خبرهای داغ:
حاج ملاعلی واعظ قزوینی(ره) ۱۱ پارچه آبادی را در وقف نامه متعدد در سال های۱۲۷۸ هجری شمسی تا سال ۱۲۹۵ هجری شمسی که وفات یافت در راه منافع عام وقف نمود
کد خبر: ۹۲۱۱۱۷۷
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، عالم جلیل القدر،خطیب بی بدیل،حاج ملاعلی واعظ قزوینی(ره) از علمای به نام زمان خود و فرزند عالم بزرگ منطقه الموت غربی مشهور به امام محمد در روستای هیر بوده است، که در سن ۱۳ سالگی به قزوین هجرت نموده و در حوزه های علمیه ی نجف اشرف ، کربلای معلی و قم به تحصیل علوم اسلامی و علی الخصوص تبهر در منبر و خطابه پرداخت.

وی در میانسالی به مدت کوتاهی وزیر دارایی محمدعلی شاه قاجار می گردد، ولیکن به خاطر دخالت مستقیم اجانب انگلیسی در اقتصاد کشور و عدم تحمل این دخالت ها و خیانت ها از سمت خود کناره گیری می نماید.

۱۱ پارچه آبادی، وقف در راه منافع عام

ملاعلی دارای ۳ فرزند بود میرزا علی اکبر سرهنگ مقتدر قزاق می شود ولی همچون پدر در سن ۳۵ سالگی در راه مبارزه با دخالت های انگلیس توسط اجانب انگلیسی به شهادت می رسد.فرزند دوم وی، شیخ عبدالحسین واعظ راه پدر را ادامه می دهد لباس روحانیت به تن می کند و فرزند سوم میرزا عبدالله در حوزه های مالی و اقتصادی فعالیت می کند.

حاج ملاعلی واعظ قزوینی(ره) ۱۱ پارچه آبادی را در وقف نامه متعدد در سال های۱۲۷۸ ه.ش تا سال ۱۲۹۵ ه.ش که به رحمت الهی رفت در راه منافع عام وقف نمود، که از آن جمله می توان از روستاهای نظیر سالارکیا در الموت غربی،مدان در الموت شرقی،دودهه و لوشکان در رامند،سعیدآباد و سولیقان در دشتابی غربی، خرم آباد تاکستان و مزارعی نظیر حنبرآباد، قدیم آباد و علی آباد نام برد.

هم اکنون تولیت موقوفات ملاعلی واعظ قزوینی طبق وقف نامه برعهده اولاد ذکور ارشد از ۳ نسل می باشد که آقایان فریدون پروینیان از نسل میرزا علی اکبر و کریم پرونیان از نسل میرزاعبدالله متولی آن می باشند و فرزانه پروینیان به عنوان وکیل تولیت مشغول به فعالیت می باشد.

اجرای نیت هزار و یک رقبه وقف در حوزه های مختلف

فرزانه پروینیان در تشریح عملکرد موقوفه و اجرای نیت واقف اظهار کرد: موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی دارای ۱۰۰۱ رقبه اعم از زراعی، مسکونی و آموزشی می باشد که در حوزه های مختلف اجرای نیت می کند. در حوزه عمران و آبادانی در راستای کمک به بنگاه های اقتصادی کوچک ، گسترش دامپروری روستایی،کمک و تجهیز استخرهای پرورش ماهی روستایی،جذب سرمایه گذار و تسریع در روند دریافت مجوزهای فعالیت های مذکور اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات حوزه عمران و آبادانی می توان به ساخت خانه عالم و خادم و سنگ فرش امامزاده عقیل(ع) روستا اشاره نمود.

وکیل تولیت موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی در ادامه خاطرنشان کرد: خدمات رایگان پزشک خانواده شامل پزشک عمومی، دندانپزشکی و زنان در خانه بهداشت روستا، مشاوره رایگان حقوقی و مشاوره رایگان خانواده انجام می شود.

وجود ۲۱۳ پرونده مطروحه در واحد حقوقی موقوفه

فرزانه پروینیان از راه اندازی کانون خلاقیت در روستای سعیدآباد خبر داد و افزود: به منظور کشف، رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان روستا با حضور مربیان مجرب و فراهم نمودن امکانات آموزشی و پژوهشی به منظور اعزام به المپیادهای علمی تحت عنوان کانون خلاقیت در روستا فراهم شده است.

وی پخش لوازم التحریر و نوشت افزار آموزشی در بین دانش آموزان، حمایت مالی، معنوی و فرهنگی از ۲۰ دانش آموز کم بضاعت و بی بضاعت تحت تکلف موقوفه، برگزاری و تهیه بسته های فرهنگی در مناسبت های مختلف فرهنگی و مذهبی و ملی، کمک هزینه ازدواج و اشتغال جوانان از دیگر فعالیت های این موقوفه عنوان کرد.

پروینیان در تشریح عملکرد واحد حقوقی موقوفه اظهار داشت : ۲۱۳ پرونده مطروحه در دادگاه داریم که ۱۹۲ مورد از این پرونده ها به نفع موقوفه مختومه شده است که از این تعداد ۵۲ موضوع مربوط به ابطال سند و ۷۰ مورد خلع ید می باشد و مابقی پرونده ها که مروبط به سال ۹۸ می باشد در حال رسیدگی در محاکم قضایی می باشد.

مشارکت موقوفه ملاعلی در آزادی ۸ زندانی به صورت مستقل

پروینیان در ادامه در خصوص اجرای نیت و فعالیت های صورت گرفته در حوزه کمک به فقرا و سادات اضافه کرد: ابتدا فقرا و سادات با توجه به حفظ کرامت انسانی شناسایی و بررسی می شوند و افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امدادامام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نمی باشند،سپس در راستای حل مشکلات و معظلات آن ها در حوزه های درمانی، آموزشی، مالی، فرهنگی و غیره اقدام می شود.

وی ادامه داد: سهم سادات و فقرا ۱۰ درصد از درآمد موقوفات می باشد که در این راستا با توجه به نیاز و مشکلات افراد اقدام می شود به عنوان مثال تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال در حوزه درمانی عمومی و یا تشکیل گروه بیماران صعب العلاج(دیالیز،دیابت،سرطان،بیماری های قلبی و مغزی و حرکتی) و درمان رایگان آنها و یا تهیه و ارسال رایگان ویلچیر می شود اشاره کرد.

وکیل تولیت موقوفات ملاعلی واعظ قزوینی در خصوص فعالیت های قرآنی صورت گرفته اظهار داشت : تهیه و توزیع ۲۵۰ جلد مصحف شریف، حمایت از جلسات قرآنی خانگی بانوان و تشویق قاریان و حافظان قرآن کریم از عمده فعالیت های این حوزه می باشد.

وی ادامه داد : در حوزه ثبتی تا کنون ۲۰ فقره سند ثبتی تک برگی به مساحت ۸۸.۰۵ هکتار ششدانگی و ۲۶۰ هکتار دودانگی دریافت شده است.

وکیل تولیت موقوفه ملاعلی واعظ در خصوص آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد هم اظهار کرد: این موقوفه در آزادی ۸ زندانی به صورت مستقل و ۳۱ زندانی به صورت مشارکتی سهیم بوده است.

فرزانه پروینیان وکیل تولیت موقوفات ملاعلی واعظ قزوینی در پایان گفت: تنها راه احیاء و اداره موقوفات کسب اعتماد عمومی،جذب سرمایه گذار و کمک از مردم می باشد سه روشی که موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی از آن بهره می برد و خود را از تولد تا مرگ درکنار مردم میبیند و مردم هم این حضور را درک می کنند و کوچکترین مشکل که در راه عمران و آبادی روستا و چه کمک های مادی و معنوی با ما درمیان می گذارند.

 

۱۰۱۰/گ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها