عملکرد رایزنهای اقتصادی در بازاریابی و فروش فرآوردههای نفتی رضایتبخش نیست
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی بختیار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت بازاریابی بینالمللی برای صدور فرآوردههای نفتی و وظیفه رایزنهای اقتصادی در این حوزه، گفت: نگاهها در حوزه فرآوردههای نفتی نباید صرفا به واردات و صادرات باشد چراکه با توجه به حجم گسترده تولید فرآورده در کشور میتوان به غیر از صادرات و واردات در تجارت محصولات دیگر نفتی همچون ترانزیت و سوآپ فعال بود اما نقش رایزنهای اقتصادی و سفرا برای تحقق این موضوع بسیار مهم است لذا باید با توجه به افزایش تحریمها، بازاریابی بینالمللی در حوزههای اقتصادی منجمله صدور فرآوردههای نفتی را جدیتر دنبال کنند.
نگاهها در حوزه فرآوردههای نفتی نباید صرفا به واردات و صادرات باشد چراکه با توجه به حجم گسترده تولید فرآورده میتوان در تجارت محصولات دیگری همچون ترانزیت و سوآپ فعال بود
درصورت جدی گرفتن بازاریابی بینالمللی میتوان فرآوردههای نفتی را به فروش رساند
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی معتقد است درصورت جدی گرفتن بازاریابی بینالمللی میتوان هر یک از فرآوردههای تولیدی در پالایشگاهها را مانند "نفت کوره" یا دیگر فرآوردها را در بازارهای مناسب خودش به فروش رساند لذا باید افراد متخصص و کارآمد در جایگاه رایزن اقتصادی و سفیر قرار گیرند.
باید با توجه به افزایش تحریمها رویکرد رایزنهای اقتصادی تغییر کند
این نماینده مجلس عملکرد رایزنهای اقتصادی را چندان رضایتبخش دانست و افزود: فعالیت این افراد چندان رضایتبخش نیست در حالی که باید با توجه به افزایش تحریمها رویکرد رایزنها تغییر یافته و حتی افراد متخصص جایگزین شوند تا محصولات نفتی را بازایابی کرده و آنها را به قیمت مناسبی بفروشند.
وزارت نفت فعالیت منسجمتری را از رایزنهای اقتصادی کشورهای هدف طلب کند
بختیار اضافه کرد: کشورهای افغانستان، ارمنستان، عراق، چین، هند و سریلانکا مهمترین کشورهای هدف برای صادرات فرآوردهای نفتی هستند لذا وزارت نفت باید با رایزنهای اقتصادی و سفرای این کشورها جهت بازاریابی و فروش بیشتر وارد مذاکره شده و از آنها کار و فعالیت منسجمتری را طلب کند.
رایزنهای اقتصادی وظیفه ایجاد بستری مناسب برای توسعه فعالیتهای تجاری و صنعتی برونمرزی را دارند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور رایزنهای اقتصادی در دنیا امروز بهعنوان یکی از ویژگیهای دیپلماسی بازرگانی به حساب میآید تا با اقدامات خود نقش راهنما را برای تجار کشور مبدا و مقصد بازی کنند، توضیح داد: این افراد که در ایران زیرنظر سفرا در سفارتخانهها و سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت میکنند موظفند؛ بستری مناسب برای توسعه فعالیتهای تجاری و صنعتی برونمرزی ایجاد کنند تا با اقدامات آنها تصویر مثبتی از فضای اقتصاد کشور شکل گیرد./
پایان پیام