به گزارش خبرگزاری بسیج، حجتالاسلام نصرالله پژمان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری بررسی طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماع که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد،گفت:طرح ساماندهی پیام«سانهای داخلی یکی از موضوعاتی است که هم دغدغه مردم بوده و هم دغدغه مسئولین، ضمن اینکه میطلبد در فضایی شفاف،این موضوع دنبال شده و پیگیری شود،همچنین نباید کارهای خود را در فضایی دربسته و به دور از چشمان مردم انجام دهیم، لذا تلاش داریم توضیحات دقیقی را در خصوص ساماندهی پیام«سانها به مردم کشورمان ارائه دهیم.
وی افزود:یکی از مسائلی که امروز در کشور ما اهمیت دارد موضوع فضای مجازی است، چرا که یکی از زیستبومهای جدیدی است که بخشی از زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است که میتوان به کسب و کار،ارتباطات اجتماعی،اداری و خانوادگی که از طریق فضای مجازی صورت میگیرد اشاره کرد، در حالی که اگر ضوابط و چارچوب قانونی نداشته باشد، ممکن است آسیبزا بوده و حقوق افراد پایمال شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:یکی از وظایف حاکمیت، پیشبینی مقررات و قوانین فضای مجازی برای بهرهبرداری مردم بدون دغدغه و نگرانی است،ضمن اینکه باید چند مسئله را در حوزه فضای مجازی به خوبی تبیین کنیم تا مانع از مشکلات ایجاد شده برای مردم در عرصههای مختلف شود.
پژمانفر اظهار داشت:صیانت از حقوق کاربران پیامرسانها باید حفظ شود ضمن اینکه بحث حمایت از پیامرسان های بومی هم در طرح ساماندهی پیامرسانها مدنظر است و بر همین اساس، پشتیبانی از آنها در بخشهای مختلف صورت خواهد گرفت.
نماینده مردم مشهد در مجلس گفت:دغدغههای برخی دستگاهها در خصوص فضای مجازی جمعآوری شده و با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس،طرح اولیه ساماندهی پیامرسانها با ۳۵ ماده تدوین شد که در این زمینه بیشتر خواسته دستگاهها جمعآوری و بر همین اساس وزارت ارشاد مأمور بررسی محتواها شد، ضمن اینکه اظهارنظرات و خواستههای وزارت ارتباطات شورای عالی فضای مجاری و شورای عالی فرهنگی نیز جمعآوری و تدوین شده است.
وی افزود: با اصلاحات انجام شده در طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی، مواد این طرح به ۲۸ ماده تقلیل یافت. برای تصویب هر طرحی باید مراحل قانونی آن در اداره قوانین مجلس طی شود و سپس به کمیسیونهای اصلی و فرعی ارجاع داده و پس از جمعبندی نظرات، با رعایت نوبت، در صحن علنی مجلس مطرح شود تا عملیاتی و اجرایی شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیامرسانهای بومی در کشور بنا داشتند تا فعالیت و خدماتی را ارائه کنند،به همین دلیل نظرات آنها را هم جمعآوری کرده و در این طرح تدوین کردهایم،ضمن اینکه چون این پیامرسانهای بومی، اشتغالزایی بالایی داشتند تلاش شد بر اساس این طرح حمایتهای لازم از آنها صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد:در پیامرسانهای اجتماعی کشورمان گردش مالی و خدماتی زیادی وجود دارد که باید منافع آن در جیب مردم کشورمان باشد، ضمن اینکه نباید مردم کشورمان را هم از حداقلهای خدماتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد محروم کنیم.
وی گفت: رمزارز و کیفپول در دنیا به صورت گسترده استفاده میشود، در حالی که این خدمات در پیامرسانهای مورد استفاده کشورمان وجود ندارد، ضمن اینکه به نظر میرسد باید با اشتراک نظرات دو طرف و بهرهگیری از موضوعات قانونی، خدمات ارائه شده به مردم برپایه شبکههای اجتماعی را گسترش داده و آن را تسری دهیم.
وی گفت: طرح ۲۸ مادهای ساماندهی پیامرسانها به مرکز پژوهشهای مجلس ارجاع شده و نظرات متعددی در آنجا با برپایی جلسات تخصصی برگزار شده است البته همزمان در کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس که پنج نفر شامل آقایان سعیدی، سالک، شیخ، وکیلی و بنده میشود، جلسات مستمر و تخصصی برگزار کردهایم و این طرح چندین بار پوستاندازی شده و اصلاحاتی در آن صورت گرفته است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ماده ۲۴ طرح اولیه ساماندهی پیامرسانها به صورت مفصل بحث شده و در نهایت با اصلاحات لازم به دلیل عدم توانایی اجرای آن طبق قانون، حذف شده است.
وی گفت: بررسی طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی در کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی تمام شده و هماکنون طرح نهایی شامل ۲۱ ماده است و قرار شده به صحن کمیسیون فرهنگی ارجاع شود که احتمالا این کار در جلسه فردا صورت خواهد گرفت.
مسئول کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی و بومی و نام اصلاح شده و جدید طرح ساماندهی پیامرسانها است.
وی افزود: صبح امروز با ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی جلسهای داشته و در مذاکرات صورت گرفته با وی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی بومی را بررسی کردیم که وی این طرح را بسیار جامع و حلال بسیاری از مشکلات عنوان کردند.
حجتالاسلام پژمانفر گفت: در ماده یک این طرح، تعاریف موجود و تخصصی بیان شده و در ماده ۲ هم شناسنامه و خدمات پیامرسانها در پنجره واحد تأکید شده است، ضمن اینکه هیأتی سیزده نفره با عنوان ساماندهی فضای مجازی به ریاست رئیس مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهاد بالادستی وجود دارد که وظیفه رصد در این بخش را برعهده دارد، ضمن اینکه باید این هیأت موضوعات ارجاع شده را ظرف 3 ماه بررسی کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز مردم ایران در بستر پیامرسانها وعدههایی را میشنوند که شاید محقق نشود، اما تلاش داریم با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، خدمات متعددی به مردم با استفاده از بستر شبکههای اجتماعی ارائه دهیم.
وی با اشاره به فعالیت پیامرسانهای خارجی و استفاده مردم از آنها گفت: براساس این طرح، اعلام کردهایم که باید شرکتی داخلی تعهدات پیامرسانهای خارجی را برای بررسی مشکلات موجود بپذیرد و تنها در این صورت است که یک پیامرسان خارجی میتواند در کشورمان فعالیت کند.
پژمانفر افزود: اگر کیف پول و رمزارز جزو خدمات پیامرسان است، باید تعهدات لازم از آنها اخذ شده و بدانند که براساس قانون باید این کار انجام شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: اولویت خدمات ارائه شده باید به پیامرسانهای داخلی باشد و پس از آن است که میتوان به پیامرسانهای خارجی خدمات داده و اولویت تعیین کرد.
وی گفت: ممکن است وزارتخانهای مانند وزارت آموزش و پرورش با استفاده از پیامرسانهای خاصی خدماتش را به جامعه دانشآموزی تسری دهد که کارکرد آن کاملا مشخص است و بر همین اساس نیازی به اخذ مجوز از هیأت مذکور نیست.
رئیس کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه شورای عالی فضای مجازی در این طرح کاملا مشخص است چرا که این شورا میتواند ضمن رسیدگی به تخلفات، گزارشات لازم را به قوه قضائیه برای بررسیهای بعدی ارائه دهد و باید با مجرمی که قانون را اجرا نکرده برخورد قضایی شود، ضمن اینکه اگر کسی در انجام وظایف خود در موضوع پیامرسانهای اجتماعی کوتاهی کرد، باید پاسخگو بوده و به عنوان مجرم به دستگاه قضایی معرفی شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دبیرخانه هیأت رسیدگی به پیامرسانهای اجتماعی در مرکز ملی فضای مجازی واقع است که آن دبیرخانه در مورد تعداد کاربران، رشد و پراکندگی آنها و نوع خدمات پیامرسانهای اجتماعی و حجم ترافیک، بررسیها و رصدهای دقیقی را انجام میدهد.
وی افزود: مرکز ساماندهی و نظارت بر پیامرسانهای اجتماعی باید تصمیمگیری دقیقی داشته باشد و مانع از چنددستگی شود، به همین دلیل موضوعات مدنظر باید در شورای عالی فضای مجازی ارجاع شود.
پژمانفر افزود: برخی افراد معتقدند که یک پیامرسان خاص باید توسط دولت حمایتهای مالی و معنوی شده و همه خدمات در آن دفتر تجمیع شود، در حالی که ما این نظر را مردود میدانیم چرا که وقتی پیامرسانی از بابت پاسخگویی خیالش راحت شد و به صورت انحصاری از بیتالمال پولی میگیرد، قطعا در چارچوب عدم رقابت، مردم هم راضی نخواهند بود.
وی تأکید کرد: از نظر ما بزرگترین پیامرسان کسی است که به دلیل خدمات مطلوبتر، رضایت بیشتر مردم را جلب کند.
وی گفت: باید در جهت توسعه و رصد خدمات پیامرسانهای داخلی که براساس طرح مذکور است، تلفنهای همراهی که وارد کشورمان میشوند باید امکان نصب نرمافزارهای خدماتدهنده به این پیامرسانهای داخلی را داشته باشند.
پژمانفر تأکید کرد: فضای مجازی هماکنون بخشی از زندگی مردم است که درصد اهمیت آن در حال افزایش است چرا که متأسفانه نقش کلاهبرداریها، تخریبها و حملات دشمن در این بستر افزایش یافته است.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: در مرکز غنیسازی نطنز، حملات سایبری دشمن به امکانات کشورمان آسیبهای زیادی را وارد کرده است، لذا باید ضمن محافظت از حریم اطلاعاتی و امکاناتی کشور، طرح و ضوابطی را برای حمایت از حریم شخصی مردم تصویب و تبدیل به قانون کرد.
وی با اشاره به حملات تروریستی صورت گرفته به مجلس شورای اسلامی، وقایع تروریستی اهواز که منجر به ریخته شدن تعدادی زیادی از خون هموطنانمان شده و حملات اخیر در چابهار و اتفاقات مرز مریوان، گفت: تمامی هماهنگی تروریستهای داخلی و خارجی دستاندرکار این حملات از طریق فضای مجازی صورت گرفته است، چرا که آنها به هیچ وجه از امکانات بیسیم برای ارتباطات یکدیگر استفاده نکردند.
وی تأکید کرد: من به عنوان طراح طرح ساماندهی و صیانت از پیامرسانهای اجتماعی اعلام میکنم که مسئول مستقیم «گیتوی» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اما بخش امنیتی «گیتوی» برعهده دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی است.
وی گفت:در طرح ساماندهی و صیانت از پیامرسانهای اجتماعی به دنبال جبران خلأ موجود بودیم، چرا که در این خلأ، کسی در بخش «گیتوی» پاسخگوی مشکلات و آسیبها نیست.
وی گفت:به دلیل بروز حمله تروریستی اهواز، از وزیر ارتباطات سؤالی در صحن مجلس مطرح شد که وی گفت وظیفه من براساس قانون، ارائه زیرساخت و اینترنت است، به همین دلیل نمایندگان از وزیر اطلاعات به دلیل عدم رصدش سؤال کردند، ضمن اینکه در طرح ساماندهی و صیانت از پیامرسانهای اجتماعی وظیفه ستادکل نیروهای مسلح و مأموریتهای ناجا، واجا، سپاه و ارتش کاملا مشخص است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در خیلی از پیامرسانهای خارجی محتوای برخی کانالها و سایتها براساس سلایق مدیران آنها حذف میشود که میتوان به محتوای صفحه شخصی سردار سلیمانی اشاره کرد، اما در طرح ساماندهی و صیانت از پیام«سانهای اجتماعی دستگاهها را مکلف کردهایم که نباید رفتار سلیقهای داشته و محتواها را حذف کنند.
وی تصریح کرد: مسائل طبقهبندی نباید در پیامرسانهای داخلی و خارجی از سوی نهادها و دستگاههای کشورمان منتقل شود و در صورت بروز این اتفاق، برخوردهای قضایی با مسببان آن صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه براساس طرح ساماندهی و صیانت از پیامرسانهای اجتماعی باید مسئولیت افراد زیر هجده سال برعهده فردی قرار گیرد که از نظر ما والدین بهترین مسئول هستند و آنها باید پاسخگوی اقدامات فرزندانشان باشند، گفت: در دسترس قرار دادن پیامرسانها به فرزندان منجر به پذیرش مسئولیت والدین خواهد بود، ضمن اینکه در صورت راهاندازی پیامرسانهای ویژه کودکان، والدین پس از توجیه لازم و براساس تأیید محتوای صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میتوانند از آنها برای فرزندانشان استفاده کنند.
وی تصریح کرد: وزارت ارتباطات براساس طرح مذکور در مورد احراز هویت کاربران وظایفی را برعهده دارد که بر همین اساس تا سه ماه پس از تصویب قانون باید سازوکاری چه در دنیا در این خصوص وجود دارد را اجرایی کرده و مانع از بروز مشکلات، آسیبها و جولان هکرها شود.
پژمانفر خاطرنشان کرد: باید نسبتی از درآمدها، تبلیغات و ترافیک پیامرسانهای داخلی که هماکنون منافعش به صورت یکجانبه به جیب وزارت ارتباطات میرود به پیامرسانهای داخلی داده شود، همچنین صندوق حمایت از پیامرسانهای داخلی در طرح صیانت و ساماندهی از پیامرسانها پیشبینی شده و بر همین اساس آئیننامه ویژهای هم در این خصوص نوشته شده است.
رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: براساس طرح مذکور، بانک مرکزی موظف است امکانات استفاده از خدمات برخط را برای کاربران در بستر فضای مجازی مهیا و ضوابط اجرای این امر را در ظرف 2 ماه ایجاد کند.
وی تأکید کرد: اگر خدماتی که به پیامرسانهای خارجی ارائه میشود به پیامرسانهای داخلی داده شود، مردم کشورمان هم از این پیامرسانها استفاده خواهند کرد، ضمن اینکه رمزارز در تمامی پیامرسانهای داخلی براساس طرح مذکور دیده شده و صدا و سیما و سایر دستگاهها هم باید حمایتهای لازم را از پیامرسانهای داخلی انجام دهد.
وی گفت: وقتی پیامرسانهای داخلی با حمایت لازم و خدمات مطلوب به مردم راهاندازی و آنها از آن استفاده کنند، قطعا ۴۰ میلیون کاربر فعلی ایرانی تلگرام به سمت داخل سوق پیدا خواهند کرد که فقط در آن صورت است که منافع ملی کشورمان تأمین خواهد شد.
وی افزود:قدم اول استفاده از پیامرسانهای داخلی، حمایت از آنها با تصویب قانون در مجلس و اعتماد به آنها با واژه ما میتوانیم است.
وی گفت:خیلی از پیامرسانهای داخلی با راهاندازی دفتری در داخل کشورهای دیگر براساس ضوابط قانونی آنها فعالیت میکنند و اگر تلگرام روزی که فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، تعهد قانونی را به مسئولین کشورمان میداد، قطعا شاهد بروز حوادث تروریستی تهران، اهواز، چابهار و مریوان نبودیم.
پژمانفر گفت:تعهد اخذشده از پیامرسانهای خارجی باید منجر به حفظ حقوق کشورمان و رعایت تمامی ضوابط باشد، ضمن اینکه از نظر نرمافزاری و برنامهنویسی، جمهوری اسلامی ایران و فرزندان این مرز و بوم بسیار قوی هستند، اما باید در توسعه خدمات در بستر پیامرسانها گامهای اساسی برداریم و متأسفانه برخی پیامرسانهای خارجی هم با برخی حرکات در حوزه اقتصاد، منافع کشورمان را تحتالشعاع قراردادهاند که معنایش یعنی آسیب جدی.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در هیأت نظارت بر ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی، یک نماینده از شبکههای اجتماعی داخلی عضو بوده و اظهارنظر میکند.
وی در پایان گفت: به صراحت میگویم که «گیتوی» در طرح ساماندهی و صیانت از پیامرسانهای اجتماعی از جمله وظایف وزارت ارتباطات است، ضمن اینکه در حوزه ورود و خروج دادهها و پنجرههای اطلاعاتی که دستگاههای امنیتی تاکنون پاسخگو نبودهاند، وظیفه باز کردن چتری به منظور رصد این بخش به عنوان بخشی از وظایف محوله به ستادکل نیروهای مسلح گذاشته شده است.