خبرگزاری بسیج: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورایاران از اقشار تاثیرگذار جامعه در شهر هستند، گفت: این گونه جلسات تبلور عینی این مسئله است که شورایاران نمایندگان مردم هستند و مشکلات محلات را با کارشناسی و ارائه راهکار مطرح می کنند.
کد خبر: ۹۱۹۹۰۴۶
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲

محمد سالاری با تاکید بر اهمیت مطالبه گری عمومی گفت: آنچه قابل اهمیت است آنست که شورایاران به عنوان نمایندگان مردم، منافع ملی شهر و مشکلات و چالش های محله را مطرح و برای رسیدگی به آن از مدیران شهری مطالبه گری می کنند.

 وی توجه به جایگاه حمل و نقل عمومی و مسائل زیست محیطی را مهم خواند و گفت: بیشترین توجه به حوزه ماموریت های نرم افزاری که مبتنی بر نیازهای اصلی محلات است باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران به اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: مجموعه اقدامات این سازمان در بهسازی محیطی و توجه به عرصه های عمومی و بازسازی بافت های فرسوده به ویژه در مناطق جنوبی به صورت خاص مورد توجه قرار گرفته است.

 سالاری با بیان اینکه تمامی درخواست های مطرح شده از سوی شورایاران پیگیری و برنامه ریزی بازدید از محلات به صورت مستمر انجام خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع مالی و زمانی، ضروریست درخواست ها و مطالبات شهروندان اولویت بندی شود و با استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی، طرح هایی که قبل از اجرا قابلیت درآمدزایی دارد پیگیری شود.

 وی در خصوص رسیدگی به فضاهای باز و اراضی بایر در این منطقه تصریح کرد: بررسی تامین سرانه های خدماتی در محلات این منطقه با رویکرد ایجاد مراکز خدماتی امکان پذیر و این مسئله در کمیسیون ماده 5 قابل طرح و پیگیری است.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران داشتن برنامه اولویت محور را از شورایاران خواستار شد و گفت: شورایاران واقعیت ها را برای شهروندان تبیین و امکانات موجود را مطرح کنند تا مهمترین نیازها و اولویت های شهری با کمک مدیریت شهری بررسی و رسیدگی شود.

 سالاری با بیان اینکه توجه به ظرفیت ها و توسعه محله مهم است، گفت: شورایاران نباید صرفا مسائل محلی را ببینند و می بایست نگاه منطقه ای و شهری داشته باشند.

 وی توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی را مورد اهمیت خواند و افزود: در دو سال گذشته در شورای پنجم، اقدامات موثری در این خصوص انجام شده و رویکردهای خوبی در خصوص شفافیت، مبارزه با فساد، فراخوان قراردادهای پیمانکاری و ... نهادینه شده است.

   عضو شورای اسلامی شهر تهران:

نگاه شورای پنجم به منطقه 20 حمایتی است

 حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری نیز در این نشست گفت: نگاه شورای پنجم به منطقه 20 حمایتی است و موقعیت های استراتژیک شهر ری ایجاب می کند که منطقه 20 در بین مناطق 22 گانه به عنوان منطقه ویژه معرفی شود.

 وی اظهار داشت: شهرری شهری با قدمت و پیشینه تاریخی و وجود آثار باستانی و مذهبی است که می تواند با توجه و رسیدگی ویژه مدیران شهری پتانسیل های بالقوه این شهر بالفعل شود و افقی که برای ری در قالب یک شهر با ویژگی های گردشگری تاریخی و مذهبی ترسیم شده است عملیاتی شود.

 

فرهاد افشار شهردار منطقه بیست:

رونق کسب و کار، نگاه توسعه ای و تبدیل شهرری به قطب گردشگری رویکرد برنامه های اجرایی است

 فرهاد افشار شهردار منطقه 20 در این نشست جلوگیری از تخریب باغات به عنوان سرمایه های شهری، نظارت بر ساخت و ساز و توجه به نمای ساختمانها و هویت بخشی به شهر، توجه و تبعیت از اسناد بالادستی و هوشمندسازی صدور پروانه ساختمانی را از جمله دستاوردهای خوب شورای پنجم عنوان کرد و گفت: امید است با ادامه این روند و نگاه کارشناسی مدیریت شهری، در آینده شاهد اتفاقات خوب در شهر و زندگی بهتر شهروندان باشیم.

 افشار با اشاره به اینکه منطقه بیست به واسطه هویت شهری خاص ری که پیشینه تاریخی ری را شامل می شود متفاوت از سایر مناطق است و فعالیت های مدیریت شهری منطقه برنامه محور شده است،گفت: اولین گام تدوین برنامه راهبردی منطقه با هدف کیفی سازی و برنامه محور شدن طرح های شهری مجموعه مدیریت شهری و بررسی چالش های موجود و در راستای تحقق شعار "ری؛ شهر ایرانی اسلامی پیشرو" انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه استراتژیک توسعه منطقه مدل های برایسون و هسته های مرکزی به عنوان الگوی اصلی مورد استفاده قرار گرفته است؛ پایدارسازی منابع مالی، توسعه اجتماعی فرهنگی، حمل و نقل انسان محور، مدیریت پسماند، خدمات شهری و محیط زیست، گردشگری، کالبد شهر، حریم ری، تاب آوری مدیریت بحران و توسعه سازمانی و مدیریت منابع انسانی را از جمله برنامه های راهبردی این منطقه بیان کرد.

 وی با بیان اینکه رونق کسب و کار، نگاه توسعه ای و تبدیل شهرری به قطب گردشگری زیارتی و سیاحتی به عنوان رویکرد برنامه های اجرایی مدیریت شهری این منطقه مطرح بوده است، اظهار داشت: حریم پیرامون ری، پتانسیل عظیمی است که ضمن حفاظت از آن قابلیت توسعه گردشگری و فضاهای تفریحی را نیز دارد.

 فرهاد افشار ضمن معرفی این منطقه و با اشاره به اینکه این منطقه به دلیل ویژگی های خاص از سایر مناطق متمایز شده است، افزود: حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و امامزادگان مجاور، آثار تاریخی و مذهبی، آرامستان ها و بقاع متبرکه، 10 هزار خانواده شهدا و ایثارگر، 150 باب مسجد، حریم 180 کیلومتر مربعی، حجم بالای آب های زیرزمینی و بافت های کشاورزی از جمله پتانسیل های شاخص این منطقه و جزو هویت ری است که می تواند ری را از نظر اقتصادی متمایز کند و بر اقتصاد شهر تهران نیز موثر باشد.

 وی به چالش های موجود در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: آلودگی های زیست محیطی به ویژه در بخش شمال و جنوب شرقی ری، پایین بودن سرانه های خدماتی به واسطه گسستگی ری از سایر مناطق، تداخلات مدیریتی در حریم تهران و ری و بلاتکلیفی بافت صنعتی شمال ری از جمله چالش های موجود در این منطقه است.

 افشار با اشاره به بافت ویژه شهرری گفت: ساماندهی املاک اطراف حرم، پهنه صنعتی شمال ری، پهنه گردشگری تاریخی و مذهبی ری و حریم این منطقه از جمله موضع های راهبردی است که در اولویت قرار گرفته است و موجب ایجاد تحول در اقتصاد ری می شود.

 وی با اشاره به اینکه 200 هکتار از طرح های موضعی مطرح شده برای منطقه بیست شامل طرح توسعه پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که 15 هکتار از این محدوده به محله نفرآباد به عنوان قدیمی ترین محله تهران اختصاص دارد، گفت: بازنگری این طرح انجام و ساختار شهرسازی آن مشخص شده و بر اساس الگوی معماری خاص به زودی شاهد بازآفرینی این محله قدیمی خواهیم بود.

 شهردار منطقه 20 به ناحیه صنعتی شمال ری به عنوان یکی دیگر از طرح های موضعی این منطقه اشاره كرد و گفت: این محدوده شامل 200 هكتار در راستای خیابان فدائیان اسلام است که با عملیاتی شدن این ناحیه و مشخص شدن كاربری اراضی این پهنه، این محدوده می تواند در اقتصاد ری و حتی شهر تهران تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 وی پهنه تاریخی و گردشگری ری در یک محدوده 40 هکتاری که 4 اثر تاریخی و مذهبی برج طغرل، آرامگاه ابن بابویه، دژ رشکان و چشمه علی را شامل می شود از دیگر طرح های موضعی این منطقه عنوان کرد و گفت: بازنگری این طرح با ظرفیت ارائه خدمات گردشگری به گردشگران و رونق اقتصادی ری انجام شده است.

 وی در ادامه حریم شهرری را به عنوان یکی از پتانسیل های مهم در ارتقاء زیست محیطی تهران و ری دانست که می تواند در تبدیل شدن این شهر به نقطه گردشگری نقش آفرینی کند و به عنوان طرح جامع حریم مطرح شده است.

 افشار در ادامه با بیان اینکه تمامی پروژه های شهری مدیریت شهری منطقه 20 در سال 98 برنامه محور و بر اساس برنامه راهبردی و عملیاتی این منطقه انجام شده است گفت: از سال گذشته با صرف هزینه ای بالغ بر 65 میلیارد تومان پروژه هایی که حدود 10 تا 15 درصد اجرایی شده بود، عملیاتی و به مرحله تکمیل رسیده و با بهره برداری آن تا پایان آذر ماه، بخشی از خلاءهایی  که در قالب تدوین استراتژیک توسعه این منطقه تعریف شده بود رفع خواهد شد.

 وی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی و توسعه خط 6 مترو تهران گفت: احداث این خط علاوه بر اینکه به عنوان موتور محرک توسعه ری محسوب می شود در تسهیل دسترسی شهروندان به ری و رونق گردشگری این شهر موثر خواهد بود.

 در ادامه این جلسه نقی عربی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 20 گزارش عملکرد 8 ماهه این معاونت و اقدامات انجام شده در راستای توسعه و بهسازی شهر و ارائه خدمات بهینه به شهروندان را تشریح کرد.

 در این جلسه همچنین دبیران شورایاری محلات منطقه بیست درخواست ها و مشکلات و نیازمندی های محلات خود را مطرح کردند و خواستار رسیدگی به آنها شدند.

 فرهاد افشار شهردار منطقه بیست و محمد سالاری و حسن خلیل آبادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از جلسه با دبیران شورایاری محلات منطقه بیست به همراه جمعی از معاونان و مدیران منطقه در مسجد جامع منصوریه حضور یافتند و از نزدیک به مشکلات شهروندان رسیدگی کردند.

 گفتنی است؛ در ادامه و بازدید 5 ساعته از پروژه های در حال احداث منطقه بیست محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران به همراه حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری، فرهاد افشار شهردار منطقه 20، مدیران سازمان نوسازی شهرداری تهران و مدیران ارشد شهرداری منطقه ۲۰ از بوستان خانواده، پارک سوار و پایانه جوانمرد، بوستان جانبازان، مقبره شهدای گمنام بوستان جانبازان، بوستان بانوان، سرای محله شهید بهشتی، بوستان توسکا، سرای محله ولی آباد، پروژه مشارکتی راه سبز، خیابان کامل، بلوار فدایی و ضلع جنوب حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بازدید کردند.

 

 

 

 

  

 

ارسال نظرات