استاد اخلاق حوزه علمیه امام حسین (ع)‌ مطرح کرد؛
خبرگزاری بسیج: استاد اخلاق حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری گفت: ضعف ایمان و ضعف تقوی موجب عدم توکل انسان ها به خداوند می شود.
کد خبر: ۹۱۹۸۷۴۰
|
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶

آیت الله "سید رضا حسینی مازندرانی" در ادامه بحث جایگاه توکل بر خداوند در زندگی افراد،  در مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری برگزار شد با اشاره به نقش توکل بر خداوند در کسب فضائل اخلاقی و مراتب علمی، گفت: خداوند از رگ کردن به ما نزدیک تر است و کسی که به خداوند توکل کند، به همه چیز می رسد. شخصی می خواست گناه کند که فردی به او گفت: خجالت نمی کشی، در جلوی پنج نفر می خواهی این گناه را انجام دهی؟ پرسید: کجا هستند؟ پاسخ داد: خداوند و دو فرشته ای که مراقب شما و دو فرشته ای که مراقب بنده هستند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری اضافه کرد: از کلام الهی در سوره طلاق، آیه ۱۰۰، در سوره فاطر، آیه ۱۵ و سوره انعام، آیات ۱۴ و ۱۷، و سوره یونس، آیه ۱۰۷، استفاده می شود هر کس بر خداوند توکل کند موفق می شود.

این فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) افزود: قرآن می فرماید "یا ایهاالناس انتم الفقرا الی الله هوالغنی الحمید" این در حالی است که عده ای کار خود را به دیگران واگذار می کنند. ضعف ایمان و ضعف تقوی موجب عدم توکل انسان ها به خداوند می شود.

آیت الله حسینی مازندرانی گفت: "ان اکرمکم عندالله اتقیکم." کسی که تقوی دارد دستی به سوی غیر از خداوند دراز نمی کند‌. هرچه هست خداوند است و بس.

تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری ادامه داد: خداوند در قرآن می پرسد "آیا غیر از خداوند برای خود ولی و سرپرستی انتخاب می کنید؟ خداوند خالق آسمان ها و زمین است." عابدی که اهل نماز شب و روزه داری بود، هنگام اذان مغرب، چیزی برای افطار پیدا نکرد، لذا نزد گبری رفت و قرص نانی گرفت. سگی دنبال او رفت و عابد، نان را به او داد و گفت: من یک قرص نان از صاحبت گرفتم که آن را هم به تو دادم، تو چقدر بی حیا هستی؟ سگ به زبان آمد و گفت: چشم هایت را بمال، تو که شب ها عبادت می کنی و روزها روزه می گیری، چگونه نزد یک گبر آمدی؟ تو مگر خداوند نداری که به یک گبر پناه آوردی؟! من شبانه روز در خانه گبر هستم ولی سر و صدایی ندارم. گاهی یک مشت استخوان می دهد و گاهی هم چیزی نمی دهد. چگونه چیزی برای افطار پیدا نکردی، نزد یک‌ گبر آمدی؟ (منبع: منازل الآخرت، شیخ عباس قمی).

این استاد اخلاق حوزه علمیه امام حسین (ع) اضافه کرد: قرآن می فرماید: "اگر خدا بخواهد به تو زیانی برساند هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد و آن ضرر را جبران کند مگر خداوند. اکر خداوند بخواهد سودی به تو برساند نیز هیچ کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد". پروردگار تمام فرزندان و دارایی حضرت ایوب پیامبر را از او گرفت. این پیغمبر (ص) از شهر خارج شد. همسرش گفت: با این وضعیت چه کنیم؟ شیطان در قامت همسر ایوب ظاهر شد و گفت: فلان کار را انجام بده تا تمام مشکلاتت برطرف شود. البته ایوب، آن را را انجام نداد. خداوند متعال به خاطر توکلی که عیوب نبی داشت، همه چیز را به او برگرداند و مشکلاتش رفع شد."

آیت الله حسینی مازندرانی اظهار کرد: حضرت ابراهیم همه بت ها را شکست و تبر را بر گردن بت بزرگ قرار داد. مردم به او گفتند چرا این کار را کردی؟ ابراهیم پاسخ داد: این چه خدایی است که نمی تواند به شما بگوید چه کسی سایر بت ها را شکسته است؟! خلاصه، آتشی برافروختند تا ابراهیم را بسوزانند. وقتی این پیامبر را می خواستند داخل آتش بیاندازند، جبرئیل به ایشان گفت، آیا درخواستی دارید؟ گفت: خیر، فقط بر خداوند توکل می کنم.‌ با اراده الهی، آتش به گلستان تبدیل شد. (منبع: مجمع البیان). حضرت ابراهیم نیز به خاطر توکل بر خداوند، از آتش نجات یافت." وقلنا یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم؛ و ما گفتیم، ای آتش! سرد و سالم بر ابراهیم باش" (سوره انبیا، آیه ۶۹).

بنابراین همگان همچون حضرت ابراهیم، فقط باید بر خداوند توکل کنند که "تعز من تشا و تذل من تشا."

پیامبر اسلام (ص) درباره جایگاه توکل در زندگی انسان ها فرمودند "من احب ان یکون اقوی الناس فلیتوکل علی الله؛ قوی ترین افراد، کسانی هستند بر خداوند توکل می کنند" (بحارالانوار، جلد ۷۱، ص ۱۵۱/ مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۲۸۸).امیرالمومنین (ع) فرمودند: "اصل قوه القلب التوکل علی الله؛ ریشه قوت قلب، توکل بر خدا است" (فهرست غرر، ص ۴۱۸، حدیث شماره ۳۰۸۲).

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهر ری در ادامه، طلاب را به رعایت تقوی الهی، و جدیت در مطالعه و پژوهش توصیه کرد و بیان داشت: طلاب باید به فکر ادامه تحصیل باشند تا در جایگاه یک عالم ربانی و باتقوی و مرجع تقلید، به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم خدمت کنند. طلاب، باید به فکر درس خواندن برای خداوند باشند زیرا علم بی تقوی، فایده ای ندارد.

 

ارسال نظرات