خبرهای داغ:
این شعار نشان می دهد باید کارهایی که در حوزه تولید زمین مانده مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاری هابه سمت تولید حرکت کند . همچنین نیاز به بازگشت به کار برخی ازکارخانه های راکد یا تعطیل ، افزایش ظرفیت تولید و به میدان امدن شرکت های دانش بنیان و برداشتن گام های جدی در پژوهش و تحقیق به عنوان عوامل ایجاد تولید به خوبی احساس می شود.
کد خبر: ۹۲۳۰۵۷۲
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

نیروی انسانی جوان، متعهد ومتخصص لازمه جهش تولیدمردم نقش آفرینان اصلی جهش تولید هستند/ نیروی انسانی جوان، متعهد ومتخصص لازمه جهش تولید

پیرامون شعار سال نو به سراغ یکی از فعالان سیاسی اجتماعی شهر شیراز رفته و با وی در این خصوص صحبت کردیم، با ما همراه باشید.

با توجه به شروع سال ٩٩ و طبق رسم هرساله كشور جمهوري اسلامي ايران، شاكله اصلي برنامه هاي سال جديد با نام انتخابي از طرف مقام معظم رهبري مزين شده و بعنوان شعار اصلي و سرلوحه فعاليت ها قرار مي گيرد كه امسال نيز سال ٩٩ به نام سال جهش توليد  تعيين گرديد.

عنوانين انتخابي از جانب رهبر انقلاب بنا به بررسي دقيق و مطالعات و مصلحت و البته نياز كشور بوده و انتخاب اين نام نيز حاكي از ضرورت و اهميت بالاي توليد ملي در كشور دارد.

در اين راستا با صاحب نظران و مسئولان و كارشناسان گفتگوهايي در اينباره صورت پذيرفته كه اينبار در خدمت جناب اقاي سعيد زارع از فعالين سياسي و اجتماعی شهر شيراز هستيم:::

** * به نظر شما علت نامگذاری سال جدید به نام "جهش تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب چیست؟

مقام معظم رهبری از اواخر دهه هفتاد تاکنون با آغاز سال نو نامگذاری و شعارهایی هوشمندانه برای سال پیش رو تعیین می نمایند که با این تدبیر هم سیاست های کلی نظام در مسیر پیش رو مشخص میگردد و همین که توجه عموم مردم نیز به مسائل با اهمیت کشور معطوف می گردد. مقام معظم رهبری سال های متمادی شعار سال ها را اقتصادی و مرتبط با حمایت تولید داخلی کشور تعیین نموده اند که این امر دهنده اهمیت جایگاه ویژه اقتصاد در توسعه کشور در ابعاد مختلف می باشد .

 مقام معظم رهبری با اطلاع کافی از منابع اصلی و اساسی کشور و زیر ساخت های صنعت و تولید ، خواستار تحول در تولید داخل و برنامه ریزی اصولی برای افزایش بهره برداری از منابع و زیر ساخت های کشور برای توسعه اقتصادی می باشند، از سوی دیگر رونق و جهش در تولید علاوه بر مشکلات معیشتی و اشتغال در جامعه ، می تواند کشور را در برابر سیاست های مخرب و تحریمی دشمنان انقلاب مصون دارد .

این نکته را نیز باید در بیان شعارهای سال مقام معظم رهبری مد نظر قرار دهیم که ایشان  به عنوان یک راهبر و رهبر با داشتن شیوه های هدایت و با بصیرتی مثال زدنی و تحلیل های واقعی و با درک شرایط و نیاز های کشور در این برهه حساس ، نسبت به تبیین مسیر پیش روی مسئولین و مردم اهتمام دارند.

این شعار نشان می دهد باید کارهایی که در حوزه تولید زمین مانده مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاری هابه سمت تولید حرکت کند . همچنین نیاز به بازگشت به کار برخی ازکارخانه های راکد یا تعطیل ، افزایش ظرفیت تولید و به میدان امدن شرکت های دانش بنیان و برداشتن گام های جدی در پژوهش و تحقیق به عنوان عوامل ایجاد تولید به خوبی احساس می شود.

 ** * تهدیدها و فرصت های پیش روی شعار"جهش تولید"را چه مواردی میدانید؟

در شعار اقتصادی مقام معظم رهبری به طور خاص تاکیداتی بر جهاد و مقاومت و در حال حاضر اقدامی فراتر از تولید یعنی "جهش تولید"در نظر گرفته شده است و می دانیم عرصه جهاد و مقاومت و جهش در سال اقتصادی و تولید نشان از شرایط سخت و غیر عادی است که نیاز به حضور رزمنده هایی برای پیشبرد اهداف در جنگ اقتصادی خواهد بود ، لذا در صورتی که نتوانیم زمینه را برای حضور مدیریت جوان ، انقلابی و متخصص در مسیر اقتصاد کشور و چشم انداز توسعه اقتصادی فراهم کنیم ، فرصت های پیش رو تبدیل به تهدید و درنهایت موجب کند شدن حرکت چرخ های پیشرفت کشور و در نگاهی بدتر موجب توقف کامل ماشین اقتصادی خواهد شد.

لذا نیروی انسانی متعهد و متخصص از فرصت های مهم و اساسی کشور در تحقق شعار سال می باشد تا با تکیه بر نیروی انسانی و منابع کشور در معادن و صنایع و کشاورزی در رسیدن به شاخص های اقتصادی گام های موثری برداشته شود.

پیرامون همین موضوع ، مواردی همچون تکیه بر نفت و فراموش کردن ظرفیت های تقویت کننده درونی اقتصاد و دیگر منابع ارز آور، نگاه برون گرا و تکیه بر اقتصادهای خارجی، عدم مدیریت صحیح و مناسب در اخذ مالیات در کشور و عدم توجه کا به اقتصاد مقاومتی و فرمان های مقام معظم رهبری در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و عدم تسهیل سازی ایجاد تولیدی های کوچک مقیاس و ایجاد زنجیره های اقتصادی در کشور در میان صنعت های مختلف و نداشتن نگاه ویژه و کاربردی و عملیاتی به ارتباط صنعت و دانشگاه شامل عوامل تهدیدی می باشد که پیش روی تولید داخل رونق تولید و جهش تولید خواهد بود.

 ** * نقش سه قوه کشور در عملیاتی شدن شعار "جهش تولید"چیست؟

با توجه به منابع غنی در کشور، زیر ساخت هایی برای تولید داخلی مهیاست اما بهره برداری لازم از این زیر ساخت ها نیازمند تلاش و هماهنگی میان سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه می باشد.

همانطور که می دانید تولید دارای زنجیره تأمین می باشد که از سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت ها و حمایت سیستم های بانکی و سپس فرایند تولید و بازاریابی و صادرات شامل می گردد، لذا تبیین و وضع قوانین و بر طرف نمودن خلاء ها و موانع قانونی بر سر راه تولید و سرمایه گذاری از سوی قوه مقننه، همچنین اعمال و اجرای قوانین به منظورتسهیل و تسریع در صادارات و توجه به دیپلماسی های اقتصادی ،سیاسی با اولویت رفع مشکلات تولید کنندگان داخلی در صنایع مختلف ، در اختیار قرار دادن تسهیلات کم بهره به بخش خصوصی و کارگاه های تولیدی ، تعدیل و یا برداشتن عوارض گمرکی در بخش صادارات و.... توسط قوه مجریه و همچنین تامین امنیت سرمایه گذاری در کشور و مبارزه و مقابله با فساد و رانت های اقتصادی از سوی قوه قضائیه می تواند به عنوان پایه در تحقق شعار سال محسوب گردند.

 ** * نقش مردم در تحقق شعار سال چیست؟ 

مردم مانند همیشه در همه عرصه ها نقش آفرینان اصلی خواهند بود بگونه ای که در صورت مصرف و خرید به موقع و هدفمند از تولید داخل ، می توانند در چرخه اقتصادی محرک اصلی تولید داخل و جهش دهنده تولید باشند و در همین راستا وظیفه رسانه ها و متولیان فرهنگی در برقراری ارتباط با مردم و اصلاح الگوی مصرف و

همچنین توجه ویژه به حمایت از تولید داخل نیز قابل توجه و با اهمیت می باشد.

مطمئنا مردم حلقه اصلی از زنجیره اقتصادی کشور می باشند که در ارتباط دوسویه اگر با حمایت از تولید داخل وارد عرصه اقتصادی می شوند از یک طرف می توانند سرعت بیشتری به تولیدات و انگیزه بیشتری به تولیدکنندگان دهند و از سوی دیگر با رفع مشکلات رفاهی و اقتصادی جامعه ، خود مردم نیر توانمند خواهند شد.  

 ** * زیر ساخت ها و موارد لازم جهت تحقق شعار "جهش تولید"چیست و به چه میزان در کشور بطور خاص در استان و شهرستان مهیاست؟

شعار "جهش تولید " اختصاص به یک صنعت خاص و یا شرایط خاص جغرافیایی ندارد و همچنین زیر ساخت های تولید در صنایع مختلف متفاوت خواهد بود.

در استان فارس و شهر شیراز با توجه به اقلیم هایی که وجود دارد از دیرباز تاکنون صنایع کشاورزی و تولیدات کشاورزی ، صنایع گردشگری ظرفیت بهره برداری بسیار بالایی برای تأمین احتیاجات داخل و صادرات و همچنین توسعه پایدار درآمدهای گردشگری را دارد.

در همین راستا ایجاد صنایع کوچک و بزرگ فرآورده های محصولات کشاورزی ، ایجاد صنایع بسته بندی و تبدیلی در جای جای استان فارس و شهرستان های مختلف آن می تواند ضمن ارتقاء مدیریت کیفیت در محصولات کشاورزی ، به ایجاد اشتغال و تحقق شعار سال کمک شایانی داشته باشد.

از سوی دیگر با تکیه بر حضور دانشگاه و صنعت های مختلف در شهر شیراز با توسعه صنایع الکترونیک و ایجاد شرکت های دانش بنیان و کارخانجات مرتبط ، می تواند در افزایش واحد های تولیدی و صنعتی نیز اقدامات موثری انجام داد.

 ** * پیش بینی شما از میزان تحقق "جهش تولید" در سال پیش رو چگونه است ؟

در صورتی که منویات مقام معظم  رهبری را نصب العین قرار دهیم و بتوانیم ظرفیت های بالقوه در کشور را به ظرفیت های  بالفعل تبدیل نماییم ، مطمئنا با تعامل و هماهنگی با سه قوه و با نگاهی درون گرا و با در نظر گرفتن بسته های حمایتی مادی و معنوی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان و کارگاه های تولیدی می توان پیش بینی نمود که چرخ صنعت و تولید کشور به حرکت در خواهد آمد و با داشتن نقشه راه و بهره گیری از حمایت های مردم عزیز کشورمان ، جهش لازم در تولید را داشته باشیم و امید است در این راستا در مقابل تکانه ها و اثرات اقتصادی که در کشورهای غربی ، آمریکا و حوزه خلیج فارس وجود دارد و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان ، در امان باشیم.

 ** * سخن آخر.

انقلاب اسلامی ایران از آغاز حیات خود با چالش ها و مشکلات فراوانی در تمامی عرصه ها دست و پنجه نرم کرده که ناشی از دشمنی دشمنان قسم خورده این انقلاب و این ملت انقلابی می باشد لذا برای دست یابی به قله های موفقیت و تحقق چشم اندار های تعیین شده جمهوری اسلامی ایران که می بایست سال های گذشته را ارزیابی نمود و آسیب شناسی کرد و نقاط ضعف را در ساختارهای سیاسی و اقتصادی ، مدیریتی ، فرهنگی و اجتماعی و حتی امنیتی را برطرف نمود . اگر در 8سال دفاع مقدس با تمامی کمبود ها و نواقص توانستیم با رهبری امام(ره) از تمامیت ارضی کشور دفاع کنیم و امروز با غرور از آن روزها یاد کنیم ، تنها به دلیل تفکر جهادگونه و فرهنگ عاشورایی جوانانی بود که به انها اعتماد شد و فرماندهان مثال زدنی آن روزهای جنگ شدند ، لذا امروز نیز در جنگ اقتصادی می بایست ضمن قوت بخشیدن به پایه های فرهنگی جامعه ، به جوانان متعهد ، متخصص و انقلابی اعتماد کرد و با فرماندهی آنان مسیر را تا نقطه پیروزی و تمدن سازی حکومت اسلامی طی نمود.

ارسال نظرات