خبرهای داغ:
طی یک هفته گذشته تعداد افراد مبتلا به ویروس "کورنا" در سرتاسر جهان به صدها نفر رسیده و حتی پای این ویروس چینی به عربستان نیز باز شده است، اما خوشبختانه با توجه به اقدامات مناسب وزارت بهداشت، تاکنون هیچ مورد مشکوک به این ویروس در کشور یافت نشده است.
کد خبر: ۹۲۱۲۴۹۷
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کرونا از شایعه تا واقعیت/پای ویروس چینی به ۱۱ کشور جهان باز شد 

به گزارش خبرنگاربسیج علمی، پژوهشی و فناوری از همدان  طی یک هفته گذشته تعداد افراد مبتلا به ویروس "کورنا" در سرتاسر جهان به صدها نفر رسیده و تاکنون ده ها نفر نیز جان خود را از دست داده اند و حتی پای این ویروس چینی به عربستان نیز باز شده است، اما خوشبختانه با توجه به اقدامات مناسب وزارت بهداشت، تاکنون هیچ مورد مشکوک به این ویروس در کشور یافت نگردیده است.

ویروس کرونا چیست ؟

کرونا "Coronaviruses" نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ ها یا گلو فوقانی بیماران می گردد. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی دیده می شود. در دسامبر 2019 این بیماری برای اولین بار در یکی از شهر‌های بزرگ چین به نام "Wuhan"گزارش شد و به سرعت به سایر نقاط این کشور منتقل شد. از ابتدا شیوع این بیماری تاکنون صد‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌ اند.

شکل ویروس کرونا "Coronaviruses"

این ویروس برای اولین بار در دانشکده بهداشت چین توسط "لئو پون" ویروس شناس این کشور رمزگشایی شد.  "لئو پون" معتقد است ویروس کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس به انسان منتقل شده است و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی به آن "زونوتیک" (بیماری‌ هایی که از حیوان به انسان منتقل می‌ شود) گفته می شود. طبق اظهارات "پون" این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌ دهد.

ویروس کرونا چه علائمی دارد ؟

از علایم اصلی ویروس کرونا می ‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه ‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده ‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

همچنین در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود.

روش های انتقال ویروس کرونا

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران این ویروس، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌ اند؛ همچنین گوشت ‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله الاغ، مرغ، خوک، گوسفند، شتر، روباه ، جوجه تیغی، موش‌ های بامبو و خزندگان نیز از مواردی بوده ‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌ اند.

کرونا جزء ویروس هایی است که توسط حیوانات به انسان ها منتقل شده، اما تاکنون به صورت قطعی نام حیوان انتقال دهنده آن به انسان مشخص نگردیده است و انتقال انسان به انسان هم غالباً هنگامی رخ می دهد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا قرار گرفته باشد. این ویروس همچنین از طریق دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده باشد قابل انتقال است؛ طبق گزارشات حتی در برخی موارد پرستاران نیز ازطریق زباله‌ های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده ‌اند.

کرونا، ویروسی که درمانی ندارد

به توجه به بررسی های خبرگزاری علم و فناوری، تاکنون هیچ دارو و یا واکسنی برای درمان این بیماری ارائه نگردیده است؛ البته محققان آمریکایی و چینی در حال کار بر روی ساخت واکسن برای این ویروس می باشند، اما قطعاً هفته ها و ماه ها طول می‌ کشد تا آزمایشات مربوطه بر روی این واکسن انجام شود و بیش از یکسال زمان می ‌برد تا وارد بازار شود؛ به همین دلیل پزشکان معتقدند با پیشگیری و دوری از افراد مبتلا به این ویروس، بتوان تا حدی خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است . همچنین اگر قرار است به چین سفر ‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات نیز جدا خودداری نمایید، جایی که آغاز شیوع این بیماری در چین بوده است.

قرنطینه 19 میلیون چینی به خاطر ویروس کرونا

طبق آخرین آمارها که وزارت بهداشت چین ساعاتی پیش اعلام کرد، تاکنون در این کشور ۸۳۰ مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا تأیید شده است و شمار جانباختگان نیز به ۲۵ نفر رسیده است به همین دلیل مسئولین این کشور به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس ، راه ‌های ارتباطی دو شهر هوانگانگ و ووهان که دارای جمعیتی بالغ بر 19 میلیون نفر است را بست و عملا ساکنان این دو شهر را قرنطینه کرده است.

پای ویروس چینی به 11 کشور جهان باز شد

با توجه به اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا علاوه بر مردم چین به سایر کشورهای جهان نیز منتقل گردیده است. این ویروس تاکنون در کشورهای تایلند، ویتنام، ژاپن، ماکائو، هنگ کنگ، سنگاپور، آمریکا، کره جنوبی و تایوان دیده شده است.

کشورهایی که ویروس کرونا به آنجا منتقل گردیده است

همچنین وزارت خارجه هند روز گذشته اعلام کرد که یک شهروند این کشور در عربستان سعودی به ویروس «کرونا» مبتلا شده است. وزیر خارجه هند در حساب توییتری خود نوشت که از بین ۱۰۰ پرستار هندی‌ای که در بیمارستان «الحیات» شهر خمیس مشیط واقع در جنوب غرب عربستان سعودی کار می‌کنند، به جز یک خانم پرستار همه سالم هستند.

هشدار سفارت ایران در چین درباره بیماری ویروسی کرونا به ایرانیان

بعد از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و نگرانی ها مردم از مبتلا شدن به این ویروس، سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز طی اطلاعیه ای از مردم کشورمان خواست تا در صورت تمایل سفر به چین اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهند. در این اطلاعیه آمده است:

« با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست میگردد ضمن توجه به هشدار‌های پزشکی-بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. طبق تمهیدات دولت چین در حال حاضر ورود و خروج غیر ضروری به شهر‌های قرنطینه شده امکان پذیر نمی‌باشد. هموطنان عزیزی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس حاصل فرمایند. »

تاکنون هیچ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در ایران شناسایی نشده است

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت کشورمان ، روز گذشته با بیان اینکه تاکنون هیچ بیمار مبتلا به این ویروس در کشور یافت نگردیده است گفت: تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس «کرونا» مشاهده نشده است.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس «کرونا» در کشور چین به دلیل جهش های احتمالی در حال رشد است و تاکنون تعدادی از مردم این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.

عرفانی تاکید کرد: به دلیل تردد مردم کشورمان به چین یا برعکس، هماهنگی ‌های لازم انجام شده تا پایگاه بهداشت مراقبت مرزی فرودگاه امام خمینی که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است، کار بیماریابی مسافران چین را انجام دهند. در صورت شناسایی احتمالی فرد مبتلا به ویروس «کرونا»، قبل از انتشار آن در جامعه؛ در سریع‌ترین زمان کار درمان بیمار مد نظر قرار می‌گیرد. بیماریابی افراد مبتلا به ویروس «کرونا» به معنای انتشار این ویروس در کشور نیست. عرفانی افزود: منشا ویروس «کرونا» حیوانی است، اما به عنوان عفونت تنفسی این احتمال وجود دارد که از انسان به انسان منتقل شود.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به روش‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گفت: رعایت بهداشت فردی و جمعی مانند شست و شوی دست و صورت با آب و صابون و استفاده از دستمال هنگام صرفه و عطسه کردن می‌تواند موجب پیشگیری از بروز و انتشار ویروس «کرونا» در بین افراد جامعه شود.

ارسال نظرات