به گزارش بسیج اشکذر:
مفتی اعظم مصر با تأکید بر این که زیارت قبور به معنای شرک و کفر نیست، گفت: زیارت آل البیت نبی صلی اللّه علیه وآله وسلم از اقرب اعمال بوده و دارای بیشترین احتمال و رجای قبول الهی است. به گزارش فارس، علی جمعه مفتی مصر در مخالفت با سخنان برخی سلفیون مصری مبنی بر ضرورت تخریب ضریح بزرگان دینی و به ویژه ضریح رأس الحسین علیه السلام گفت: زیارت قبور یا ضریح بزرگان و صالحان لزوماً به معنای شرک و کفر نیست. وی در این زمینه با اشاره به سه اصل اساسی گفت: اگر کسی درباره زیارت قبور صالحان بخواهد صحبت کند، باید سه مسئله را در نظر بگیرد: اول؛ هر عملی از برادر مسلمان را که میبیند حمل بر توحید و ایمان او بکند. مفتی اعظم مصر افزود: دومین مسئله آن است که بین توسل و وسیله قرار دادن و شرک تفاوت وجود دارد و خداوند متعال در آیه ۳۵ مائده میفرماید: «یا أیها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه وابتغوا …لیه الوسیله وجاهدوا فی سبیله لعلّکم تفلحون». وی در بیان مقصود این آیه تاکید کرد: این آیه به این معناست که تقرب به خداوند متعال به وسیله هر آن چه که شرع مقدس تعیین کرده و تعظیم شعائر الهی و آنچه که خداوند بزرگ داشته از جمله مکان ها، زمان ها، اشخاص و اموال مجاز است و مسلمانان با دعا در نزد قبر نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه وآله وسلم و با دوست داشتن او به خداوند متعال تقرب میجویند. علی جمعه در عین حال با اشاره به اختلاف دیدگاه درباره وسیله تقرب الی اللّه گفت: ممکن است برخی با توسل به قبور صالحان و یا سجده بر قبور و یا طواف به دور آنها به عنوان وسیله تقرب به خداوند متعال مخالف باشند، اما نمیتوانند با این مخالفتشان، افراد و اماکن را از دایره وسیله به دایره شرک منتقل کنند. مفتی اعظم مصر هم چنین با اشاره به مساله سوم گفت: بین این که چیزی سبب و وسیله باشد و اعتقاد به این که آن چیز خالق و فی نفسه موثر است اختلاف وجود دارد و مثلاً مسلمانان مسیح را سببی برای زنده شدن مردگان میدانند، اما مسیحیان وی را فی نفسه موثر و خالق میدانند. وی افزود: پس اگر مسلمانی دیده شد که از فردی به غیر خداوند متعال مسئلهای خواست و از او طلب نفع و یا ضرر کرد باید بدانیم که این مسلمان آن فرد را سبب خیر و شر میداند و نه خالق، چرا که مسلمانان همگی میدانند و اعتقاد دارند که منفعت و مفسدت، هر دو در دست خداوند است و در این بین مخلوقاتی هستند که به اذن خدا نفع و یا ضرر میرسانند.
بنابر گزارش خبرگزاری عراقی «ابا»، علی جمعه مفتی اعظم مصر در ادامه با تاکید بر سه اصل مطروحه خود عنوان کرد: اگر بدانیم مسلمانی که ضریحی را زیارت میکند، زیارتش با اعتقاد به صالح بودن اهل قبر و به نیت قرب الهی بوده، این زیارت عملی صالح است. وی همچنین تاکید کرد: زیارت آل البیت نبی صلی اللّه علیه وآله وسلم از اقرب اعمال بوده و دارای بیشترین احتمال و رجای قبول الهی است و پیامبر اسلام صلی اللّه علیه وآله وسلم امتش را درباره آل بیتش توصیه کرد و درباره زیارت قبور فرمود:: «قبور را زیارت کنید که آن یادآور مرگ است»، و نخستین قبری که زیارتش بهتر از باقی قبور است، زیارت قبر حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله وسلم است که زیارت آن، موجب مودت و نزدیکی با رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلم است.
مجله افق حوزه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ شماره ۳۰۵
مفتی اعظم مصر با تأکید بر این که زیارت قبور به معنای شرک و کفر نیست، گفت: زیارت آل البیت نبی صلی اللّه علیه وآله وسلم از اقرب اعمال بوده و دارای بیشترین احتمال و رجای قبول الهی است. به گزارش فارس، علی جمعه مفتی مصر در مخالفت با سخنان برخی سلفیون مصری مبنی بر ضرورت تخریب ضریح بزرگان دینی و به ویژه ضریح رأس الحسین علیه السلام گفت: زیارت قبور یا ضریح بزرگان و صالحان لزوماً به معنای شرک و کفر نیست. وی در این زمینه با اشاره به سه اصل اساسی گفت: اگر کسی درباره زیارت قبور صالحان بخواهد صحبت کند، باید سه مسئله را در نظر بگیرد: اول؛ هر عملی از برادر مسلمان را که میبیند حمل بر توحید و ایمان او بکند. مفتی اعظم مصر افزود: دومین مسئله آن است که بین توسل و وسیله قرار دادن و شرک تفاوت وجود دارد و خداوند متعال در آیه ۳۵ مائده میفرماید: «یا أیها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه وابتغوا …لیه الوسیله وجاهدوا فی سبیله لعلّکم تفلحون». وی در بیان مقصود این آیه تاکید کرد: این آیه به این معناست که تقرب به خداوند متعال به وسیله هر آن چه که شرع مقدس تعیین کرده و تعظیم شعائر الهی و آنچه که خداوند بزرگ داشته از جمله مکان ها، زمان ها، اشخاص و اموال مجاز است و مسلمانان با دعا در نزد قبر نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه وآله وسلم و با دوست داشتن او به خداوند متعال تقرب میجویند. علی جمعه در عین حال با اشاره به اختلاف دیدگاه درباره وسیله تقرب الی اللّه گفت: ممکن است برخی با توسل به قبور صالحان و یا سجده بر قبور و یا طواف به دور آنها به عنوان وسیله تقرب به خداوند متعال مخالف باشند، اما نمیتوانند با این مخالفتشان، افراد و اماکن را از دایره وسیله به دایره شرک منتقل کنند. مفتی اعظم مصر هم چنین با اشاره به مساله سوم گفت: بین این که چیزی سبب و وسیله باشد و اعتقاد به این که آن چیز خالق و فی نفسه موثر است اختلاف وجود دارد و مثلاً مسلمانان مسیح را سببی برای زنده شدن مردگان میدانند، اما مسیحیان وی را فی نفسه موثر و خالق میدانند. وی افزود: پس اگر مسلمانی دیده شد که از فردی به غیر خداوند متعال مسئلهای خواست و از او طلب نفع و یا ضرر کرد باید بدانیم که این مسلمان آن فرد را سبب خیر و شر میداند و نه خالق، چرا که مسلمانان همگی میدانند و اعتقاد دارند که منفعت و مفسدت، هر دو در دست خداوند است و در این بین مخلوقاتی هستند که به اذن خدا نفع و یا ضرر میرسانند.
بنابر گزارش خبرگزاری عراقی «ابا»، علی جمعه مفتی اعظم مصر در ادامه با تاکید بر سه اصل مطروحه خود عنوان کرد: اگر بدانیم مسلمانی که ضریحی را زیارت میکند، زیارتش با اعتقاد به صالح بودن اهل قبر و به نیت قرب الهی بوده، این زیارت عملی صالح است. وی همچنین تاکید کرد: زیارت آل البیت نبی صلی اللّه علیه وآله وسلم از اقرب اعمال بوده و دارای بیشترین احتمال و رجای قبول الهی است و پیامبر اسلام صلی اللّه علیه وآله وسلم امتش را درباره آل بیتش توصیه کرد و درباره زیارت قبور فرمود:: «قبور را زیارت کنید که آن یادآور مرگ است»، و نخستین قبری که زیارتش بهتر از باقی قبور است، زیارت قبر حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله وسلم است که زیارت آن، موجب مودت و نزدیکی با رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلم است.
مجله افق حوزه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ شماره ۳۰۵
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار