هرمزگان از زمستان پارسال پذیرای مهمان‌های ناخوانده‌ای بود که خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد.
کد خبر: ۹۲۲۵۹۰۴
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسج هرمزگان ، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می‌گوید: دیماه پارسال بود که ملخ‌ها خسارت زا به استان‌های جنوبی بویژه هرمزگان حمله کردند،حالا با گرم شدن هوا این پرنده‌های خسارت زا دوباره به مزارع هرمزگان حمله ور شدند.
محمدرضا درگاهی پیش بینی کرد با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در شمال و شمال شرق آفریقا، هندوستان، پاکستان و استان‌های جنوبی کشور، هجوم ملخ‌های صحرایی تا ۳ برابر افزایش یابد.
به گفته وی همین شرایط اقلیمی موجب شده رفتار ملخ‌ها تغییر کند و امسال با ملخ‌های نابالغی مواجه شویم که کانون‌های تولید مانند باغ‌ها و مزارع را هدف قرار می‌دهند.
مهاجران نابودگردپارسال ملخ‌های بالغ برای جفت گیری و تخم ریزی در عرصه‌های مرتعی ریزش می‌کردند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می‌گوید: در این دوره ملخ‌ها پس از تغذیه به سمت کوه‌ها می‌روند و این امر موجب سخت‌تر شدن مبارزه با آن‌ها می‌شود.
ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.
پارسال برای مقابله با آفت ملخ صحرایی بیش از ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور سمپاشی شد
درگاهی می‌افزاید: با توجه به حجم ریزش‌های امسال پیش بینی می‌کنیم عملیات مبارزه در بیش از یک میلیون هکتار از زمین‌های کشور انجام شود.
وی می‌گوید: در مرحله اول مبارزه تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سمپاشی شده اند که بیشتر آن‌ها در استان هرمزگان بوده است.
مبارزه با موج جدید ریزش ملخ صحرایی در هرمزگان
مهاجران نابودگردرییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان می‌گوید: از آبان امسال در بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با ملخ‌های صحرایی مبارزه شده است.
عملیات ردیابی ملخ‌های صحرایی هم در بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انجام شده است.
علی باقرزاده همائی می‌افزاید: تاکنون بیش از ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات حفظ نباتات کشور هزینه مقابله با ملخ‌های صحرایی در هرمزگان شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می‌گوید: در حال حاضر تعدادی از ملخ‌های صحرایی در شهرستان‌های سیریک، جاسک، بشاگرد و میناب در حال جابجایی هستند.
این ملخ‌ها سبزی خوارند ودرطول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که باتوجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.
باقرزاده می‌گوید: به اندازه کافی وسایل مورد نیاز برای مبارزه با ملخ صحرایی در هرمزگان تامین شده است.
هزینه ۶ میلیاردی ملخ به زمین‌ها و باغ‌های هرمزگان
دولتی مدیر حفظ نباتات هرمزگان میگوید: پارسال ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان هزینه شد.
نخستین دسته از ملخ‌های صحرایی هشتم بهمن ماه سال گذشته از عربستان سعودی وارد روستای نخیلوی شهرستان بندرلنگه شدند
در اواخر سال گذشته واوایل امسال ۱۴۰ نقطه آلوده به ملخ‌های بالدار صحرایی درهرمزگان با استفاده از ۸ دستگاه سم پاش وانتی، ۱۲ دستگاه سم پاش دستی و ۲ فروند هواپیمای مخصوص سم پاشی شد.
وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان ۲۵۹ هزار هکتار با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول زراعی وباغی است.
بیشترین محصولات با یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل است که بهترین تغذیه برای ملخ‌های صحرایی محسوب می‌شوند.
ملخ صحرایی و انتقال ویروس کرونا
مهاجران نابودگرد
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره برخی شبهات مبنی بر ناقل کرونا بودن ملخ‌ها میگوید: اگر چه از این آفت می‌توان به کرونای زمین‌های کشاورزی تعبیر کرد، اما این ملخ‌ها به هیچ وجه ناقل ویروس کرونا نبوده و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.
درگاهی می‌افزاید: سموم مورد استفاده برای مقابله با این ملخ‌ها نیز پس از ۲ تا ۳ روز اثر خود را از دست می‌دهد به همین دلیل مردم درباره ماندگاری آثار این سموم در طبیعت و اثرات مخرب احتمالی آن نگرانی نداشته باشند.
نتیجه
در چند ماه گذشته بیشتر نقاط استان در شرق و غرب و مرکز با ورود ملخ‌ها آلوده شده اند و نیازمند مدیریت یکپارچه و هماهنگی در مقابله با این آفت زیان آور است. آفتی که اگر رها شود ثمره اش قحطی است.
امید است با تدابیر جهاد کشاورزی و دولت هر چه زودتر به پرونده ملخ‌های صحرایی رسیدگی شود تا خسارت کمتری به کشاورزان استان وارد شود.
ارسال نظرات