عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه رانت کالاهای اساسی را باید با عرضه کالاهای وارداتی در بورس از بین برد، گفت: عرضه کالاها در بورس با ابزارهای مشتقه مالی بهترین رویکرد در حال حاضر است.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۵۰
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدتقی کبیری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه موضوع تخصیص ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانت بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومانی موجود در آن بسیار نگران کننده است، گفت: این در حالی است که تورم کالاهای اساسی از کالاهای دیگر بیشتر بوده است و منجر به توزیع رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای عده ای واردکننده شده است. 
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تجربه موفق بورس کالا در عرضه کالاهای مختلف از جمله فولاد و مواد پتروشیمی که سبب کاهش قیمت ها و ثبات شد می تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد، افزود: به نظر می رسد واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی و عرضه کالاها در محیط شفاف و رقابتی بورس کالا می تواند موثر باشد. 

عرضه کالاهای اساسی در بورس تقاضای مازاد را کاهش داده و به شفافیت کمک می کند
وی  با تاکید بر اینکه عرضه کالاهای اساسی در بورس تقاضای مازاد را کاهش داده و به شفافیت کمک می کند، ادامه داد: این در حالی است که اگر توزیع مناسبی انجام نشده و یا احتکار صورت گرفته باشد می توان رهگیری کرده و مشکلات را برطرف کرد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عرضه کالاهای اساسی در بورس خطر قاچاق معکوس را از بین می برد، اظهار داشت: از سوی دیگر با مابه التفاوت ۸۰ هزار میلیارد تومانی می توان به باز توزیع مستقیم و غیرمستقیم این مبلغ پرداخت.

عرضه کالاها در بورس با ابزارهای مشتقه مالی بهترین رویکرد در حال حاضر است

وی  با بیان اینکه با مابه التفاوت 80 هزار میلیارد تومانی می توان قیمت خرید تضمینی را افزایش داد، افزود: حمایت از تولید کالاهای اساسی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، تکمیل طرح های عمرانی، ایجاد اشتغال و  غیره می تواند با این مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی صورت گیرد و  مردم نیز از این مابه التفاوت استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تجربه سایر کشورها در حوزه توزیع کالاهای اساسی در بورس، تصریح کرد: تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد که عرضه کالاها در بورس با ابزارهای مشتقه مالی بهترین رویکرد در حال حاضر است و برای مقابله با رانت خواری و حذف مکانیسم های غیر شفاف و غیر رقابتی  ضرورت دارد، البته ایجاد شیوه مناسب برای توزیع کالاهای اساسی نیز می تواند مورد توجه باشد.

ارسال نظرات