دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: جرائمی که در آخر هفته اتفاق می افتند مثل مصرف مشروبات الکلی،نمایش های اراذل اوباش با ماشین و یا با سگ و امثال آن،مزاحمت برای مردم و... به پلیس دستور داده شده است با جدیت برخورد کنند.
کد خبر: ۹۰۹۷۳۷۴
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک در نشست خبری با رسانه ها گفت: در استان مرکزی طی ۹ ماه سال جاری ۷۰ هزار پرونده وارد دادسرای استان شده که از این میزان پرونده ورودی، ۶۸ هزار پرونده منتهی به صدور حکم شده است که از تعداد ۷۰ هزار پرونده ورودی، ۲۵ هزار و ۷۰۳ پرونده مربوط به اراک است که در اراک هم حدود ۲۵ هزار خروجی داشته ایم.

وی افزود: جرائمی که در حوزه شهرستان اراک اتفاق میافتد بیشتر مربوط به؛ توهین به اشخاص عادی،جرائم مواد مخدر،ضرب و جرح عمدی و صدمات،سرقت هایی که عمدتا توسط متحجرین و معتادان انجام می شود،تصادف،تهدیدات،کلاه برداری که هم به صورت واقعی و هم در فضای مجازیس شکل می گیرد،سوء استفاده از عناوین می باشند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اظهار داشت: 50 درصد از جرائم و زندانیان مستقیم با مواد مخدر و 70 درصد به شکل غیر مستقیم ارتباط دارند و خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه کاهش ورود مواد مخدر به زندان ها انجام شده و طرح یاوران مهر در زندان مربوط به مواد مخدر در حال انجام است و حدود 200 نفر از زندانیان توانسته اند حافظ کل قرآن شوند که این روند یک رویکرد ترمیمی است.

وی تصریح کرد: در بحث کشفیات مواد مخدر حدود 5212 کیلوگرم کشفیات داشته ایم که این موضوع واقعا تأسف آور است و بیشتر به دلیل اینکه استان مرکزی یک شاهراه ارتباطی با کشور دارد این کشفیات انجام شده است.

وی افزود: جرائمی که در آخر هفته اتفاق می افتند مثل مصرف مشروبات الکلی،نمایش های اراذل اوباش با ماشین و یا با سگ و امثال آن،مزاحمت برای مردم و... به پلیس دستور داده شده است با جدیت برخورد کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک خاطر نشان کرد: در حوزه خودرو، جاده و بحث کارکرد انسانی باید یک تحول اساسی ایجاد شود و سازندگان خودرو باید به کیفیت توجه بیشتری شود که اکنون شاهدیم خودروی نامناسب از پارامترهای مهم تصادف است.

وی افزود: تصادفات رانندگی در استان را در 9 ماهه نخست سال جاری 454 نفر می باشد که در مقایسه با سال گذشته 9 درصد افزایش یافته و 17 درصد مربوط به تصادفات درون شهری و 83 درصد مربوط به تصادفات برون‌شهری است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک خاطر نشان کرد: در موضوع حوادث رانندگی منجر به فوت باید عوامل مرتبط به جاده و خودرو نیز مدنظر قرار گیرد و حتی اخیرا سازمان‌هایی همچون سازمان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری نیز تحت تعقیب قرار گرفته اند، خودروسازان نیز در این حوزه باید توجه بیشتری داشته باشند.

وی بیان داشت: همچنین 10 هزار و 577 نفر در این بازه زمانی در حوادث رانندگی مجروح شده‌اند که نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است که هزینه های بسیاری به کشور تحمیل می‌کنند.

وی در رابطه با سرقت طلا فروشی در غرق آباد افزود: در این سرقت حدود یک کیلو و 800 گرم طلا به سرقت رفت که در این رابطه 4 سارق به همراه 2 فقره سلاح جنگی کُلت و کلاشینکف دستگیر و ضبط شد، همچنین در این مدت باند سارقین احشام شناسایی و 4 نفر دستگیر شدند، سارقین سیم و کابل برق دستگیر و به 36 فقره سرقت اعتراف کردند و باند سارقین منزل با 23 فقره سرقت نیز شناسایی و دستگیر شدند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک تصریح کرد: در موضوع چاه‌های غیرمجاز اقدامات پیشگیرانه به انجام رسیده است به طوری که تعداد 126 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده، حدود 137 حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری هستند، تعداد 27 حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده، و تعداد 33 فقره وسایل حفاری غیرمجاز ضبط شده و حدود 38 فقره چاه غیرمجاز نیز پلمب شدند.

وی تصریح کرد: وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی تحت نظارت سیستم قضایی است که در این راستا کلیه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی با همه جزئیات مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌ و تمامی نواقص نیز به مسئولان مربوطه منتقل شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک افزود: بازرسی مداوم از مهدهای کودک و مدارس آغاز شده است که البته سال گذشته بررسی و نظارت بر مدارس غیرانتفاعی انجام گرفت و امسال نیز ادامه دارد و اقدامات خوبی شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: حدود 350 مطب در شهر اراک فعال است که بخشی از این واحدها تولیدکننده پسماندهای عفونی هستند و طبق قانون وظیفه دفع پسماند عفونی با تولید کننده آن است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک افزود: در این راستا 320 پزشک اقدام به عقد قرارداد با شهرداری اراک جهت جمع‌آوری پسماندها کرده‌اند و تاکنون حدود 10 تا 15 پرونده در این رابطه تشکیل شده که اگر پزشکان اقدام به عقد قرارداد نکنند مطب‌ آنان پلمب خواهد شد و هیچ شوخی با هیچکس نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: شهرداری اراک در موضوع پسماندهای عفونی مقصر 100 درصد است و دچار بی توجهی و کم کاری شده است لذا منشی و حتی پزشکان آگاهی لازم در حوزه مدیریت پسماندهای عفونی را ندارند و در این راستا شهرداری باید روند مدیریتی مناسبی را در پیش بگیرد و حتی فرهنگ سازی در این راستا انجام دهد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک افزود: نظارت بر وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد متوقف نمی شود ولی متأسفانه اکثرا این کمپ ها گاهی بهداشت و خروجی مناسبی ندارند و اقدامات آنها کمتر به ترک اعتیاد همیشگی افراد منتهی می‌شود که پیشنهاد می شود از NGO ها و یا انجمن معتادان گمنام بیشتر استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه 50 درصد از جرائم و زندانیان مستقیم با مواد مخدر و 70 درصد به شکل غیر مستقیم ارتباط دارند که اقدامات خوبی در زمینه کاهش ورود مواد مخدر به زندان ها انجام شده و طرح "یاوران مهر" در زندان مربوط به مواد مخدر در حال انجام است و حدود 200 نفر از زندانیان توانسته اند حافظ کل قرآن شوند که این روند یک رویکرد ترمیمی است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ادامه داد: متأسفانه وضعیت پاساژ طلا و پاساژ اسلامی دادستانی را رنج می‌دهد چراکه ممکن است اتفاقی به مانند ساختمان پلاسکو واقع شود، به همین دلیل با سازمان آتش‌نشانی پیگیر وضعیت هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در بحث رسیدگی به آلاینده‌های زیست محیطی در اراک دستگاه قضایی به هیچ وجه وام دار هیچ فرد و جریانی نیست که در این راستا سوخت نیروگاه با جدیت در حال رصد است و اگر نیروگاه و یا هر صنعت بزرگ دیگر خصوصا در فصل زمستان اقدام به آلودگی محیط زیست کند با او برخورد شده و حتی طبق قانون پلمب خواهد شد چراکه در ارتباط با سلامت مردم به هیچ‌عنوان اغماض و مماشات نخواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک بیان داشت: وضعیت کشتارگاه اراک در شان مردم شهر اراک نیست و شهرداری مکلف به رفع مشکلات در حوزه بهداشت، پسماندها و پساب فاضلاب است، البته در حال حاضر وضعیت بهداشت و سلامت مجموعه خوب است.

وی توضیح داد: در رابطه با فعالیت معادن طبق قانون باید 15 درصد سود معادن در محل معدن هزینه شود اما متاسفانه همیشه قراردادها در تهران منعقد می شود و حقوق به محل استقرار معادن اختصاص نمی‌یابد، به عنوان مثال شرکت معدنی املاح ایران باید 15 درصد از سود خود را در محل معدن جهت آبادسازی منطقه هزینه کند و جای سوال است که پول ها کجا هزینه شده اند؟!

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک تصریح کرد: در این زمینه با مدیرعامل شرکت جلساتی داشته ایم و متعهد به انجام 6 قول شدند که شامل مواردی چون؛ حل مشکلات زیست محیطی منطقه، هزینه کردن 15 درصد از سود معدن در محل معدن و آبادسازی منطقه، احداث کارخانه‌ تولید پودرهای شوینده که کاهش هزینه تردد به سمنان و اشتغالزایی را به همراه دارد، بازگرداندن باطله‌های به چاله‌های ایجاد شده در تالاب، ارسال رونوشت هزینه‌های صورت گرفته در منطقه به دادستانی و استفاده مناسب از تالاب جهت توسعه گردشگری و فعالیت‌های فرهنگی می‌شود و اگر این تعهدات اجرایی نشود اجازه برداشت بیش از حد و حق قانونی(600 تن به همراه 25 درصد) را نخواهیم داد.

وی افزود: جرائمی که در آخر هفته اتفاق می افتند مثل مصرف مشروبات الکلی،نمایش های اراذل اوباش با ماشین و یا با سگ و امثال آن،مزاحمت برای مردم و... به پلیس دستور داده شده است با جدیت برخورد کنند که از نمونه های این رفتارهای نمایشی 2 مورد تعرض به ماموران راهنمایی رانندگی بود که یکی از آنها در فضای مجازی انتشار گسترده ای داشت و افراد تعرض کننده دستگیر شدند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک بیان داشت: در بحث کشف داروهای قاچاق و تاریخ مصرف گذشته در یکی از کلینیک‌های دندانپزشکی اراک اولا قاچاق به کالایی گفته می‌شود که بدون رعایت قانون و مقررات وارد یا از کشور خارج می شوند، در حالی که داروهای مکشوفه در این کلینیک عمدتا ساخت ایران و داخلی هستند.

وی افزود: دستگاه قضایی در این پرونده دچار پوپولیسم کیفری نخواهد شد، اقلام دارویی فارغ از اینکه متعلق به چه کسی است مورد بررسی کاملا علمی، دقیق و به دور از احساسات قرار می‌گیرد و به مانند دیگر پرونده‌ها نیز فارغ از هرگونه فشار در حال رسیدگی است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک تأکید کرد: مرجع تشخیص غیرقانونی بودن داروها دانشگاه علوم‌پزشکی است که قطعا در این دستگاه فارغ از نگاه و جریانات سیاسی و حزبی عمل می‌شود، چراکه دستگاه قضا باید عادلانه عمل کند و استقلال خود را حفظ کند.

وی افزود: در موضوع هپکو اگر دستگاه قضایی نبود فعالیت کنونی شرکت ساماندهی نمی شد و کاهش التهابات محقق نمی‌شد، مستندات دستگاه قضا در حوزه کارگری شامل چندین زون‌کن است و نهایت همکاری و کمک به کارگران در این رابطه صورت گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک خاطر نشان کرد: در بحث واگذاری کارخانجات مانند پالایشگاه شازند با توجه به سوابق واگذاری‌ها با ادله منطقی مخالفت خود را اعلام کردیم، در خصوص روند واگذاری شرکت آونگان نیز قرارداد محکمی بسته شده است که مقرر است با وجود ورشکستگی شرکت حقوق و مطالبات کارگران پرداخت شود که ظاهرا 6 میلیارد تومان مطالبات پرداخت شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در خصوص فعالیت یک شبکه تلگرامی که اقدام به برخی مطالب توهین آمیز و نشر اخبار می‌کند پرونده تشکیل شده، تحقیقات درحال انجام است و سرنخ‌هایی نیز به دست آمده است، اما متاسفانه شبکه‌ مجازی فضای گمنامی است و نمی‌توان به راحتی دوست و دشمن را شناخت و گاهی رسیدگی به این امر زمانبر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات