خبرهای داغ:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین

زهکشی، عامل اصلی ایجاد گردوغبار در تالاب الله آباد/ رشد 2 درصدی آمار حیات وحش استان نسبت به سال گذشته

عباسی نژاد گفت: آنچه بر اساس مطالعات به دست آمده، آمار انتقال 1710 تن گرد و خاک از این منطقه به سایر شهرهاست که یکی از دلایل آن، تاثیر همین زهکش بوده است
کد خبر: ۹۲۱۰۳۵۷
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی هوای پاک در سالن جلسات این اداره برگزار شد.

عباسی نژاد در این مراسم بیان کرد: در قدم اول گلوگاه های استان را از نظر مسائل زیست محیطی شناسایی کردیم. در حوزه محیط طبیعی یکی از ظرفیت های زیستی که مورد پیگیری مابوده و تنوع زیستی و حیات وحش استان را تحت تاثیر دارد، بحث ارتقا زیستگاه ها و حیات وحش است که در اولویت امور ما قرار دارد.

وی گفت: سه منطقه جدید تحت محافظت ما شامل الموت شرقی که 27 هزار هکتار با پوشش زیست بومی کل بز، پلنگ، گرگ و خرس و تعدادی گونه های مهاجم، دومین منطقه غار قلعه کرد آوج که غاری دارای فسیل هایی از دوران های مختلف زمین شناسی است و سومین منطقه تالاب الله آباد آبیک بعنوان پناهگاه حیات وحش با 2500 هکتار می باشد.

شناسایی 25 قلاده یوزپلنگ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: در حوزه حیات وحش، استان قزوین از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است و زیستگاه گربه سانانی همچون پلنگ می باشد که طی سال های گذشته 25 قلاده پلنگ در زیستگاه های استان شناسایی شده است.

عباسی نژاد عنوان کرد: دو الویت در حوزه حیات وحش برای ما وجود دارد که شامل رها سازی گوزن زرد و آهو در زیستگاه های استان و حفاظت از خرس و پلنگ در این مناطق می باشد. همچنین در استان هنوز هیچ گونه بیماری مشترک بین انسان و حیوانات شناسایی نشده است و به طور متوسط شاهد رشد 2 درصدی آمار حیات وحش نسبت به سال گذشته در استان هستیم.

وی با اشاره به تالاب الله آباد شهرستان آبیک افزود: تالاب الله آباد یکی از فضاهای بیابانی استان است که 100 هزار هکتاروسعت داشته و 60 هزار هکتار آن کانون ریزگرد است که سالانه ده ها تن گرد و خاک از این منطقه به شهرهای استان منتقل می شود و 2500 هکتار این منطقه، تالاب است که بنا شده تا پساب وارد این تالاب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: یکی از کارکردهای تالاب ها، بحث پخش سیلاب هاست. چندین اتفاق در این تالاب افتاده که شامل تغییر کاربری انهار سنتی و بستن انهار سنتی، عدم تعادل دام و مرتع بوده که موجب اشکالاتی در حیات زیستی این منطقه شده است و سومین موضوع، بحث زهکش از سوی سازمان کشاورزی بوده که طی هماهنگی های لازم بزودی مسدود خواهد شد.

زهکشی، عامل اصلی تولید گردو غبار تالاب الله آباد

عباسی نژاد اضافه کرد: آنچه بر اساس مطالعات به دست آمده، آمار انتقال 1710 تن گرد و خاک از این منطقه به سایر شهرهاست که یکی از دلایل آن، تاثیر همین زهکش بوده است. ما آب های مازادی در استان داریم که بدون مدیریت مانده و شامل پساب تصفیه خانه ها که ما آن را به تالاب الله آباد هدایت می کنیم می شود. بر همین اساس کمیته ویژه ای در استان تشکیل شده و هفته آینده، اولین جلسه کاهش گردو غبار در استان برگزار می شود.

وی با اشاره به حوزه شکار و صید در استان یادآور شد: در 9 ماهه اخیر 49 پرونده تخلف در استان وجود داشته که مربوط به 59 متخلف می باشد. همچنین 53 مورد زنده گیری پرندگان، 15 مورد شروع به شکار و نیز 29 قبضه سلاح شکاری نیز کشف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن اشاره به شناسایی نقاط با پتانسیل آلودگی در استان اظهار کرد: 400 نقطه در استان به عنوان نقاط دارای پتانسیل آلودگی شناسایی و شناسنامه آلودگی آنها تهیه شده و برنامه پایش و مدیریت برای آنها تعیین شده است. در حوزه آلودگی، ما با کسی تعارف نداریم و با واحدهایی که آلودگی ایجاد می کنند برخورد قضایی خواهد شد و اگر میزان آلودگی این واحدها خطرناک خطرناک باشد، قطعا واحد تعطیل می شود.

وسائط نقلیه فرسوده، عامل 65 درصدی آلودگی هوا

عباسی نژاد ادامه داد: برابر بررسی های انجام شده حدود 65 درصد آلودگی ها، مربوط به وسائط نقلیه است که شامل خودروهای غیراستاندارد و سوخت می باشد. متاسفانه بنزین یورو در استان توزیع نمی شود و با این طیف آلودگی در شهرهای استان، نباید سوخت غیر یورو توزیع شود. سوخت معمولی چهل برابر سوخت یورو آلودگی ایجاد می کند و جهت ایجاد هوای پاک باید به سمت استانداردسازی خودروها حرکت کنیم.

وی با اشاره به سلامت اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی استان بیان کرد: اتوبوس های شهرداری وضعیت خوبی داشته و استاندارد است اما جمعا 70 درصد ناوگان حمل و نقل بخصوص تاکسی ها فرسوده است و 20 تا 25 آلودگی ها مربوط به بخش صنعت، 5 تا 10 نیز شامل سایر آلودگی ها می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآور شد: ایستگاه سنجش آلاینده های شهرستان آبیک افتتاح شده و در شهرستان البرز بزودی افتتاح می شود. قسمت هایی در استان وجود دارد که باید روی آنها ایستگاه سنجش آلاینده نصب شود و در قزوین دو ایستگاه سنجش آلاینده ها نیاز است و هر ایستگاه حداقل نیاز به اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی دارد. بر همین اساس استان باید همت کند تا سیاهه انتشار را با جدیت ایجاد نماید.

عباسی نژاد اضافه کرد: قاعدتا شهر کوچکی مانند آبیک نباید تا این حد آلوده باشد و وجود معادن، کارخانه سیمان و در مسیر تردد بودن و نزدیکی به پایتخت موجب این امر شده اما عامل اصلی بحث صنایع و معادن است.

شهرداری موظف به دفع پسماندهاست

وی با اشاره به وضعیت پسماند سایت محمدآباد افزود: با حضور استاندار قزوین، سایت دفع پسماندها مشاهده شد و آنچه مسلم است شهرداری نباید خود را در بحث پسماند کنار بکشد و ما طبق ماده 7 مدیریت پسماند، شهرداری را موظف به دفع پسماند می دانیم. در حوزه پسماند به دلیل عدم مطالعات، شناخت مناسبی از این امر وجود نداشته و بنابراین اتفاقات خوبی در این امر نمی افتد. مدیریت پسماند بر عهده شهرداری است و اولین اولویت ما در این امر ملاحظات زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: در بحث پسماندهای شهری و روستایی با توجه به مشکلات در نقاط دور و روستاها، دفتر روستایی استانداری به این امر ورود یافته و چهار لندفیل در منطقه الموت در نظر گرفته شده تا با رعایت جمیع جوانب زیست محیطی این امر موجب جمع آوری پسماندهای این منطقه به عنوان منطقه گردشگری باشد.

عباسی نژاد ادامه داد: پسماند صنعتی یکی از دغدغه های استان است و اجازه ورود و دفع پسماندهای استان های دیگر به قروین را نمی دهیم. سامانه ملی پسماند ایجاد شده و هرگونه ورود پسماند به استان های دیگر در آن ثبت می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار