خبرهای داغ:
مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان؛

جهش در خلق فناوری و حمایت از اختراعات از جهش های اولویت داراست

خالد گمار با بیان این که در سال گذشته رونق تولید با تلاشی که در کشور صورت گرفت محقق شد، جهش های اولویت دار به منظور جهش تولید را جهش در خلق فناوری و حمایت از اختراعات عنوان کرد و خبر داد: در سال گذشته این سازمان توانست بیش از ۷۰ طرح محصول محور و فناورانه را مورد حمایت خود قرار دهد.
کد خبر: ۹۲۳۰۵۸۰
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
جهش در خلق فناوری و حمایت از اختراعات از جهش های اولویت داراست 
آقای خالد گمار مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان ، با بیان این که در سال گذشته رونق تولید با تلاشی که در کشور صورت گرفت محقق شد و در واقع بستر جهش تولید برای سال جدید مهیا گردید، جهش های اولویت دار به منظور جهش تولید را جهش در خلق فناوری و حمایت از اختراعات عنوان کرد و خبر داد: در سال گذشته این سازمان توانست بیش از 70 طرح محصول محور و فناورانه را مورد حمایت خود قرار دهد. همچنین مرکز رشد بسیج علمی در شهرستان مبارکه و چندین مرکز علمی در سطح استان افتتاح گردید، با راه اندازی دبیر خانه جشنواره بین المللی اختراعات خیام در سازمان نیز حدود 1500 طرح و اختراع در دبیرخانه ثبت شد.

نامگذاری سالها بطور رسمی توسط مقام معظم رهبری برای اولین بار در پیام نوروزی سال 1378 رخ داد، در آن سال رهبر فرزانه انقلاب عنوانی را برای سال ارائه نمودند و پس از آن این نامگذاری به شکل یک سنت همه ساله تکرار می شود، حالا دیگر همه ما به این موضوع عادت کرده ایم، برایمان مهم است و با توجه به شعار سال برنامه ریزی خواهیم داشت. البته فلسفه این نامگذاری هم جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است.

اساسا رونق تولید نیازمند تولید در مقیاس بزرگ و با استفاده از فناوری جدید است. بسیج علمی، پژوهشی و فناوری نیز رسالت خود را شناسایی، جذب نخبگان و حمایت محصولات دانش بنیان مورد نیاز کشور انتخاب کرده و در این راه فعالیتهای ارزشمندی را دنبال می کند برای همین در این گزارش در گفتگویی با مسؤول  سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان به اقدامات این سازمان در سال رونق تولید و این که چقدر شعار سال محقق شده پرداخته و می خواهیم بدانیم در سال جهش تولید که باید تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید چه برنامه هایی دارد.

با توجه به این که سال 1398 سالی دشوار برای کشور بود بنظرشما در سال 1398 رونق تولید چگونه بود؟

مسؤول  سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان، گفت: بیش از چهل سال است که دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی به خصوص امریکا به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و در این راه از هیچ اقدام خبیثانه ای چشم پوشی نکرده و نخواهند کرد از جمله تهدیات که در این راستا در سالهای اخیر رویکردشان را جنگ اقتصادی قرار داده و سنگین ترین و ظالمانه ترین تحریمهای تاریخ بشریت را برضد ملت ایران وضع کرده اند.

چرا و به چه دلایلی  لازم است در سال 1399 در کشور جهش تولید اتفاق بیفتد؟

خالد گمار بیان کرد: مقام معظم رهبری (مدظلله العالی) با درایت و هوشمندی فوق العاده ای که دارند به خوبی از این نقشه دشمن آگاه هستند و به همین دلیل در سالهای گذشته از عناوین اقتصادی در نام گذاری سال بهره برده اند و رویکرد هر سال را با نامگذاری اقتصادی آن سال تشریح نمودند از جمله این که برای سال جدید عنوان جهش تولید را برگزیدند به عبارت دیگر رهبر معظم انقلاب در مقابل جبهه دشمن در جنگ اقتصادی جبهه بندی جدید انقلاب در عرصه اقتصاد را ترسیم نمودند.

چقدر درسالهای گذشته به شعار سال عمل کردیم و در واقع بستر جهش تولید آماده سازی شد؟

وی با اشاره به این که برای رسیدن به جهش تولید اقدامات زیادی نیاز است که از مهمترین آنها می توان به مدیریت و عمل جهادی اشاره کرد، افزود: استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکتهای دانش بنیان برای بی اثر کردن تحریمها و ایجاد جهش تولید بسیار ضروری است زیرا بدون اتصال توانمندیهای نخبگان در خلق فناوری و نوآوری به عرصه های اقتصادی نمی توان به جهش تولید رسید.

گمار گفت:جهش تولید وقتی اتفاق می افتد که شما بتوانید محصولات و کالاهای نوین و با کیفیت تولید نمایید و این مهم بدون استفاده از ظرفیتهای دانش بنیان ممکن نیست.

وی ادامه داد: برخی از کارخانه ها و شرکتهای صنعتی به دلیل نبود دستگاه، قطعه یا ماده اولیه قادر به تولید نیستند، از طرفی بسیاری از تجهیزات و مواد اولیه صنعت دانش خیلی بالای دارند رفع نیاز این واحدهای صنعتی نیز بدون شرکتهای دانش بنیان، نخبگان و مخترعین ممکن نیست.

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان، تصریح کرد: در سال گذشته رونق تولید با تلاشی که در کشور صورت گرفت محقق شد و در واقع بستر جهش تولید برای سال جدید مهیا گردید.

جهش های اولویت دار کدامند؟

گمار جهش های اولویت دار به منظور جهش تولید را جهش در خلق فناوری و حمایت از اختراعات عنوان کرد و گفت: با توجه به مسئله اخیر و بیماری کرونا جهش در مواد ضد عفونی، ماسک و اقلام بهداشتی را در کشور شاهد هستیم.

آیا اقدام در زمینه تولید اقلام و تجهیزات بهداشتی و دستگاههای مرتبط با تولید آن در یک ماه اخیر جهش در تولید است؟

وی اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا و نیاز به اقلام بهداشتی و ضدعفونی باعث ایجاد زمینه ای برای ظهور و بروز خلاقیت ها در جهت مقابله آن شده است و در تولید این مواد شاهد جهش هستیم.

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان با تاکید بر این که جهش در خلق فناوری اولویت است، اضافه کرد: همچنین در تولید کیت تشخیص کرونا، تب سنج های فروسرخ و داروی کرونا مخترعین و مبتکیرین ورود کرده اند و بطور قطع شاهد محصولات فناورانه در این زمینه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: می توان گفت در عرصه بهداشت در یک ماه اخیر ما شاهد جهش تولید بوده ایم اتفاقی که در کشورهای پیشرفته وجود ندارد و نشان می دهد در صورت ایجاد همبستگی و استفاده از ظرفیت نخبگان می توان به جهش تولید در هر عرصه ای رسید.

لطفا در رابطه با برنامه های سازمان بسیج علمی استان اصفهان در سال جهش تولید همچنین از اقدامات انجام گرفته این سازمان در سال رونق تولید هم برایمان بگویید

گمار بیان کرد: در سازمان بسیج علمی استان اصفهان به منظور نقش آفرینی در زمینه جهش تولید حمایتهای بلاعوض و گسترده از واحدها وهسته های فناور با هدف تبدیل شدن به شرکتهای دانش بنیان ارائه خواهد شد.

با گسترش شرکتهای دانش بنیان و حمایت از اختراعات محصول محور  می توان تحریم ها را بی اثر کرد و به جهش تولید رسید

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان، ادامه داد: معمولا در بسیج علمی اعتقاد بر این است که با گسترش شرکتهای دانش بنیان و حمایت از اختراعات محصول محور می توان تحریم ها را بی اثر کرد و در سال جدید نیز به جهش تولید رسید.

وی افزود: شناسایی نخبگان، شبکه سازی و هدایت آنها به سمت حل مسائل استان و کشور نیز از جمله برنامه های سازمان در جهت جهش تولید خواهد بود.

بسیج علمی استان اصفهان در سال رونق تولید، بیش از 70 طرح محصول محور و فناورانه را مورد حمایت خود قرار داد

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان، گفت: در سال گذشته سازمان توانست بیش از 70 طرح محصول محور و فناورانه را مورد حمایت خود قرار دهد.

بسیج علمی استان اصفهان در سال رونق تولید، مرکز رشد بسیج علمی در شهرستان مبارکه و چندین مرکز علمی برای برادران و خواهران در شهرستانهای استان افتتاح کرد

وی افزود: همچنین مرکز رشد بسیج علمی در شهرستان مبارکه را افتتاح نمودیم، علاوه براین گسترش فعالیتهای علمی در تمامی شهرستانهای استان اصفهان بطور جدی پیگیری شد، در همین راستا چندین مرکز علمی جدید نیز در شهرستانهای استان هم برای خواهران و هم برای برادران افتتاح شد.

 در سال رونق تولید، دبیر خانه جشنواره بین المللی اختراعات خیام در سازمان بسیج علمی استان اصفهان راه اندازی شد

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان، سپس به یکی دیگر از اقدامات این سازمان در سال رونق تولید اشاره کرد و گفت: همچنین دبیر خانه جشنواره بین المللی اختراعات خیام سال گذشته در سازمان راه اندازی شد.

 در سال رونق تولید، حدود 1500 اختراع و طرح در دبیر خانه جشنواره بین المللی اختراعات خیام ثبت شد

گمار با تصریح این که حدود 1500 اختراع و طرح در جشنواره بین المللی خیام ثبت شد، بیان کرد: قرار بود جشنواره در تاریخ 17 تا 19 اسفندماه ۱۳۹۸در اصفهان برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا و محدودیت هایی که در همه کشور و بلکه جهان شاهد آن هستیم برگزاری جشنواره در تاریخ معین شده لغو گردید اما قطعا این جشنواره امسال برگزار خواهد شد که از جمله بزرگترین جشنواره های ایران خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار