عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

صیادان بندر دیر خواستار رسیدگی جدی به مسائل و مشکلات حوزه صید و صیادی و پایان دادن به بی عدالتی ها شدند.
کد خبر: ۹۰۹۲۸۱۱
|
۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود نداردبه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، استان بوشهر بیش از 900 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس  دارد و یکی از شاخصه های توسعه این استان دریا و دریانوردی  و تجارت و بازرگانی دریایی و صید و صیادی است که این موضوع با اشتغال و اقتصاد پویای مردم منطقه کاملا گره خورده است.

گستردگی کار صید و صیادی و اشتغالزایی و کارآفرینی چرخه سرمایه را در این صنعت بسیار بالا برده  به گونه ای که یک چهارم  جمعیت استان بوشهر از این طریق ارتزاق می کنند.

مردم  استان بوشهر به ویژه صیادان همواره به عنوان مرزبانان و دریابانان کشور و سرباز ولایت بوده اند و حضور صیادان در خلیج فارس یکی از عوامل بازدارنده برای بسیاری از طرح ها و نقشه های دشمن می باشد.

این استان با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان و منحصر به‌ فردی که دارد همچنان گرد و غبار محرومیت بر روی شانه آن نشسته است.

ضعف زیر ساخت ها، مجهز نبودن بنادر صیادی به سیستم اطفای حریق و استاندارد نبودن تاسیسات و خدمات بندری در اسکله ها موجب شده تا در سال های اخیر شاهد آتش سوزی های متعدد و از بین رفتن شناورهای صیادی و باری و تمام آمال و آرزوی های قشر بزرگی از مردمان جنوب باشیم.

در این بین بندر دیر از گذشته به عنوان بزرگترین بندر صیادی کشور شناخته می شود اما زیر ساخت های  آن به ویژه در حوزه صید و صیادی  وضعیت مطلوبی ندارد، به گونه ای که اسکله شیلات که برای استقرار 75 شناور احداث شده است امروزه چندین برابر ظرفیت خود، شناور صیادی و تجاری در آن پهلو گرفته اند و از طرفی کاهش ذخایر آبزیان بواسطه صید غیر مجاز ترال از سوی عده ای سودجو که  از دیگر مناطق وارد صیدگاه دیر می شوند موجب شده تا صیادان دیری گلایه های متعددی از این وضعیت داشته باشند.

سفره معیشتی صیادان کوچک شده است

یکی از صیادان دیری گفت: ظرفیت اسکله شیلات  جوابگوی شناور های فعلی نیست و از حداقل های ایمنی نیز بی بهره است به گونه ای که در تیرماه سال 94 درپی وقوع آتش سوزی در این اسکله تعداد زیادی از شناورها طعمه حریق شدند.

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

مختار احمدپور با اشاره به بالارفتن نرخ ارز افزود: بخاطر گرانی و عدم توانایی تأمین سوخت، مالکان تعدادی از شناورهای سفاری وسیله امرار معاش خود را فروخته اند و بیکار شده اند.

وی با بیان اینکه شناورهای سفاری دیر بیش از یکسال است که راکد هستند، ادامه داد: از رهگذر هر یک از این شناورها چندین خانواده گذران زندگی می کردند که الان معیشت آنها در خطر افتاده است.

احمدپور با اعلام اینکه متأسفانه روند توسعه کشور مبتنی بر عدالت نبوده است، بیان کرد: صید ترال از سوی برخی افراد غیر بومی موجب شده تا وضعیت ذخایر آبزیان رو به کاهش باشد و سفره معیشتی صیادان بندر دیر روز به روز کوچک تر شده و ما در برابر خانواده خود شرمنده شویم.

عزم جدی برای برخورد با صید غیر مجاز ترال وجود ندارد

صیاد دیگری اظهار کرد: بدلیل از بین رفتن صیدگاه های منطقه، صیادان از روی ناچاری به مسافت های دورتر می روند که گاهی اوقات ممکن است نا خود آگاه وارد حریم آبی کشورهای دیگر شوند و مشکلاتی برایشان ایجاد شود.

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

وی عنوان کرد: قطعا با چراغ سبز مسئولین بالاتر هست که  این شناورها صید غیرمجاز ترال انجام می دهند وگرنه چرا با آنها برخوردی نمی شود.

این صیاد با اشاره به اینکه اسکله شیلات در دهه هفتاد ساخته شده است  و الان جوابگو نیست،  یادآور شد: حتی یک ضربه گیر ساده که مانع از خسارت به شناورها بشود لبه اسکله نصب نشده و با توجه به زلزله سال گذشته شکاف هایی در سطح اسکله ایجاد شده و هر آن امکان ریزش وجود دارد.

گرانی سوخت سفاران را خانه نشین کرده است

مدیرعامل تعاونی سفاران بندر دیر گرانی سوخت را از عمده ترین مشکلات شناورهای سفاری برشمرد و گفت: کشتی های سفاری فلزی نه تنها سوخت یارانه بلکه  سهمیه 70 به 30 هم شامل آنها نمی شود.

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

مجید رسولی زاده افزود: هزینه های سرسام آور موجب شده تا مالکان این شناورها در شرایط سختی قرار گیرند به گونه ای که نزدیک به 40 شناور بفروش رفته و منجر به بحران معیشتی در خانواده های زیادی شده است.

وی با بیان اینکه بندر دیر بعد از بوشهر بزرگترین  پایانه صادرات استان است، ادامه داد: علی رغم اینکه بندر دیر به عنوان مبدأ صادرات به کشور قطر شناخته شده است اما سازه اسکله تجاری بدلیل زلزله سال گذشته آسیب دیده و نیاز به بازسازی دارد.

صنایع نفت و گاز در بازسازی بنادر و اسکله ها کمک کنند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادان استان بوشهر اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات جامعه صیادی استان بوشهر و استان های جنوبی کاهش شدید منابع ذخایر دریایی بنا به دلایلی همچون، صید بی رویه و غیر مجاز ترال، لرزه نگاری ها و اکتشافات نفت و گاز در بستر دریا، تردد نفتکش های غول پیکر و شناورهای تجاری و نظامی و ورود فاضلاب های صنایع شیمیایی به سطح دریا است که  اکوسیستم منطقه  را بر هم زده و موجب فقر جامعه صیادی  شده است.

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

محمد کارگر افزود: صنایع نفت و گاز در ازای آسیب رساندن به معیشت مردم باید حداقل در بازسازی بنادر و اسکله های صیادی و ترمیم و بازسازی ذخایر و احداث زیست گاه های مصنوعی مساعدت کنند.

وی با اعلام اینکه در حوزه صید و صیادی به خصوص در منابع و ذخایر با بحران مواجه ایم، بیان داشت: چنانچه معیشت مردم در معرض خطر قرار بگیرد که متأسفانه قرار گرفته ممکن است اعتراضات و تنش هایی ایجاد شود.

از ظرفیت بنیاد برکت برای حل مشکلات صید و صیادی استفاده شود

این مسئول یاد آور شد: از آنجایی که احساس می شود دولت به هر دلیلی در تنگناهای مالی قرار دارد پیشنهاد می کنیم از ظرفیت بنیاد برکت در راستای حل مشکلات قشر صیاد استفاده شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادان استان بوشهر قانون منع بکارگیری موتور های با قدرت بالا در شناورهای صیادی را از دیگر مشکلات دانست و افزود: امروزه با توجه به تخریب زیستگاه های آبزیان، صیادان ما مجبور هستند برای رسیدن به صیدگاه جدید مسافت طولانی تری را طی کنند و نیاز به استفاده از موتورهای قوی تری دارند که انتظار می رود قانون فعلی اصلاح  و از بعد امنیتی خارج شود.

