یادداشت / سید امیر ساداتی کرمی

تاراج سرمایه ملی

در مدیریت و دولت لیبرال‌ها هم به بهانه از دست ندادن بازار فروش، عمده سود از قیمت واقعی نفت به جیب دلالان و شرکت‌های تجاری خارجی می‌رود و سهم اندکی از آن (همان کمتر از یک سوم قیمت یک بطری آبمعدنی!) به جیب خزانه کشور!
کد خبر: ۹۲۲۹۲۶۴
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، سید امیر ساداتی کرمی/ قیمت نفت به حدود ۲۱ دلار رسید که با احتساب دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی می‌شود هر بشکه‌ای هشتاد و هشت هزار و دویست تومان. یعنی بعبارتی با احتساب هربشکه‌ای ۱۵۹ لیتر، هر لیتر نفت ایران هم اکنون حدودا ۵۵۰ تومان بفروش میرسد! این درحالیست که هربطری آب طبیعی (همان اب چاه تسویه شده!) حدود دوهزارتومان از کارخانه قیمت گذاری می‌شود! بطور صریح و واضح دولت فعلی در شرایط فعلی هر لیتر نفت را کمتر از یک سوم قیمت یک بطری آبمعدنی می‌فروشد! و این یعنی به تاراج دادن سرمایه‌ی ملی‌ای که میلیون‌ها سال برای تولیدش زمان نیاز است! این درحالیست که قیمت فعلی حتی هزینه‌های استخراج نفت را نیز کفاف نمی‌دهد! یعنی فروش نفت آنهم به هرقیمتی برای دولت فعلی مهمتر است از سود و منفعت ریالی‌ای که نصیب کشور می‌گردد...

به شخصه تفاوتی در سیاست و روش لیبرال‌ها درخصوص فروش نفت با پهلوی پدر و پسر نمی‌بینم. چرا که در دوران پهلوی بیشتر قیمت واقعی نفت به جیب کنسرسیوم امریکایی یا انگلیسی میرفت و درصد کمترش به ایران میرسید؛ در مدیریت و دولت لیبرال‌ها هم به بهانه از دست ندادن بازار فروش، عمده سود از قیمت واقعی نفت به جیب دلالان و شرکت‌های تجاری خارجی می‌رود و سهم اندکی از آن (همان کمتر از یک سوم قیمت یک بطری آبمعدنی!) به جیب خزانه کشور!

پاسخ مشخص است، در حکومت پهلوی و مدیریت لیبرال، مفت خوری اقتصادی بعنوان یک شاخصه و ویژگی مشترک محسوب می‌شود؛ و جالب‌تر اینجاست که پهلوی به ناچار می‌بایست به ازای عمده‌ی دلار‌های حاصل از فروش نفت آنهم به قیمت ثمن بخس، اسلحه دست چندم از آمریکا وارد می‌کرد، و دولت لیبرال هم غذا ودارو!

تراژدی غم انگیزیست، اما فرهنگ و منش مفت خوری اقتصادی فقط یک راه علاج دارد؛ تشکیل دولت جوان حزب اللهی
 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها