خبرهای داغ:
علی فیروزی همرزم سردار سرلشکر حاج حسین سلامی،دیدگاه راهبردی فرمانده کل سپاه را تقویت ساخت درونی نظام خواند.
کد خبر: ۹۲۲۸۳۰۸
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلپایگان، در این مجال از  یکی از نام آوران و فرماندهان ارشد دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور  سخن به میان می آوریم،دلاور میدان های گوناگون نبرد که در سمت های مختلف رزمی و عملیاتی در دوران جنگ تحمیلی ایفای نقش کرده است.

از دوران دفاع مقدس تاکنون در سمت های فرماندهی دوره عالی جنگ،معاونت عملیات ستاد مشترک سپاه،فرمانده نیروی هوایی و جانشین فرمانده کل سپاه ،تبلور عینی مدیریت جهادی را به نمایش گذاشته است.ایشان را به عنوان موسس دانشکده دافوس(فرماندهی و ستاد) سپاه می شناسند.

چهره ای تحصیل کرده ،فارغ التحصیل رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت و چهره ای که ارشد مدیریت دفاعی را داراست و سخنرانیهای دشمن شکن او،رسانه های معاند نظام را دچار هراس و واهمه کرده است.

مردی نام آشنا و از مفاخر شهرستان گلپایگان و از افتخارات ایران اسلامی،هشتمین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،سردار سرلشکر حاج حسین سلامی...

به این بهانه پای صحبت  علی فیروزی ،همرزم این بزرگوار در دوران دفاع مقدس در لشکر 14 امام حسین(ع) می نشینیم:

بسیج:از  چگونگی آشنایی خود  با سردار سرلشکر حاج حسین سلامی برایمان بگویید

علی فیروزی: از اویل سال 1361 براساس علاقه ای که به بسیج و سپاه داشتم با پشت سرگذاشتن آموزشهای نظامی و عقیدتی سیاسی وارد نهاد مقدس سپاه شدم،شروع خدمت بنده در سپاه گلپایگان همزمان با مسئولیت سردار عزیز در معاونت عملیات سپاه ناحیه گلپایگان بود.تقریباً به مدت یکسال در خدمت ایشان در گلپایگان بودم و پس ازآن در سال 1362 به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام شدیم.

 بسیج: در عملیات خیبر سردار چه سمتی در مدیریت جنگ به عهده داشتند؟

علی فیروزی: ایشان به علت گذراندن دوره های آموزشی ویژه و مهارتهای عملیاتی  در سال 62 به عنون مسئول عملیات یگان دریایی سپاه( قراگاه نوح )در محور عملیاتی خیبر مشغول به خدمت شدند.عملیات خیبر در اسفند سال 1362 در دو محور عملیاتی هورالهویزه و پاسگاه زید با همکاری مشترک سپاه پاسدارن و ارتش جمهوری اسلامی به اجرا درآمد.عملیات در سوم اسفند از محور عملیاتی که لشکر 14 امام حسین(ع) در آن مستقر بود شروع شد. به علت آبگرفتگی منطقه هورالعظیم  و هورالهویزه و پاسگاه زید تردد در بین این مناطق دشوار شده بود.ستاد پشیبانی جنگ،جهاد سازندگی ،وزارت صنایع سنگین و یگان مهندسی رزم سپاه برای ارتباط این مناطق پلی را به طول 13 کیلومتر احداث کردند.این پل بزرگترین و طولانی ترین پل شناور جهان بود که به علت استحکام بسیار زیاد در برابر راکت باران و بمباران ارتباط شرق به غرب هور را فراهم می کرد و جلوی نفوذ دشمن را گرفت.

 بسیج:زیباترین صحنه ای را که از این عملیات در ذهن دارید بیان کنید؟

علی فیروزی:یک شب قبل از عملیات خیبر حدود 25 نفر از فرماندهان سپاه و ارتش در یک چادری که  حدود 30 مترمربع فضای محیطی داشت گردهم آمدند تا آخرین برنامه ریزی را برای پیاده سازی عملیات انجام دهند.حضور حاج حسین سلامی و شهید صیاد شیرازی در آن جمع مثال عینی وحدت کلمه در ولایتمداری و دفاع از حریم انقلاب اسلامی است.شاید بتوان لذت بخش ترین لحظات عملیات خیبر را حضور برادرانه و وحدت آفرین فرماندهان دو نیرو در چادر فرماندهی عملیات دانست.آن شب به یادماندنی، فرماندهان کمتر از ساعتی استراحت کردند.

 بسیج:شینده ایم که سردار بسیار اهل مطالعه اند شما از این خصلت سردار چیزی در ذهن دارید؟

علی فیروزی:سردار شخصیتی است که مراحل ولایتمداری را از سربازی تا سرداری در حد اعلای خود طی کرده اند.ایام فراغت  و استراحت سردار غالبا با مطالعه سپری می شد.مطالعه کاربردی نهج البلاغه،کتابهای شهید مطهری و شهید بهشتی قسمتی از مطالعات سردار است که شخصاً در دوران همراهی ایشان مشاهده کرده ام.به واقع نهج البلاغه مولا علی (ع) در مسایل کابردی و مدیریتی ایشان، تبلور عینی دارد.

 بسیج: از دیدگاه های مدیریتی سردار برایمان بگویید؟

علی فیروزی:ایشان از فرماندهان موفق سپاه  پاسداران هستنددر مقطعی از جنگ تحمیلی سردار، فرماندهی گردان موسی بن جعفر لشکر 14 امام حسین(ع) را برعهده داشتند.گردانی که به خط شکنی و انجام عملیاتهای ویژه و خاص مشهور بود. و اکثر آنها متشکل از نیروهای شجاع و با استعداد سپاه ناحیه گلپایگان بودند.

نوع شناختی که از ایشان دارم گویای این است که نگاه سردار در یک دیدگاه راهبردی، به تقویت ساخت درونی نظام است، نگاهی ولایتمدارانه که آن  را می توان در نوع فعالیت های سپاه مشاهده کرد چرا که سپاه در جای جای کشور به دنبال محرومیت زدایی است و در مناطق مختلف از جمله کردستان،سیستان و بلوچستان و ... و هر عرصه ای که نیاز به همراهی مردم باشد سپاه در صف اول خدمت رسانی است.

 بسیج : جایی از شما شنیدیم که از ساده زیستی سردار ناگفته هایی دارید؟ در صورت امکان قسمتی از آنها را می شنویم:

علی فیروزی:سردار عزیز و برادرشان امیر مصطفی سلامی بسیار ساده زیستند.شاید  این حرف باور نکردنی باشد حقیقتی که به عنوان امانت تاکنون در نزد من بود که آن را بازگو می کنم،ایشان با وجودی که می توانستند بهترین زندگی مادی را داشته باشند،خودرویی ساده و مدل پایین دارند و براستی  عنوان واقعی سردار انقلاب در ایشان متبلور است.

 بسیج:ارتیاط سردار با خانواده  و پدر و مادر چگونه است؟

علی فیروزی:سردار اهل روستای تاریخی و زیبای وانشان از توابع شهرستان گلپایگان است.در زمان حیات پدر و مادر با وجود حجم بالای کاری و ملاحظات امنیتی، چیزی نتوانست مانع صله ارحام و دیدار پدر و مادر شود.اغلب اوقات عصر روزهای تعطیل به دیدار پدر و مادر می آمد و سحرگاه دوباره به سمت محل کار حرکت می کرد. به پدر و مادر بسیار احترام می کرد و قطعاً قسمتی از موفقیت ایشان در گرو همین ادای احترام به والدین است .با اعضای خانواده ارتباطی صمیمی و همراه با محبت دارند و بسیار رئوفند.مصداق عینی  اشداء علی الکفار و رحماء بینهم.

 بسیج: و اما حرف آخر

علی فیروزی:تشکر می کنم که اصحاب رسانه و عزیزان همکارم در ناحیه گلپایگان این فرصت را برای معرفی یکی از مفاخر  نظام در اختیار حقیر قرار دادند.به یک توصیه نگذارید که خاطرات دفاع مقدس و تجربیات ارزشمند رزمندگان و ایثارگران به فراموشی سپرده شود.امید است که خاطرات دفاع مقدس و مبارزات دوران ستمشاهی تدوین و برای نسل های آینده به یادگار بماند.

پایان این گفتگو در گلزار شهدای شهرستان گلپایگان در کنار همسنگران شهید سردار  با قرائت فاتحه و تجدید عهدی دوباره با آرمانهای انقلاب اسلامی به پایان رسید.

تهیه و تدوین:یاسر متانت- محسن نکونام

 

ارسال نظرات