تسهیلات با سود کم در اختیار صیادان قرار گیرد

وی گفت: تسهیلاتی که گاهی اوقات در حوزه صیادی پرداخت می شود سودهای بالا و وثیقه های سنگینی دارد که موجب شده صیاد ما تمام درآمد ناچیز خود را به بانک پرداخت کند.

کارگر با اشاره به اینکه با اعمال نفوذهای مختلف از رشد اتحادیه ها و تشکل ها جلوگیری و قدرت رقابت از آنها گرفته شده است، ابراز کرد: متأسفانه در بخش کلان به تشکل ها و اتحادیه ها و تعاونی ها کمتر پرداخته می شود که انتظار داریم قوانین و مقررات واگذاری ها اصلاح و در راستای عملی شدن اصل 44 نگاه ویژه ای به تعاونی ها داشته باشند.

وی تأکید کرد: افرادی شناخته شده در منطقه صید ترال می کنند و موجب نابودی ادوات صیادی و گونه های آبزیان می شوند اما اقدام کارشناسی و بازدارنده از سوی دستگاه های مرتبط  نمی بینیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: شیلات با توجه به کمبود نیروی انسانی و اعتبارات که با آن مواجه است به تنهایی نمی توانند مشکلات حوزه صید و صیادی را برطرف کند و این مهم نیازمند یک عزم همگانی و همکاری تمامی دستگاه هاست.

استفاده از ظرفیت دریا در زمینه های مختلف ضروریست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از اسکله صیادی و تجاری بندر دیر اظهار داشت: یکی از فرصت های خوبی که در اختیار کشور ما و بویژه استان بوشهر قرار دارد نعمت دریاست.

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

سعید جلیلی افزود: باید از این ظرفیت و پتانسیل بزرگ در زمینه شیلات و صنایع مرتبط با دریا به خوبی استفاده شود.

وی دریا را پتانسیل بزرگی برای اشتغالزایی، صادرات و ارز آوری برشمرد و عنوان کرد: تعداد زیادی از مردم جنوب از نعمت دریا امرار معاش و گذران زندگی می کنند که هرچه قدر بیشتر به جامعه گسترده صیادی توجه و مشکلات آنها برطرف شود قطعا آثار خوبی در زمینه شیلات و صنایع مرتبط دارد.

توجه به امنیت شغلی صیادان به نفع شیلات است

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، مردم جنوب به ویژه صیادان را حافظ مرزهای آبی کشور دانست وگفت: توجه به این قشر از یک طرف موجب ایجاد امنیت شغلی برای صیادان می شود و از دیگر سو افزایش در آمدها در زمینه شیلات را در پی دارد.

وی ادامه داد: اتحادیه های صیادی در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مطالبی بیان کردند که برگزاری این جلسات و گفتگوها کمک می کند قدمی در برطرف کردن موانع پیش روی صید و صیادی برداشته شود.

با تکیه بر ظرفیت های داخلی مشکلات کشور حل می شود

جلیلی راه برون رفت از مشکلات فعلی کشور را اتکاء به ظرفیت های داخلی قلمداد کرد و افزود: هر چقدر به فرصت ها و ظرفیت های خدادی که امروز خداوند در اختیار ملت ما گذاشته است همانند شیلات، دریا، کشاورزی، نفت و گاز که هر یک برای کشور ما به مثابه  واگن های یک قطار هستند و نقش پیشران دارند  توجه شود می توانند بقیه مشکلات ما را حل کنند.

حال معیشت صیادان جنوبی خوب نیست/ عزم جدی برای مقابله با صید ترال وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خوشبختانه امروزه قطار پیشرفت کشور واگن هایی دارد که هر کدام می تواند یک پیشران باشد و در صورتی که به آنها توجه شود همه فشارهای دشمن را به راحتی پشت سر خواهیم گذاشت.

براساس این گزارش مسئولان  باید در میان مرزنشینان جنوبی به عنوان حافظان امنیت آب های نیلگون خلیج فارس حاضر شوند و از نزدیک مشقت ها و سختی های زندگی آنها را لمس و نسبت به پیگیری و برطرف کردن آنها اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار