افزایش اهدا خون در کردستان

از اول فروردین تا پایان مرداد امسال کردستانی‌ها بیش از ۱۰ هزار واحد خون اهدا کردند.
کد خبر: ۹۱۶۹۰۷۲
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
 به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: ۱۳ هزار و ۲۴۵ داوطلب از اول فروردین تا پایان مرداد امسال به مراکز اهدای خون ثابت و سیار در استان کردستان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۵۴ موفق به اهدای یک واحد خون شدند.

محمدسعید کریمیان با بیان اینکه سهم اهداکنندگان مستمر بیش از ۶۸ درصد بوده است، افزود: در این مدت و در مجموع ۱۴ هزار و ۶۷۴ مراجعه جهت اهدای خون در استان ثبت شد.

کریمیان گفت: در این مدت ۱۳ هزار و ۲۴۵ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون سنندج، سقز و تیم‌های سیار مراجعه کردند که ۸۱ درصد آنان پس از معاینه و مشاوره پزشکی سالم و واجد شرایط اهدای خون شناخته شدند.

وی از افزایش سه درصدی اهدای مستمر خون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در پنج ماه نخست سال ۹۷ هفت هزار و ۵۵ واحد خون توسط اهداکنندگان مستمر اهدا شد که این رقم در سال جاری با افزایش ۲۴۰ واحدی به هفت هزار و ۲۹۵ واحد خون رسیده است.

کریمیان با اشاره به اینکه اهداکنندگان مستمر افرادی هستند که در سال دست کم دو بار خون اهدا می‌کنند و خون اهدایی آنان از ضریب سلامت بالاتری برخوردار است، گفت: آمار اهدای مستمر خون در کردستان بیش از ۶۸ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است و در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه انتقال خون کردستان در تلاش برای افزایش آمار اهدای مستمر خون است، افزود: از مجموع مراجعین امسال ۲ هزار و ۳۱۸ داوطلب برای نخستین بار به مراکز اهدای خون مراجعه کرده و سه هزار و ۴۱۹ داوطلب نیز در سال‌های قبل سابقه اهدای خون داشته و مجددا موفق به اهدای خون شده اند.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه استان کردستان همواره صاحب رتبه‌های برتر در شاخص‌های مختلف ارزیابی سازمان انتقال خون کشور بوده است، گفت: با تکیه بر نوع دوستی اهداکنندگان کردستانی خون پیش بینی می‌شود امسال آمار اهدای خون به مرز ۲۸ هزار واحد برسد که کاملا جوابگوی نیاز مراکز درمانی و مقابله با هرگونه بحران احتمالی است.

کریمیان از جمعیت نوعدوست اهداکنندگان خون در استان خواست اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند و تاکید کرد: خون فاقد جایگزین در علوم پزشکی است و تنها راه تامین آن اهدای بدون چشمداشت از سوی مردم است.

انتقال خون کردستان دارای دو مرکز ثابت در شهرستان‌های سنندج و سقز است و خون مورد نیاز ۱۷ مرکز درمانی استان را تامین می‌کند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار