مدیر عامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج در گفتگو با «بسیج»:
حبیب زاده گفت: در حال حاضر به دنبال هوشمندکردن و رونمایی از ورژن جدید سامانه عمران اجتماعی هستیم و در این قابلیت جدید، در تلاش هستیم که این سامانه به عنوان بازوی اجرایی سازمان بسیج مستضعفین نقش آفرینی کند.
کد خبر: ۹۱۹۴۱۱۷
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیل اخیر در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان باعث خرابی های بسیاری در این استانها گردید و از همین رو، گروه های جهادی و بسیجی به صورت داوطلبانه برای کمک رسانی به این مناطق زده، اعزام شدند. تمیزکردن گل و لای کوچه ها و خانه ها از جمله وظایف اولیه این گروه های جهادی و بسیجی بود اما در مرحله دوم شاهد بازسازی و تعمیر خانه های تخریب شده توسط این گروه های جهادی بودیم، به همین دلیل جدا از اقدامات دولت برای کمک به مردم، نیاز به کمک های سایر نهادها و مردم احساس می شد و از این رو، سازمان بسیج مستضعفین علاوه بر کمک های مادی و اعزام گروه های جهادی، در تلاش بوده است تا با راه اندازی یک سامانه ای، یک مرجع در زمینه جمع آوری کمک های مردمی و همچنین نشان دادن اثرات این کمک های مردمی در جهت خانه های تخریب شده در این سامانه باشد. "سامانه عمران اجتماعی" در هفتم مرداد ماه امسال توسط سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین رونمایی شد و توسط جوانان ایرانی و با پشتیبانی گروه‌های مختلف در حوزه‌های امنیت سامانه و زیر ساخت به بهره برداری رسید. به گفته مجتبی حبیب زاده مقدم مدیر عامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی، این سامانه دارای زیر ساخت کلان است و در کلیه امور عام المنفعه در حوزه‌های محرومیت زدایی در نقاط شناسایی شده در کشور توسط سازمان بسیج و در قالب عمران اجتماعی فعالیت می کند و باید گفت که هدفمند سازی و ساماندهی کمک‌های مردمی حق انتخاب یاری دهندگان در انتخاب منازل به تفکیک استان ها شهر و روستاها ، ارائه گزارش شفاف از وضعیت مالی پروژه از ویژگی‌های بارز این سامانه به شمار می رود. با مجتبی حبیب زاده به گفتگو نشستیم تا از ویژگی های این سامانه و همچنین نقش بسیج در موضوع محرومیت زدایی و اثرگذاری در مواقع بحران های طبیعی همچون سیل و زلزله برایمان بگوید.

راه اندازی سامانه «عمران اجتماعی» توسط بسیج جهت حمایت از مردم سیل زده و زلزله زده کشور

ویژگی های بارز سامانه عمران اجتماعی چیست؟
سامانه عمران اجتماعی از سوی محلی برای جمع آوری کمک های مردمی است و از سویی دیگر، پیشرفت فیزیکی ساخت خانه های تخریب شده در مناطق سیل زده و زلزله زده را نشان می دهد که در حال جریان است. گزارش گیری آنی از پیشرفت های فیزیکی پروژه‌های مردمی در مناطق بحران زده از دیگر ویژگی‌هایی است که به شفاف سازی مالی سامانه کمک می کند. همچنین نظارت بر گروه‌های جهادی توسط بسیج سازندگی اقشار مختلف مردم در طرح جهاد همبستگی ملی ویژگی و هدف دیگر سامانه عمران اجتماعی می‌باشد.با تلاش گروه‌های جهادی و آحاد مردم در کنار دولت پروژه‌های بازسازی و ساخت منازل مسکونی آسیب دیده در سیل امسال به سرعت آغاز شد که همچنان در حال انجام گیری است و بنابراین تمرکز سامانه عمران اجتماعی در حال حاضر بر بازسازی مناطق سیل زده بسیار فعال است.

آدرس این سامانه چیست و مردم کشورمان چگونه می توانند کمک های خودشان را به مناطق سیل زده توسط این سامانه ارسال نمایند؟
هموطنان با مراجعه به سامانه عمران اجتماعی به آدرس omranejtemaei.ir و یا کد دستوری *880*11# با کمک هر مبلغی هر چند اندک در این حرکت بزرگ اجتماعی می توانند سهیم باشند. یکی از افتخارات و اهداف سامانه، شفاف سازی آن در زمینه اجرای پروژه‌ها، آمار و پیگیری مدام کمک‌های مردمی است که می‌ توان گفت برای اولین بار می‌باشد که بار در کشور اتفاق افتاده است. پاسخگویی به صورت 24 ساعته در حال فعالیت و پایش سامانه است وآماده پاسخگویی به سوالات، ابهامات و راهنمایی هموطنان می‌باشد.

این سامانه به مرور زمان هوشمندتر و پیشرفته تر می شود؟
بله، ویژگی های که اشاره کردم مربوط به ابتدای راه اندازی این سامانه اینترنتی است که برای مناطق سیل زده ایجاد شده بود و ما در حال حاضر به دنبال هوشمندکردن و رونمایی از ورژن جدید این سامانه هستیم و در این قابلیت جدید، در تلاش هستیم که این سامانه به عنوان بازوی اجرایی سازمان بسیج مستضعفین نقش آفرینی کند و در زلزله اخیر در آذربایجان شرقی و به ویژه در شهرستان های سراب و میانه، طوری در این سامانه برنامه ریزی نموده ایم که مردم بتوانند کمک های خودشان را از طریق این سامانه به دست مردم این استان زلزله زده برسانند و یا در جریان اثرگذاری کمک هایش در ساخت خانه های تخریب شده قرار بگیرند. به طور کلی می توانم بگویم که هر پروژه ای که مدنظر سازمان بسیج مستضعفین که قابلیت بسیج شوندگی داشته باشد وعموم مردم بتوانند در آن مشارکت داشته باشند، از این طریق این سامانه امکان پذیر است و در ورژن جدید، شاهد گزارش گیری های قوی تر هستیم.

 

موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج در سیل اخیر کشورمان، چه نقش های دیگری به جز راه اندازی سامانه عمران اجتماعی ایفا نمود؟
درمناطق سیل زده در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان، کارگاه های عمران اجتماعی را به منظور تولید مصالح ساختمانی برای گروه های جهادی جهت ساخت و ساز خانه های تخریب شده در سیل را راه اندازی نمودیم که نقش پشتیبانی ویژه ای ایفا نمود و همین طور، ماشین آلات سنگین را در اختیار مناطق سیل زده قرار دادیم تا بتوانند عملیات خاکبرداری را با سرعت بیشتری انجام دهند. ان شالله همین فعالیت ها را در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی در شهرستان های میانه و سراب انجام خواهیم داد تا گروه های جهادی و بسیجی بتوانند با سرعت و توان بیشتری به خدمات دهی به مردم زلزله زده مشغول شوند و بتوانند خانه های تخریب شده را به سرعت بازسازی نمایند تا مردم در این روزهای سرد، سرپناه گرمی برای خود داشته باشند. بحمدالله ما توفیق داشتیم که 70 ساخت و ساز در استان گلستان را آغاز کنیم و خوشحالیم که نقشی در جهت خوشحال نمودن مردم سیل زده گلستان ایفا نمودیم.

نقش آفرینی بسیج را در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله چقدر موثر ارزیابی می کنید؟
بسیج جزو گروه های مردمی و دلسوز انقلاب اسلامی است که در ساعات اولیه وقوع بحران های سیل و زلزله در هر استانی، شاهد حضور پررنگ این گروه مردمی جهت کمک به مردم آسیب دیده هستیم. در سیل اخیر در استان های گلستان، خوزستان و لرستان شاهد اعزام گروه های جهادی و بسیجی از سراسر کشور به این سه استان جهت کمک به مردم سیل زده بودیم که داوطلبانه صورت گرفت و این گروه های جهادی بودند که توانستند در بالاترین سرعت زمانی، مردم را از گل و لای نجات دهند و شرایط عادی را در استان های سیل زده به مرور زمان ممکن شوند. بسیج در مواقع بحرانی با ایثار و از خود گذشتگی باعث ترمیم دردهای مردم می شود و در این شرایط سخت، کمک حال مردم است و باید قدردان این نیروی انقلابی و مردمی در کشورمان باشیم. امام خمینی(ره) فرموده اند که روحیه و معرفت بسیج باید فراگیر شود و امروز شاهد هستیم که فرهنگ بسیج، مرزهای کشورمان را هم درنوردیده است و به سایر کشورها هم صادر شده است و این موضوع نشان دهنده اثرگذاری تفکرات و فرهنگ بسیجی است که باث پیشرفت و امنیت هر کشوری می شود.
اگر در پایان حرفی دارید، بگویید.
به میدان فرا خواندن جوانان برای یاری دین خدا و تبیین احکام انقلاب اسلامی با یک سابقه ی دیرینه به دوران جبهه و جنگ برمی گردد و همانگونه که جوانان و بسیجیان در آن دوران به یاری آمدند،حضرت آقا در این زمان هم به همان نسخه و عمل زمان جنگ ارجاع نمودند و این مسئولیت مداحان را بیشتر از گذشته خطیر و ارزشمند می کند،چرا که دشمن بحران ها را نمایان وانقلاب را ضعیف نشان می دهد اما بحمدالله کارنامه بسیج در مواقع بحران های طبیعی در کشورمان درخشنده است.

ارسال نظرات