خبرهای داغ:
فرمانده ناحیه بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری:

برگزاری یادواره شهدای عشایری استان چهارمحال و بختیاری با هدف تبین نقش عشایر استان در انقلاب و دفاع مقدس

فرمانده ناحیه بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری از برگزاری یادواره شهدای عشایر استان با هدف تبین نقش عشایر استان در دفاع مقدس و مرزهای کشور اسلامی و تکریم شهدای والا مقام عشایری خبر داد.
کد خبر: ۹۱۶۹۶۸۲
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

 

به گزارش خبرنگار بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری فرمانده ناحیه بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری از برگزاری یادواره شهدای عشایر استان  خبر داد که به این بهانه مصاحبه ای با ایشان به شرح زیر انجام دادیم.

به عنوان اولین سوال بفرمایید هدف از برگزاری یادواره و کنگره شهدا در استان چهارمحال و بختیاری چیست؟

هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در بین قشر تلاشگر و فداکار عشایر و لزوم انتقال الگو به نسل جدید به خصوص جوانان و نوجوانان و معرفی نقش مهم و ارزنده عشایر استان در هشت سال دفاع مقدس می باشد. همچنین اهداف دیگریادواره ی شهدای عشایر استان استقبال از برگزاری کنگره ملی با شعار ( ده هزار شهید، ده هزار خدمت ) جامعه عشایری  کشور در سال آینده است که استان ولایت مدار چهارمحال و بختیاری توفیق میزبانی از این کنگره را دارد.

به نظر شما استان آمادگی برگزاری چنین رویدادی را دارد؟

بله- باتوجه به اینکه استان در سالهای گذشته شاهد اجرای یادواره های شهرستانی مانند یادواره آبروی محله یا استانی مانند کنگره ملی ۲۴۰۰شهید استان در سال۹۴ ودر سال ۹۳ یادواره شهید حاج خداکرم رجب پور از بسیج فرهنگیان -سال۹۴ یادواره شهید غلامعلی نیکخواه از بسیج کارمندان و سال۹۴ یادواره شهید حسینعلی ترکی از بسیج کارگری با کیفیت بالا با حضور گسترده خانواده معظم شهدا ومسئولین استانی وکشوری وآحاد مردم وبا تاسی از آیه شریف "ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل لله امواتا بل احیاء عندربم برزقون" معتقدیم که با توکل به خداوند بادواره با شکوهتر وبا عظمت تر برگزار میگردد.

 مهم ترین کاری که جهت پرمحتوای برگزار شدن یادواره و کنگره شهدای استان می توان کرد چیست؟

اولاً تبین نقش عشایر استان در دفاع مقدس و مرزهای کشور اسلامی و تکریم شهدای  والا مقام عشایری است همچنین تبیین وحدت کلمه همه اقوام و قومیت ها در تبعییت از ولایت فقیه که منجر به پیروزی شد  و تلاش در جهت معرفی شهدای عشایر استان باتوجه به آنکه به آنها کمتر توجه شده است .درضمن تجدید میثاق با خانواده عشایر در زمینه های کمک رسانی مانند: ارائه ظرفیتهای تولیدی و صنایع دستی عشایر ومعرفی آنها در غالب نمایشگاه تابتوانند در زمینه های اقتصادی و اجتماعی رشد و معرفی شوند.

مهمترین درسی که شهدا به ما یاد می دهند چیست؟

وجه مشترکی که در وصیت نامه شهدا دیده و مطالعه ومشاهده می شود تبعییت از  ولایت فقیه و اشاره در حفظ شعائر اسلامی رسیدگی به محرومین نظام و مردم و حفظ نظام ازآسیب های دشمن است با حفظ وحدت و یکدلی در جامعه.

آیا برگزاری چنین مراسماتی در جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کافی است؟

البته هدف ارائه الگوست تاچراغی روشن جهت ادامه راه انقلاب باشد اما درکل طبق صحبت حضرت  آقا یاد وزنده نگهداشتن خاطره  شهدا کمتر از شهادت نیست.آنچه باید مورد توجه باشد سیره وروش اسلامی آنها در زندگی روز مره امروزیست تا آسیبی به جامعه کنونی ومردم در حفظ نظام نرسد.

فعالیت های شما در یادواره غالبا در چه محورهایی می باشد؟

علاوه بر نشان دادن الگو و تبیین ارزش های اسلامی غالبا دراین یادواره با سه رویکرد فرهنگی اجتماعی، محرومیت زدایی و تقویت وحدت اقوام عشایری  که جزء محورهای اصلی یادواره می باشد فعالیت می کنیم . به طور مثال: در زمینه محرومیت زدایی  ـ افتتاح ۱۰ پروژه مدد جویی(مسکن مددجویان کمیته امداد) که بنا داریم به ۳۰ بروژ هم برسد.همچنین تهیه جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش ، اهداءسبد معیشتی به بیش از۲۰۰ بیمار صعب العلاج، سرکشی و تفقد بیش از ۵۰۰خانواده عشایرساکن و کوچرو، راه اندازی مجمع خیرین عشایر به منظور رفع مشکلات عشایر استان ،اجرای طرح شهید رهنمون و ارائه خدمات پزشکی،بهداشتی و درمانی در مناطق عشایری کل استان، اجرای طرح گشت محله محور استفاده از ظرفیت عظیم بسیج عشایری در امنیت کوچ عشایر،اجرای طرح آموزش بهره وری دام با اساتید مجرب در سراسر استان.به مردم این مناطق  انجام گرفته است.

در زمینه تقویت وحدت وانسجام اقوام : تعصبات عشیره ای واختلافات قومی که گاهی منجربه کینه توزی وحوادث تلخ  در بین آنها می شد با کمک بزرگان و ریش سفیدان این اقوام و حضورهمکارانم  کم رنگ تر شده است.  برگزاری مجمع بسیج عشایر استان ، برگزاری بیش از ۲۰ نشست اخوت و مودت در بین سران ایلات و طوایف ، دیدار سران اقوام با نماینده ولی فقیه در استان میباشد. و در زمینه فرهنگی اجتماعی :نشستهای روشنگری وبصیرت افزایی، اردوهای فرهنگی تربیتی،اردوهای زیارتی مشهد مقدس، برگزاری یادواره های شهرستانی و آبروی محله -کلاسهای حلقه های صالحین وتعلیم مبانی دینی در زندگی روز مره .که موثر بوده است .

برای زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهداء وظیفه مردم ومسئولین چیست؟

همه میدانیم طبق آیه شریفه "ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون" –شهدا زنده اند ونیازی به ما ندارند منتهی ما جهت حفظ نظام اجتماعی خود نیاز به الگو  داریم تا مسیره  زندگیمون مشخص باشد ،هدف داشته باشیم لذا وحدت مردم ومسئولین را می طلبد در شناختن شهدا پبش قدم باشند.ضمنا به نوبه خود جای تشکر دارد از مسئولین بخصوص سازمان حفظ آثار ، بنیاد شهید،ومدیران کل وکلیه نهاد های انقلابی که در راه ترویج فرهنگ ایثار وشهادت  پیش قدم هستند.

به نظر شما تفاوت یاد واره وکنگره چیست ؟

هردومعرفی وشناساندن شهدا هستند، منتهی کنگره معمولا در سطح کشوری با هماهنگی وهمکاری استانها به صورت گسترده تری  انجام میشود ویادواره پیش زمینه آن درسطح استانی انجام میشود.

آیا مشکلی در روند یادواره وبا کنگره های استانی وجود دارد؟

 البته مشکل خاصی که قابل حل شدن نباشد نیست .منتهی به دلیل  نوع زندگی عشایری که در هر فصلی قابلیت اجرای چنین برنامه های نیست می طلبد مسئولین استان حمایت همه جانبه ای در برگزاری یادواره وتلاش درجهت شناساندن شهدای این عزیزان داشته باشند.تا ضمن معرفی وشناساندن آنها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با پیروی از سیره وسنت آنها راهی برای پیشبرد اهداف انقلاب وذخیره وتوشه ای برای آخرتمان باشد که شرمنده آنها وخانواده محترمشون  نشویم.    

ارسال نظرات
آخرین اخبار