جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج)استان زنجان خبر داد؛

انگل تراپی سگ ها در روستاهای هدف قرارگاه پیشرفت وآبادانی استان زنجان

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج)استان زنجان از انگل تراپی سگ های گله و ولگرد روستاهای هدف قرارگاه پیشرفت وآبادانی در این استان خبرداد.
کد خبر: ۹۲۱۹۴۴۶
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

فرشاد پیری در گفتگو با خبرنگار بسیج بابیان اینکه یکی از برنامه های عملیاتی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان افزایش بهره وری در رسته ی دام و کاهش تلفات ناشی از انگلها در دامها می باشد،اظهارداشت:برخی انگلها از طریق بزاق ،مدفوع و ادرار سگها در مراتع و آبشخورها به دامها انتقال یافته و موجب ایجاد بیماری سنورسربرالیس یا گیجی (بیماری چرخش) می شود که این بیماری در دام جوان موجب کاهش شدید وزن و حتی مرگ دام و در درصدی از دامهای آبستن منجر به سقط جنین می شود.

 

وی خاطرنشان کرد:از آنجایی که دام پس از درگیری با این انگل به سختی بهبود می یابد و چندان قابل درمان نیست  لذا بهترین کار در این زمینه به منظور کاهش تلفات و افزایش بهره وری ،پیشگیری و انگل تراپی سگهای موجود در گله است .

 

پیری با بیان اینکه این کار علمی و عملیاتی برای اولین بار در استان توسط قرارگاه پیشرفت وآبادانی با این وسعت انجام می پذیرد، افزود:پیشنهاد و آموزش انجام این کار توسط دامپزشکان قرارگاه به وقوع پیوسته و یک تیم کاملا حرفه ای و با تجربه این طرح را اجرا می کنند.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) با بیان این که این طرح در 3 دهستان هدف شیوانات خدابنده ،قره پشتلوی زنجان و اوریاد ماهنشان در بازه ی زمانی فصل خواب گوسفندان که سگها در روستا هستند و می توان به این امر جامه ی عمل پوشاند عملیاتی می شود،تصریح کرد:هزینه ی این طرح بصورت پایلوت توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی با مشارکت شبکه ی دامداران در روستاهای هدف تامین می شود .

 

وی در پایان یادآورشد :تاکنون بین پانصد تا ششصد قلاده سگ در روستاهای هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی انگل تراپی شده است.

ارسال نظرات