گزارش «بسیج» از اردوی رسانه‌ای به روستای ذو فرخ از توابع روداب سبزوار؛
مقام معظم رهبری اردو‌های جهادی را گامی جهت خودسازی می‌دانند و در حقیقت همینطور است؛ ما اصحاب رسانه با حضور در روستای کویری ذو فرخ و دیدن محرومیت آنان از نزدیک و از طرفی مشاهده حس همدلی جهادگران بسیجی با اهالی روستا نوعی احساس مسئولیت در وجودمان زنده شد که این خود گام اول در جهت خوسازی است.
کد خبر: ۹۱۷۲۵۸۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ پنج شنبه گذشته خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه به همت سازمان بسیج رسانه استان خراسان رضوی به منظور کویرنوردی و رصد ستارگان و نیز انعکاس اقدامات جهادگران به روستای محروم ذو فرخ از توابع روداب سبزوار اعزام شدند.
 


در این اردوی دو روزه اصحاب رسانه با اسکان یک روزه در خانه یکی از اهالی روستای  ذوفرخ، محرومیت اهالی روستا را از نزدیک دیده و آن را لمس کردند.

روستای ذو فرخ روستایی بود که تمام خانه‌های آن کاهلی و بصورت گنبدی ساخته شده بود و ۲۴ خانوار در آن ساکن بودند. برخی از خانه‌های این روستا به دلیل بارندگی‌های اخیر تخریب شده بود لذا جمعی از جهادگران دانشجو به این روستا جهت احداث خانه اعزام
شده بودند.
 

 
جهادگران  بسیجی چندی روزی بود که در این روستا مستقر بوده و با اخلاص و شور تمام و در هوای گرم مشغول احداث خانه‌های روستائیان بودند.
 

 
 مقام معظم رهبری اردو‌های جهادی را گامی جهت خودسازی می‌دانند و در حقیقت همینطور است؛ ما اصحاب رسانه با حضور در این روستا و دیدن محرومیت آنان از نزدیک و از طرفی مشاهده حس همدلی جهادگران بسیجی با اهالی روستا نوعی احساس مسئولیت در وجودمان زنده شد که این خود گام اول در جهت خوسازی است و در حقیقت اردو‌های جهادی را می‌توان ترویج فرهنگ‌هایی نظیر محرومیت‌زدایی، کمک به همنوع و احساس مسئولیت نسبت به دیگران به خصوص محرو‌مان جامعه دانست که این فرهنگسازی کاملا مصداق «اقدام و عمل» است که این  از خودگذشتگی خود حس معنویت را در وجود آدمی تعمیق می‌بخشد.

به درستی می‌توان گفت اردو‌های جهادی مقدمه‌ای بر سبک زندگی جهادی و تعمیق و گسترش روحیه‌ای جهادی است این را از گفتگو با یکی از جهادگران متوجه شدم. او می‌گفت: برای آمدن به این روستا هیچ اجباری در کار نبود. نه تنها من بلکه همه دوستانم احساس افتخار می‌کنیم که خداوند چنین توفیقی را نصیبمان کرد که به این روستا بیاییم و به همنوعان خود خدمتی کنیم. او می‌گفت: بودن در این روستا و خدمت به اهالی آن را یک اعتکاف میدانم برای خودسازی.

 حضور در این روستا مصادف با ایام عزاداری امام حسین (ع) بود و روستائیان به همراه جهادگران بسیجی بابرپایی ایستگاه صلواتی و فضاسازی آنجا با پرچم‌های ویژه محرم  حال و هوای معنوی آنجا را دوچندان کرده بودند.
 


سردار نظری؛ فرمانده سپاه امام رضا (ع) جهت بازدید از اقدامات عمرانی جهادگران و گفتن خداقوت و نشستن پای حرف اهالی به این روستا آمد و در جمع روستائیان به سخنرانی پرداخت و مشکلات آنان را شنید. وی به آغاز احداث و بازسازی ۵۰۰ واحدمسکونی در استان خراسان رضوی و گلستان اشاره کرد.
 


وی همچنین افزود: طرح‌های جهادی، سازندگی و محرومیت‌زدایی در واحد‌های مختلف اعم از قرارگاه پیشرفت و آبادانی متعدد است.

 سردار نظری خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی هم اکنون در منطقه عشایری روداب سبزوار مشغول به محرومیت زدایی و سازندگی هستند.
 


فرمانده سپاه امام رضا (ع) همچنین با حضور در جمع اصحاب رسانه و در منزل یکی از اهالی روستا شروع به صحبت کرد.
 


 او دلیل اصلی مهاجرت روستائیان به شهر‌ها را نبود اشتغال عنوان کرد و گفت: اگر نتوانستیم زمینه اشتغال و معیشت مردم را فراهم کنیم نمی‌توانیم جلوی این مهاجرت را بگیریم.

وی  همچنین تاکید کرد: مسئولین باید هم در سیاستگذاری و هم برنامه‌ریزی و هدایت سرمایه به روستا‌ها ورود جدی پیدا کنند تا مهاجرت معکوس صورت پذیرد.

سردار نظری اذعان داشت: به واسطه اقداماتی که داشتیم ۱۰۳ خانوار از حاشیه شهر مشهد مهاجرت معکوس داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: روستا‌ها دیگر نمی‌توانند دامپروری مبتنی بر مراتع را داشته باشند بلکه این مهم باید کارگاهی پیش رود. باید مصرف آب در روستا‌ها مکانیزه شود.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) با بیان اینکه ما باید در روستا‌ها ایجاد تلنگر کنیم، افزود: اگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها راه تربیت و پرورش روستا‌ها را پیدا کنند می‌توانند به سرعت روند مهاجرت را تغییر دهند لذا آنچه که در اجرای این مهم حائز اهمیت است تثبیت اشتغال است.

وی بیان داشت: اقدامات سپاه و بسیج مبتنی بر نیروی انسانی است و ما در روستا‌ها به کمک پایگاه‌های بسیج و نیرو‌های جهادی کار‌های خود را در عرصه‌های مختلف رقم می‌زنیم.

 پس از پایان این نشست از زنان روستا که سوال می‌کردم زندگی در چنین شرایط را می‌پسندید از نبود امکاناتی چون حمام، سرویس بهداشتی مناسب و نبود خانه بهداشت می‌گفتند. آنان می‌گفتند درست است که شرایط زندگی در اینجا بسیار سخت است، اما ترک اینجا برایمان بسیار سخت تر است. می‌گفتند اگر امکانات اولیه برایمان فراهم شود زندگی در این روستا برایمان بسیار دلچسب‌تر خواهد شد.صحبت‌های آنان نشان می‌داد که اگر امکانات اولیه برایشان فراهم شود قطع یقین هیچ مهاجرتی به شهر صورت نخواهد گرفت.
 
شب شد و روستا به انوار ماه و ستارگان روشن و زمان آن رسید که به اوج افلاک سفر کرد. به کویر که رسیدیم تاریکی مطلق حاکم بود طوریکه مرز بین آسمان و زمین مشخص نبود  کویر پهنه‌ای پر رمز و راز و اسرار آمیز است که تا دور دست‌های آن نه چیزی می‌بینی نه صدایی می‌شنوی اما در دل همین سکوت ماورایی چیزی ضربان دارد نوری سوسو می‌زند و توصیفش محال است فقط گویی خدا را از نزدیک حس و عظمت و قدرت بیکرانش را بهتر لمس می‌کنی.
 


فردای  آن روز پس از خداحافظی و تشکر از مهمان نوازی  اهالی روستا راهی نیشابور شدیم و از اماکن تاریخی این شهر بازدید کرده و به مشهد بازگشتیم.  
 
 
 
 
گزارش از اسماعیلی
ارسال نظرات
پر بیننده ها