آقا میری گفت: کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی، در اواسط آذرماه در استادیوم ورزشی 12هزار نفری تهران با حضور مسئولان لشکری، کشوری، بسیجیان، خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار می شود.
کد خبر: ۹۱۹۳۲۸۸
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، امسال همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، در هفته بسیج شاهد برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در سراسر کشور خواهیم بود؛ مراسمی که نخستین بار است که به این گستردگی برگزار می شودو مهمترین هدف از آن، ترویج فرهنگ ایثار و شهدا و معرفی شهدای بسیجی به جامعه است که سازمان حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج یکی از برگزار کنندگان این همایش معنوی و اثرگذار است. «سید مصطفی آقامیری» مسئولیت معاونت کنگره شهدا این سازمان را برعهده دارد و در برگزاری این کنگره ملی و یادواره شهدا، نقش به سزایی دارد. وی معتقد است که شهدا مسئولیت پذیر بودن و نسبت به اسلام و دین اسلام ادای دین داشتند و خالصانه در راه آرمان های انقلاب جان خود را تقدیم این نظام کردند و همواره کار آنها برای رضای خدا بود و هیچ وقت از خدمت به مردم خسته نمی شدند و شایسته است که با برگزاری یادواره های شهدا، فرهنگ و سیره شهدا را در میان نسل های امروزی ترویج دهیم تا یادشان همیشه زنده باقی بماند. گفتگوی ما با او را بخوانید تا از جزئیات برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی، بیشتر بدانید.

کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در اواسط آذرماه برگزار می شود/ برگزاری یادواره شهدا باعث تربیت نسلی همچون شهید حججی می شود

 

هدف از برگزاری کنگره شهدای بسیج در هفته بسیج چیست؟

همانطور که می دانیم، سال 1358 با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) شاهد تشکیل نیروی عظیم و مردمی بسیج مستضعفین بودیم که بحمدالله این نیروی مردمی آثار و برکات زیادی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؛ به خصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد درخشش بسیجیان غیور و دریا دل بودیم که با قدم گذاشتن در جبهه های حق علیه باطل، نگذاشتند که یک وجب از خاک کشورمان در تجاوز دشمن باقی بماند و در این راه، بسیاری از این عزیزان، به شهادت رسیدند. ما امسال در نظر داریم که به مناسبت 40 سالگی تشکیل بسیج مستضفعین، کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی را در هفته بسیج برگزار کنیم. 230هزار شهید در دوران دفاع مقدس به اسلام و انقلاب اسلامی تقدیم نمودیم تا باعث شکست جبهه کفر شویم که از این میان، 92هزار شهید به عنوان نیروی مردمی و بسیجی به جبهه رفته بودند. هدف از برگزاری این کنگره ملی شهدای بسیجی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است چرا که رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم بارها تاکید نموده اند که :"زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست". همچنین شناساندن شهدای بسیجی به جامعه، یکی از وظایف بسیج محسوب می شود تا همچنان فرهنگ ایثار و شهادت در کشورمان زنده بماند. بعد از پایان جنگ، استان های کشور به صورت جداگانه کنگره شهدا را برگزار نموده اند اما ما امسال در نظر گرفتیم که کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی را همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار کنیم.

 

جزئیات برگزاری کنگره ملی شهدای بسیجی چیست؟

برای برگزاری کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی، ستادی از هفته دفاع مقدس تشکیل شده است که متشکل از 12 کمیته است که هر کدام عملیاتی فرهنگی انجام می دهند. از هفته دفاع مقدس تا به امروز شاهد برگزاری کنگره شهدا در اکثر استانهای کشور بودیم که در کنار برگزار این یادواره شهدا، اقداماتی فرهنگی انجام داده اند که می توان به تهیه کتاب شهدا و دفاع مقدس، ساخت نماهنگ و سرودهایی متناسب با شهدا، اعزام راویان دفاع مقدس به مدارس، دیدار با خانواده معظم شهدا، کاشت نهال به یاد شهدا و... اشاره کنیم که اجلاسیه نهایی شهدای بسیجی، در اواسط آذرماه در استادیوم ورزشی 12هزار نفری تهران با حضور مسئولان لشکری، کشوری، بسیجیان، خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار می شود.

اثرگذاری برگزاری کنگره ملی شهدای بسیجی را چگونه می بینید؟

دشمن امروز برای انحراف نسل جوان و انقلابی ما دست به تهاجم فرهنگی زده است که برگزاری این یادواره می‌تواند مانع از به ثمر رسیدن اهداف آنان باشد. ر مجلسی که به یاد و نام شهدا برگزار شود سراسر نور و برکت است و ما بایستی چشم دل خود را روشن کنیم تا بتوانیم جز رهروان شهدا قرار گیریم. برگزاری یادواره شهدا نبایستی موضعی و سطحی و یا براساس مناسبت باشد بلکه در هر زمان بایستی از طریق برگزاری یادواره شهدا یادو خاطر دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس که برای دفاع از این مرزوبوم از جان و مال خود گذشتند تلاش کرد. شهدا مظهر راه حق و صحیح هستند و به وسیله توسل به آنها می توانیم به اوج رسیده و باید بدانیم که گرامیداشت یادوخاطر آنان کمتر از شهادت نیست. نسل امروز باید بدانند می توانند همانند شهید حججی بوده و اجازه نگاه چپ دشمن به اسلام و ملت های اسلامی ندهند و نباید فراموش کنیم که برگزاری یادواره های شهدا باعث تربیت نسلی همچون شهید حججی و شهید مدافع حرم بلباسی شده است. هر چند در زمان جنگ تحمیلی همه اقشار حضور داشتند اما برگزاری یادواره ها به صورت قشری اثرگذاری بیشتری دارد، از سوی دیگر یادواره شهدا به نوعی همان اثری را می گذارد که برگزاری مجلس عزاداری امام حسین(علیه السلام) اثرگذار است، این مجالس انسان ها را رشد می دهند و اسلام را به پیش می برد.

تا به امروز چند یادواره شهدا در سطح کشور برگزار شده است؟

طبق گزارشات ارسالی از استانهای سراسر کشور، تا به امروز بیش از 20هزار یادواره شهدا در سطح کشور برگزار شده است و معتقدیم که برگزار کنندگان این یادواره های شهدا، اقدامی موثر در جهت شناساندن شهدا به مردم جامعه انجام داده اند. یادواره های شهدا محلی برای کادرسازی و تربیت نیروهای انقلابی و بسیجی است و بحمدالله در حال حاضر شاهد برگزاری یادواره های شهدا در روستاها، شهرها و مراکز استانها هستیم و یکی از مهمترین ویژگی های یادواره های شهدا، مردمی بودن آن است، چرا که مردم در برگزاری آن نقش عمده ای ایفا می کنند و به صورت خودجوش صورت می گیرد و سپاه و بسیج هم از برگزاری یادواره های شهدا حمایت می کنند. نباید از یاد برد که اگر امروز ما در عرصه های مختلف با اقتدار و موفق هستیم و حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داریم همه اینها مدیون خون شهدا است. ما وظیفه داریم فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جوان و نوجوان امروزی منتقل کنیم و یکی از راه‌های انتقال این فرهنگ برگزاری یادواره شهدا است و نباید از یاد برد که اقتداری که امروز نظام اسلامی ما توانسته در دنیا به آن دست یابد، به برکت خون شهدا و در سایه رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب حاصل شده است.

یادواره های شهدا فقط در مساجد، حسینیه ها و سالن های رسمی برگزار می شود؟

خیر؛ یک ویژه برنامه با موضوع شهدا با عنوان "آبروی محله" است که در برخی از استانهای کشور اجرا شده است؛ به این شکل که به جای برگزاری یادواره شهدا در مساجد و سالن های رسمی، این مراسم در کوچه و در جلوی درب منزل یک خانواده شهید برگزار می گردد و در این مراسم، از مردم دعوت می شود که حضور پیدا کنند و به خاطره گویی از شهدا  و دوران دفاع مقدس پرداخته می شود و در انتها، از خانواده شهدای آن محله تجلیل به عمل می آید. این برنامه مورد استقبال بسیاری از مردم عزیز کشورمان قرار گرفته است و عمدتا از اثرگذاری این برنامه معنوی، ابراز رضایت نموده اند.

باید گفت که شهدای ما همیشه خطوط قرمز انقلاب و اسلام را رعایت می کردند و هیچ وقت از پاسداری این انقلاب کوتاهی نمی آمدند، همه ما باید همواره نسبت به حفظ دستاورد های انقلاب توجه داشته باشیم و همیشه خود را در مسیر شهدا قرار دهیم و مراقب توطئه و مکر دشمنان باشیم چون دشمنان به دنبال اختلاف در بین آحاد ملت ایران است.

به برگزاری یادواره شهدا در محله ها اشاره کردید. اخیرا اخباری مبنی بر حذف عنوان شهید از کوچه های تهران و برخی از استانهای کشور شنیده شده است. اقدام سازمان حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج برای مقابله با چنین حرکت ناپسندی چه بوده است؟

متاسفانه افرادی هستند که با فرهنگ و سیره شهدا مخالفند و نمی خواهند که فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل های امروزی ترویج پیدا کند تا این گونه، یاد شهدا به فراموشی سپرده شود. سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج در مقابله با چنین حرکت هایی، هرگز سکوت نمی کند و وارد عمل شده است و امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم نسبت به این موضوع، واکنش نشان داده و فرموده اند که یاد شهدا به عنوان یک راهبرد برای کشورمان محسوب می شود. بنابراین، کسانی که نمی خواهند نام اسلام و شهدا زنده باقی بمانند، تلاش می کنند که با حذف عنوان شهید از کوچه ها اقدام نمایند که بحمدالله موفق نشدند و ما طی انتشار اطلاعیه ای، چنین حرکتی را محکوم نمودیم.

 امیدواریم که همیشه یاد شهدا در محله های شهرمان زنده بماند چرا که شهدای ما همیشه خطوط قرمز انقلاب و اسلام را رعایت می کردند و هیچ وقت از پاسداری این انقلاب کوتاهی نمی آمدند، همه ما باید همواره نسبت به حفظ دستاورد های انقلاب توجه داشته باشیم و همیشه خود را در مسیر شهدا قرار دهیم و مراقب توطئه و مکر دشمنان باشیم چون دشمنان به دنبال اختلاف در بین آحاد ملت ایران است.جوانان و نسل های امروزی باید بدانند که اگر شهدا نبودند، یقینا امنیت فعلی در کشورمان حاکم نبود و اکنون بیگانگان در راس امور بودند و هویت ما را لکه دار می کردند.  

 

ارسال نظرات