عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: بازار ارز و سکه توسط دولت کنترل می‌شود و بورس نیز بازده چندانی ندارد؛ بنابراین بخش مسکن این ظرفیت را دارد که سرمایه‌ها را به خود جذب کند.
کد خبر: ۹۲۱۱۷۱۹
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نقدینگی بازارها به هر حال باید به یک سمت و سویی راه پیدا کند و نمی‌تواند ایستا باشد. یا باید به بخش ارز برود، یا طلا، بورس و مسکن. بازار های ارز و سکه توسط تیم اقتصادی دولت کنترل می‌شود که البته کار درستی می‌کند. بخش بورس نیز در حال حاضر چندان جذاب نیست. لذا سرمایه‌ها آهسته به مسکن می‌آید که باعث افزایش معاملات و طبعا تغییر قیمت می‌شود. این مشکل از گذشته وجود داشته و هم‌اکنون نیز با توجه به نبود عرضه‌ی کافی، قیمت‌ها مرتبا تغییر می‌کند.

وی افزود: بعد از فراز و نشیب‌های سیاسی که در یک ماه اخیر گذراندیم، جامعه نسبتا آرام شده است. در چنین شرایطی مسکن جایگاه خود را پیدا می‌کند؛ زیرا سرمایه‌ها وقتی به بخش مسکن می‌آید امن می‌شود و بازدهی دارد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به افزایش ۶.۸ و ۳ درصدی قیمت مسکن شهر تهران طی دو ماه اخیر گفت: تغییر قیمت، غیرمنتظره نبود؛ چرا که اوایل امسال قیمت حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشت و بعد بازار ملک، عقب‌نشینی کرد. اما الان به شب عید نزدیک می‌شویم که طبق روال، معاملات بالا می‌رود؛ زیرا سال بعد با یک تورم سنواتی مواجهیم. این روند از قبل انقلاب بوده و طی این سال‌ها ادامه داشته است.

محتشم خاطرنشان کرد: بازار مسکن معمولا از نیمه دوم بهمن ماه راه می‌افتاد ولی امسال دو ماه زودتر رونق گرفت. معتقدم اگر جلوتر برویم با توجه به محدودیت سایر بازارها، بخش مسکن بیشتر خود را نشان می‌دهد. از تیرماه امسال تا کنون قیمت مسکن در تهران ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش داشته که عدد قابل توجهی است.

وی با بیان این‌که متقاضیان واقعی در این شرایط روز به روز توان خود را از دست می‌دهد، گفت: دولت باید در جهت احداث واحدهای کوچک اقدام کند. افزایش وام هم کفایت نمی‌کند؛ زیرا آن‌قدر قیمت‌ها بالا رفته که افزایش وام پاسخگو نیست. می‌بینیم که در تهران خیلی افراد به دلیل ناتوانی از پرداخت اجاره مسکن مهاجرت می‌کنند؛ چرا که در شرایط رکود تورمی، هرچه کار کنند درآمدها هدر می‌رود.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان درباره پیش‌بینی از قیمت مسکن در سال آینده گفت: به نظر می‌آید با رشد ملایم قیمت مواجه باشیم. در دو ماه آینده به دلیل تغییر مقطع سال، معاملات انجام می‌شود و قیمت‌ها احتمالا اندکی بالا می‌رود. سال آینده هم کمتر از امسال تورم نخواهیم داشت. این بدان معناست که همه چیز از جمله مسکن گران‌تر می‌شود. به هر حال مجموعه‌ای از عوامل همچون مصالح ساختمانی، زمین و خدمات، قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد. امسال سرعت رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبل کاهش داشته و رشد سال آینده هم در حد امسال خواهد بود.

مطابق اعلام وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۸ به میانگین ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان در هر متر مربع رسیده که سه درصد نسبت به ماه قبل و ۴۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. هم‌چنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره بوده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهند.

انتهای پیام

ارسال نظرات