راهکار جایگزین وزارت نفت برای فروش مناسب در زمان تحریم استفاده از اتاق مذاکرات مستقیم با تخفیف بیشتر است که باید گفت این روش به شدت رانت و فساد ایجاد کرده و به تولد بابک زنجانی‌های جدید کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۱۴۶۴۵۵
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حدود ۷ ماه است که عرضه نفت در بورس، افتان و خیزان به راه خود ادامه می‌دهد از یک شروع خوب و غیرمنتظره در عرضه‌های اول و دوم، تا ثبت عبارت بدون معامله برای نوبت‌های سوم و چهارم، انجام معامله‌ای کوچک درمرحله بعد و در نهایت عرضه بدون فروش، همه و همه نشان از وجود خریدار است، اما ضعف زیرساخت‌های مالی و پشتیبانی در فرایند عرضه و تحویل نفت باعث شده تا خریداران محتاط‌تر عمل کنند. فواصل زیاد عرضه در نوبت‌های اولیه به بهانه تصویب مجدد قانون، راه‌اندازی راهکار موازی مذاکرات مستقیم توسط وزارت نفت با جذابیت تخفیف بیشتر، ایجاد ترس برای مشتریان این بازار نوپا در نشست‌های رسانه‌ای آقای وزیر، حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از عرضه‌های نفت در سال ۹۷ بوده‌اند.
با وجود شرایط تحریمی و مشکل فروش نفت، انتظار بروز رفتار‌های مسئولانه و توقع همکاری بیشتر از وزارت‌خانه مذکور می‌رفت. طرح امکان لو رفتن نام مشتریان نفتی بورس توسط وزیر، آن هم در شرایط تحریم میتوانست تیر خلاص به این بازار نوپا باشد. همچنین اظهارات اخیر وی درمورد بحث شفافیت در بورس، جای بسی تامل است. زنگنه با اشاره به وظیفه قانونی وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس تاکید کرد: «بورس شفاف‌ترین روش برای معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم غیرشفاف‌ترین کار یعنی همان دور زدن تحریم را از طریق بورس انجام دهیم که نمی‌شود.»

ارسال نظرات