خبرهای داغ:
مخترع بیرجندی در گفتگو با خبرنگار بسیج مطرح کرد:

کلار گردنی الکترونیکی امدادی به امدادگران در نجات جان مصدومین/ زمینه کسب تجربه برای نخبگان فراهم شود

مخترع بسیجی گفت: این طرح مجهز است به سنسورهای ارزیابی علائم حیاتی مصدومین که در کمتر از 10ثانیه بدون دخالت دست امدادگر یا حضور فیزیکی امدادگر با استفاده از یک خروجی تمامی اطلاعات را بر روی گوشی تلفن همراه امدادگر نشان خواهد داد.
کد خبر: ۹۰۹۸۴۳۴
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، معرفی نخبگان و مخترعین تکلیفی بر دوش رسانه ها است . سخن از جوانان بسیجی بی نام و نشان و شاید غریب اما پیشتاز در خودسازی و جهاد علمی است.

آنان سنگر علم را برگزیدند تا ثابت کنند با اراده و ایمان قوی هر غیرممکن ، ممکن می شود و با وجود مشکلات و بی مهری ها در راه هدف مصمم و استوارند.

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان مخترعین جوان را تنها نگذاشته و فضای مناسب را برای رشد و راهنمایی، حمایت، پشتیبانی و تجاری سازی محصولات نخبگان مهیا می سازد.

علم که برای خدمت به خلق بکار گرفته شود باعث اقتدار ملت می شود و بسیاری از مشکلات در نتیجه فقدان علم و  کنار زدن عالمان مجاهد است.

حسن مسعودی ساکن شهرستان بیرجند دارای مدرک کارشناسی در رشته مدیریت حرفه ای امداد سوانح طبیعی و دارای طرح اختراعی  « کلار گردنی الکترونیکی با قابلیت ارزیابی علائم حیاتی مصدومین بدون نیاز به امدادگر» است.

برای آشنایی بیشتر گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بسیج با این جوان مخترع بیرجندی را در ادامه می خوانید:

 

عنوان، قابلیت و کارایی اختراع و طرح ابتکاری خود را بفرمایید؟

عنوان اختراع  « کلار گردنی الکترونیکی با قابلیت ارزیابی علائم حیاتی مصدومین بدون نیاز به امدادگر» است.

با توجه به این که حدود 10سال سابقه عضویت در جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند را دارم و همچنین رشته تحصیلی کاملا مرتبط با طرح پژوهشی  می باشد و با توجه به تحقیقاتی که در بعد علمی و چه در بعد کاربردی بودن طرح قریب به 4 سال وقت گذاشتم و از نزدیک با مشکلات امدادی آشنایی داشتم . به مشکلات عدیده در خصوص ارزیابی اولیه که امدادگران در لحظات اولیه وقوع حادثه با آن مواجه هستند واقف بودم. لذا طراحی کلار گردنی هوشمند را در دستور کارخود قرار دادم.

 

منظور از ارزیابی اولیه چیست؟

چون در هنگام حوادث اولین نفرات معمولا امدادگران و نیروهای اورژانس می باشند که در صحنه حادثه  حاضر و جهت کمک به حادثه دیدگان اقدامات امدادی لازم را انجام می دهند. خوب اگر تعداد مصدومین از تعداد امدادگران بیشتر باشند حتما کار امدادرسانی در زمان طلایی  با مشکل و تاخیر انجام خواهد گرفت اما قابلیت این محصول برای امدادگران در این زمان مهم است و قابلیت خود را نشان خواهد داد یعنی امدادگر باید تک تک مصدومین را با دست ارزیابی کند بررسی (نبض، دما بدن و..)  اما این طرح مجهز است به سنسورهای ارزیابی علائم حیاتی مصدومین که در کمتر از 10ثانیه بدون دخالت دست امدادگر یا حضور فیزیکی امدادگر با استفاده از نرم افزارهای کاملا ساده و طراحی شده  متناسب با وضعیت مصدوم با استفاده از یک خروجی که بر روی قسمت قدامی کلار هنگامی که کلار بر روی گردن مصدوم قرار می گیرد تمامی اطلاعات را بر روی گوشی تلفن همراه امدادگر نشان خواهد داد.

دامنه ی کاربرد این طرح بسیار وسیع می باشد و می تواند در موقع حوادث و سوانح با چندین مصدوم کارایی خود را نشان دهد.

کلار گردنی الکترونیکی امدادی به امدادگران در نجات جان مصدومین/ زمینه کار و کسب تجربه برای نخبگان فراهم شود

 

آیا برای تجاری سازی محصول اقدامی صورت گرفته است؟

فعلا نمونه آزمایشگاهی آن تولید شده  است و نیازمند کمک های مالی می باشد تا بتوانیم مشکلات جزئی آن را برطرف نماییم  در نتیجه محصولی عاری از هرگونه نقص را روانه بازار سازیم.

در صورت کمکهای مالی و برطرف شدن مشکلات جزئی قاعدتا موانع تجاری سازی محصول مرتفع خواهد شد.

 

مهمترین مشکلات مخترعین و پژوهشگران جوان چیست؟

طولانی بودن روند ثبت اختراع، عدم  اعتماد مسئولین  به مخترعین جوان و عدم حمایت مالی از مخترعین را می توان از جمله مشکلات پیش روی این قشر عنوان کرد.

 

چه انتظاری از مسئولین دارید؟

هر مسئول در کنار خود از جوانان و پژوهشگران با انگیزه و مستعد استفاده کند تا به مرور زمان زمینه  کسب تجربه برای پژوهشگر فراهم شود چون یک مخترع یا پژهشگر علم و دانش دارد شاید تجربه کافی را نداشته باشد اما با این کار زمینه کسب تجربه فراهم خواهد شد چون تجربه با کار امکان پذیر است.

مقدم بودن ضابطه بر رابطه سر لوحه کار بعضی مسئولین قرار بگیرد.

 

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

با توکل برخداوند و با حمایت مالی مسئولین این اختراع تجاری سازی شده و زمینه به کارگیری آن جهت نجات جان مصدومین درسوانح و حوادث فراهم خواهد گردید.

 

نقش جوانان به خصوص پژوهشگران و محققان جوان در حل مشکلات جامعه(اقتصادی وفرهنگی) چیست؟

جوانان صاحب اندیشه، فعال، پر انرژی می توانند حسب ضرورت و در هر بخشی از جامعه که شرایط ایجاب نماید وارد عرصه شوند و با تلاش جهادگونه و آتش به اختیار موانع را مرتفع نمایند. چه در عرصه اقتصادی و با تولید ایده های بکر و بومی سازی آن و بکار گیری پتانسیل ها و منابع به تولید داخلی رونق بخشیده و در صحنه رقابت های جهانی، اقتصاد کشور را توانمند و پویا سازند.  چه در سنگرهای فرهنگی  در جهت خنثی سازی توطئه های دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب در خط مقدم این مبارزه حضور یابد.

 

آیا توجه و حمایت لازم به نخبگان و مبتکرین جوان صورت می گیرد؟

خوشبختانه طی سال های اخیر اقداماتی مثبتی جهت حمایت از سوی بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی از ایدهای دانش آموزان و دانشجویان بسیجی و همه کسانی که صاحب ایده می باشند صورت گرفته که شایسته تقدیر می باشد.

انتهای پیام/

کلار گردنی الکترونیکی امدادی به امدادگران در نجات جان مصدومین/ زمینه کار و کسب تجربه برای نخبگان فراهم شود

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها