مسئول سازمان بسیج حقوقدانان کشور مطرح کرد

همگرایی سازمان بسیج حقوقدانان کشور و مجلس برای ارتقاء حوزه قضایی و قانونگذاری

مسئول بسیج حقوقدانان کشور، از برگزاری نشست مسئولان این سازمان با بسیج مجلس شورای اسلامی جهت ارائه گزارش عملکردشان در حوزه قضایی و تحکیم روابط با حوزه قانونگذاری کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۱۸۷۷۲۷
|
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

همگرایی سازمان بسیج حقوقدانان کشور و مجلس برای ارتقاء حوزه قضایی و قانونگذاریبه گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق‌دانان؛ مهدی بهرامیان درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات عملکرد سازمان بسیج حقوقدانان کشور جهت همکاری با بسیج مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز سومین جلسه راهبردی با بسیج مجلس شورای اسلامی برگزار شد و برنامه‌های متعددی را که بسیج حقوقدانان برای کارآمدسازی حقوقی، قضایی و تقنینی در عرصه‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی کرده است، ارائه شد.

ایجاد قرارگاه رفع موانع حقوقی، قضایی و تقنینی رونق تولید و اشتغال

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور، ادامه داد: تشکیل قرارگاه رفع موانع حقوقی، قضایی و تقنینی رونق تولید و اشتغال از دیگر اقدامات این سازمان بوده که ۱۴ آذرماه افتتاح خواهد شد که می‌تواند تحولی در راستای خدمات‌رسانی به مردم توسط حقوقدانان، قانونگذاران و نخبگان این عرصه به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: کانون نخبگان مرکزی شامل نمایندگان مجلس، حقوقدانان و قضات باهدف اینکه کارگروه‌های تخصصی در صنوف مختلف، موضوعات مورد بحث در کشور همچون FATF، پالرمو و سند ۲۰۳۰ که هم در جامعه نخبگان و هم عموم مردم و هم در سطح سیاستمداران مطرح است، مورد بررسی قرار دهند، ایجاد شد، کما اینکه دولتمردان هم تاکید داشتند که باید متخصصان در این خصوص به اظهارنظر بپردازند.

بهرامیان افزود: تاکنون از جمعیت ۴۵ هزار نفری سازمان بسیج حقوقدانان که در مراکز ملی همچون بسیج مجلس شورای اسلامی، مرکز بسیج قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، معاونت حقوقی ریاست جمهوری وزارت دادگستری، کانون وکلای دادگستری و کانون سردفتران در ۳۲ رده استانی در ۳۱ استان هم در عرصه زیرساختی و هم محتوایی اقدامات درخوری را انجام داده‌اند در شبکه‌ای که در صنوف تخصصی ایجاد کرده‌ایم ۳ هزار نفر سازماندهی شده‌اند که به طور تخصصی به مردم خدمات ارائه دهند.

وی اظهار کرد: یکی از این اقدامات ایجاد کانون نخبگان مرکزی است که می‌تواند در مباحث تخصصی در حوزه‌های بین المللی و داخلی به ویژه در تدوین طرح‌ها و لوایح و تنقیح قوانین ورود پیدا کرده و از طریق برقراری ارتباط بین مردم و مسئولان اجرایی به گفتمان‌‎سازی بپردازد، کما اینکه پیش از این نیز اقداماتی در زمینه تحلیل و بررسی استانی شدن انتخابات و رفع دغدغه‌های مردمی انجام داده است، ضمن اینکه باید رابطه بین افراد فعال در این کانون با مجلس عمیق‌تر و سازمان یافته‌تر شود، ضمن اینکه لازم است نمایندگانی از بین آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شرکت کنند.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور افزود: ما ظرفیت خوبی تحت عنوان هیات اندیشه ورز متشکل از نمایندگان مجلس، دستگاه قضایی و اساتید حقوق صاحب‌نظر در دانشگاه‌ها داریم و در جلسه‌ای هم که جهت ارائه گزارش با رئیس قوه قضائیه داشتیم، تاکید شد بسیج حقوقدانان می‌تواند مستشاران و مشاوران امینی برای تمام دستگاه‌های حقوقی، قضایی و تقنینی باشند.

وی عنوان کرد: مباحثی که در کشور مطرح می‌شود بر اساس اولویت‌ها در هیات اندیشه ورز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اما به این دلیل که رابطه را به خوبی تعریف نکرده و سازوکار سازمانی آن مشخص نشده است، شاید نتوانستیم این موضوع را به خوبی انتقال دهیم.

بهرامیان خاطرنشان کرد: در جلسه امروز سازمان بسیج حقوقدانان کشور با بسیج مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد که با همکاری این دو بخش، این رابطه به طور هدفمند و ساختارمند تعریف شود تا بتوانند از ظرفیت‌های متقابل استفاده کنند.

وی افزود: ظرفیت خوبی که بسیج حقوقدانان دارد به دلیل گستردگی جمعیت متخصص ۴۵ هزار نفر از حقوقدانان و کارمندان حقوقی، قضایی و تقنینی فعال در ۲۲۰ کانون آن در سراسر کشور است که در زمینه گفتمان‌سازی مد نظر مسئولان فعالیت می‌کنند، کما اینکه گاهی قوانین مصوب شده نیاز به گفتمان‌سازی در جهت بررسی کارشناسانه از ابعاد مختلف دارند و این آمادگی در بسیج حقوقدانان وجود دارد که در این زمینه با مجلس، رسانه‌ها و سایر بخش‌ها همکاری داشته باشد.

مسئول بسیج حقوقدانان کشور تاکید کرد: ۱۲ آذر ماه روز قشر بسیج حقوقدانان نامگذاری شده که مصادف با سالروز تصویب قانون اساسی است و پیوندی با قانونگذاری دارد که در این روز جلسه‌ای با همکاری بسیج مجلس شورای اسلامی و حضور چند صد نفر از نخبگان حقوقی، قضایی و تقنینی برگزار خواهیم کرد.

بهرامیان بیان کرد: سازمان بسیج حقوقدانان دارای دو دانشکده حقوق کاربردی و راهبردی است که طرح‌ها و لوایح و مباحث مختلف در آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تعدادی پژوهشگر در این پژوهشکده‌ها فعالیت دارند که موظف هستند نظر شبکه نخبگان ۳ هزار نفری که در گام اول تشکیل داده‌ایم را دریافت کنند و بر اساس آن جمع‌بندی کرده، در هیأت اندیشه ورز پخته شده و اعلام موضع شود، ضمن اینکه گزارش پژوهش‌های این پژوهشکده‌ها مستند است و به نمایندگان مجلس نیز ارائه شده است.

ایجاد دبیرخانه آموزش همگانی حقوق با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور گفت: برنامه‌ای تحت عنوان ۴۰ سال قانونگذاری و آرمان‌های انقلاب در ۹ آذر ماه توسط این سازمان و بسیج مجلس شورای اسلامی اجرا خواهد شد، همچنین این سازمان دارای دبیرخانه آموزش همگانی حقوق است که ضمن اینکه با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی به مردم آموزش می‌دهد، برنامه‌ای جهت ارائه دوره‌های آموزش مباحث حقوقی برای کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی دارد تا با قوانین کشور آشنا شوند که نتیجه آن رفع مشکلات در این حوزه خواهد بود، چرا که یکی از مشکلات حوزه تقنین این است که نمایندگان مجلس قوانین را با زحمت تصویب می‌کنند اما به درستی اجرا نمی‌شود، بنابراین مجریان قانون هم باید آموزش ببینند که به طور قطع به ترویج فرهنگ قانونمداری منتهی خواهد شد.

ایجاد قرارگاه مبارزه با تحریم‌ها به منظور آسیب‌شناسی کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی

وی با بیان اینکه سازمان بسیج حقوقدانان دارای شعبه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس است و جلساتی نیز با رئیس این مرکز جهت ارتقاء همکاری‌های مشترک تشکیل داده است، گفت: ایجاد قرارگاه مبارزه با تحریم‌ها به منظور آسیب‌شناسی کنوانسیون‌ها و معاهداتی همچون FATF، پالرمو و سند ۲۰۳۰ در کشور جهت روشنگری برای مردم، هم قانونگذاران و هم تصمیم‌سازان صورت گرفته، ضمن اینکه باید شرایطی را ایجاد کنیم که این موارد را در کارگروه‌های مختلف در اختیار دانشگاه‌ها، مردم و مسئولان قرار دهیم و بدون وابستگی جناحی واقعیت‌ها را بیان کنیم.

مسئول بسیج حقوقدانان کشور یادآورشد: باید بپذیریم که امروز غرب، استعمار خود را از روش‌های سنتی خارج کرده و به سمت استعمار نوین حرکت کرده است و بسیاری مواقع در قالب کنوانسیون‌ها در معاهدات برای کشورها محدودیت‌ ایجاد می‌کند.

وی افزود:  مصوب شد که کانون نخبگان مرکزی با ۴ کارگروه تخصصی حقوق و یک کمیسیون طرح‌ها و لوایح تشکیل شود و یک عضو هم برای آن انتخاب شده و مأمور شد در ۲۰ روز آینده از تمام صنوف و اقشار افرادی را انتخاب کرده و تشکیل جلسه دهد و خروجی آن را در اختیار دستگاه‌های حقوقی، قضایی و تقنینی قرار دهد، ضمن اینکه دفتری برای آن در مجلس ایجاد شود که در ۹ آذرماه افتتاح خواهد شد.

راه‌اندازی دبیرخانه آموزش همگانی حقوق/ ایجاد مجمع خیرین حقوقدانان مهرورز برای اولین بار در کشور  

بهرامیان تصریح کرد: یکشنبه ۱۰ آذر ماه دبیرخانه آموزش همگانی هم برای مردم، هم مسئولان راه‌اندازی خواهد شد، همچنین در ۱۱ آذر ماه کانون نخبگان مرکزی افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر برای اولین بار مجمع خیرین حقوقدانان مهرورز در عرصه داخلی و بین‌المللی افتتاح خواهیم کرد که در جهت آزادسازی زندانیان، ارائه خدمات در شرایط بحران همچون وقوع سیل و زلزله، حمایت از محرومان و گروه‌های خاص تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، اشتغالزایی و ارائه خدمات رایگان حقوقی به مردم فعالیت خواهد کرد.

تشکیل کنگره شهدای حقوقدانان

مسئول بسیج حقوقدانان کشور تاکید کرد: در سه‌شنبه ۱۲ آذر ماه با عنوان حقوقدان تراز انقلاب، نقش‌ها و رویکردها، دبیرخانه کنگره شهدای حقوقدانان که هم در مجلس، هم قوه قضائیه ، هم دادگستری، هم کانون وکلا و دانشجویان حقوق و قضایی در حوزه تقنین فعال بوده‌اند، راه‌اندازی خواهد شد که در سطوح راهبردی آن باید روسای قوای قضائیه و مقننه و وزیر دادگستری به عنوان شورای راهبردی، کار را با نمایندگانی که معرفی می‌کنند، آغاز کنند.

وی افزود: ما نیازمند ترویج عمق‌بخشی معنوی و ارزشی در جامعه حقوقی، قضایی و تقنینی هستیم و باید شهدای مجلس و سایر شهدای فعال در حوزه تقنین را نمادسازی کرده و بر این حوزه متمرکز شویم.

افتتاح مجمع بین‌المللی اسلامی

بهرامیان گفت: چهارشنبه ۱۳ آذر ماه مجمع بین‌المللی اسلامی افتتاح می‌شود که یک سال بر روی این پروژه کار شده و مجوزهای آن از وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه اخذ شده است. همچنین روز پنج‌شنبه ۱۴ آذر ماه افتتاحیه قرارگاه معاضدت و رفع موانع حقوقی، قضایی و تقنینی رونق تولید و اشتغال را خواهیم داشت و تمام قوا را در این مسیر همراه خواهیم کرد.

مجلس باید به سمت بهره‌مندی از نمایندگان تراز انقلاب حرکت کند

مسئول بسیج حقوقدانان کشور عنوان کرد: امیدواریم در مجلس آینده نمایندگان به سمت نماینده تراز انقلاب حرکت کنند، کما اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی بر روی بایسته‌های قانونی کار کرده تا به شکل صحیح انجام شود، بنابراین برای نیل به این هدف سیاست‌های مقام معظم رهبری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: مشکل ما تنها قانونگذاری نیست، بلکه با تورمی از قوانین مواجه شده‌ایم، ضمن اینکه این نکته حائز اهمیت است که چه کسانی قرار است قانونگذاران جمهوری اسلامی ایران شوند، چرا که قانونگذار تراز انقلاب فارغ از حزب‌گرایی و گروه‌بندی فعالیت می‌کند.

بهرامیان بیان کرد: امروز مجلس قوانین را بر اساس قانون اساسی تبیین می‌کند و مقدمه و اصل قانون اساسی مبتنی بر شاخص‌های نمایندگان مجلس تراز انقلاب اسلامی فارغ از گرایش‌های سیاسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تاکید دکتر لاریجانی بر ضرورت تحکیم روابط سازمان بسیج حقوقدانان و مرکز پژوهش‌های مجلس

مسئول بسیج حقوقدانان کشور خاطرنشان کرد: پیش از این جلساتی با رئیس مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که بر ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان بسیج حقوقدانان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و تحکیم ارتباط بین آنها تأکید کردند که در شرایط کنونی زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مهم فراهم شده است./

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات