیب نمانند.
سهل انگاری مسئولین عامل سهولت قاچاق سوخت
وی تصریح کرد: نظارتهایی صورت میگیرد و در مواردی برخورد نیز میشود اما در مجموع روشهای قاچاق نیز پیشرفت کرده و افرادی که به صورت حرفهای این کار را انجام میدهند، بازهم کار خود را به نتیجه میرسانند.
یکی دیگر از رانندگان تریلی نیز با بیان اینکه قیمت هر لیتر سوخت در ایران زیر یک هزار تومان و در مرز بالای 20 هزار تومان است، گفت: قاچاق برای فردی که کارش به تاراجکشیدن سوخت است، سودی دارد که نمیتواند از آن بگذرد.
وی افزود: در جاده افرادی را میبینیم که به بهانههای مختلف از جایگاههای سوخت، بنزین یا گازوئیل دریافت میکنند و در پیتهای نفت میریزند و برای فروش به مرزها میرسانند.
امانالله خزاعی نماینده انجمن رانندگان قاین، نبود سوخت در جایگاههای تأمین سوخت را نتیجه قاچاقشدن گازوئیل بیان کرد و افزود: متأسفانه کسی نیست جلوی این قاچاق را بگیرد.
وی با بیان اینکه داد رانندگان از نبود گازوئیل درآمده است، تصریح کرد: سرمایه ملی کشور ما به یغما میرود.
نماینده انجمن رانندگان قاین بیان کرد: متأسفانه نظارتی بر افراد سودجویی که گازوئیل را از استان ما به کشور افغانستان قاچاق میکنند، وجود ندارد و قاچاقچی به راحتی میتواند این کار را انجام دهد.
خزاعی با بیان اینکه به راحتی میتوان جلوی اینگونه قاچاق را گرفت، خاطرنشان کرد: همچنین در گمرک ماهیرود با توجه به شلوغی کامیونها و وجود یک مأمور نظارت بر بار، به خوبی نمیتوان بارها را کنترل کرد از اینرو بارهای قاچاق از مبادی رسمی استان ما خارج میشود.
اقدام قاچاقچیان سوخت طی این مدت سبب افزایش مصرف فرآوردههای نفتی در سالجاری نسبت به سالهای گذشته در خراسان جنوبی شده است و سود بیشمار این تجارت سیاه همچنان باعث افزایش تمایل عدهای به سمت آن میشود.
نظارت بر باک صورت میگیرد/ کمبود سوخت نداریم
اختری مدیر روابط عمومی شرکت فرآوردههای نفتی خراسان جنوبی اظهار کرد: کار نظارت بر عهده دستگاههای نظارتی مانند گمرک و نیروی انتظامی است.
وی با بیان اینکه شرکت نفت بر سوختگیری نظارت دارد، افزود: گاهی وقتها افراد در ساعت تعویض شیفت یا اوج ساعت سوختگیری مراجعه میکنند و با شلوغی جایگاههای سوختگیری مواجه شده و گمان میکنند کمبود گازوئیل وجود دارد که ممکن است در طول شبانهروز زمان محدودی جایگاهها شلوغ باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت فرآوردههای نفتی خراسانجنوبی بیان کرد: در 83 جایگاه سوخت همکاران شرکت فرآوردههای نفتی نظارت دارند تا سوختگیری دقیق و با کارت همان خودرو صورت گیرد.
اختری با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در تأمین سوخت در جایگاههای استان برای خودروهای دیزلی و بنزینی وجود ندارد، افزود: کلیه جایگاههای سوخت خراسان جنوبی در تأمین سوخت دیزلی محدودیتی ندارد.
وجود محدودیتها برای برخی خودروها
وی از وجود محدودیتها برای برخی خودروها خبرداد و گفت: طبق این محدودیتها برای سوختگیری گازوئیل آزاد با توجه به ارزش افزودهای که سوخت دارد و برای جلوگیری از قاچاق سوخت، به هر خودرویی که متقاضی سوختگیری آزاد باشد، سوخت نمیدهیم.
مدیر روابط عمومی شرکت فرآوردههای نفتی خراسانجنوبی ادامهداد: سوخت گازوئیل آزاد که با نرخ هر لیتری 600 تومان عرضه میشود با ارزش است بهطوریکه در خارج از مرز به قیمت چندین برابر خرید و فروش میشود.
اختری تأکید کرد: هر خودرویی که به جایگاههای سوخت گازوئیل مراجعه کند و کارت هوشمند سوخت خود را داشته باشد، میتواند با سهمیهای که به صورت پیمایش است از سهمیه سوخت خود استفاده کرده و هیچ محدودیتی نداریم.
افزایش بیش از 16 برابری حجم و 67 برابری ارزش ریالی کشفیات قاچاق سوخت
حسنیمقدم دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسانجنوبی اظهار کرد: میزان کشفیات فرآوردههای نفتی در هفت ماهه ابتدایی سال 1396 به میزان 32 هزار و 813 لیتر بوده که این میزان در هفت ماهه سال 1397 به 539 هزار و 176 لیتر رسیده است.
وی افزود: ارزش ریالی این میزان قاچاق سوخت در سال گذشته 617 میلیون و 937 هزار و 100 ریال بوده است و امسال این مبلغ 41 میلیارد و 601 میلیون و 442 هزار و 601 ریال برآورد شده است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسانجنوبی، افزایش کیفیت فرآوردههای داخل کشور، یارانه پرداختی به سوخت و نوسان شدید نرخ ارز که باعث ایجاد شکاف قیمتی بین سوخت توزیعی در کشورهای ایران و افغانستان شده است را از مهمترین دلایل افزایش قاچاق سوخت عنوان کرد.
حسنیمقدم ادامه داد: این شکاف قیمت به حدی است که با وجود ریسک بالای سوخت و وضع جریمههای سنگین بازهم قاچاقچیان از سود این کار نمیگذرند.
وی عنوان کرد: اصلاح قیمت داخلی و مناسبکردن این قیمت با قیمت کشورهای همسایه، افزایش اقدامات نظارتی و کنترل کامیونها و اتوبوسهایی که بارنامه دریافت میکنند و احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت اقداماتی است که میتواند باعث کاهش قاچاق سوخت شود.
نوسانات ارز قاچاق را رونق داد
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسانجنوبی خاطرنشان کرد: در مقطعی با اقداماتی که انجام شد قاچاق سوخت در استان به صفر رسید اما نوسانات نرخ ارز باعث افزایش دوباره قاچاق شد.
سود 20 برابری در فاصله 30 کیلومتری
حسنیمقدم ادامه داد: قیمت هر لیتر سوخت که داخل کشور یکهزار تومان است، طبق شنیدهها در مرز پنج هزار تومان و در داخل کشور افغانستان بالای 20 هزار تومان است.
یک راننده اتوبوس اظهار کرد: هر کامیون یا خودروی سنگینی که مجوز حمل و نقل سوخت را دارد مجاز به حمل مقدار مشخصی از سوخت است یا برای اتوبوسها بارنامه مشخصی صادر میشود.
صدور بارنامههای صوری!
وی افزود: متأسفانه گاهی در صدور این بارنامهها سهلانگاری انجام میشود یا بارنامههای صوری صادر میشود که روند قاچاق سوخت را برای قاچاقچیان تسهیل میکند.
این راننده خاطرنشان کرد: برخی اتوبوسهای مسافربری در مسیرهای زاهدان اقدام به جایگذاری پیتهای گازوئیل و نفت در زیر صندلیها یا جعبه کنار خودرو میکنند و تا جایی که امکانش وجود داشته باشد حتی از بردن مسافر صرفنظر میکنند تا به جای آن بتوانند سوخت بیشتری را جابهجا کنند.
موضوع خرید آسان سوخت از جایگاههای سوخت که بنزین و گازوئیل را به نرخ دولتی عرضه میکنند و قاچاقچیان این سرمایه ملی را به راحتی از کشور خارج میکنند مسئله ای قابل تأمل است چراکه این روند قاچاق به راحتی صورت میگیرد و شهروندان نیز شاهد این چنین مسائلی هستند.
این میزان افزایش مصرف در سالجاری به قدری بوده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در جلسه دیدار هیأت دولت با ایشان، مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در روز را نمونهای از استفاده بد از ظرفیتها و منابع داخلی خواندند و فرمودند: «وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راههای کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.»
آنچه که در موضوع قاچاق سوخت امری مهم و ضروری به شمار میرود، افزایش نظارتها و برخورد جدی با قاچاقچیان است تا با برخوردهای لازم از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری شود.
انتهای پیام/