حال و هوای متفاوت مساجد در روزهای کرونایی

با این‌که شیوع بیماری کرونا، تجمعات عمومی، اماکن مذهبی و به دنبال آن، مساجد کشور را به تعطیلی‌های موقت کشاند، اما واقعیت این است که تعریف مسجد در کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است و تنها به برگزاری مراسم دسته‌جمعی و تجمعات محدود نمی‌شود. در واقع هدف نهایی یک مسجد تراز اسلامی این است که مهم‌ترین پایگاه فرهنگی و اجتماعی مردم باشد.
کد خبر: ۹۲۴۱۹۳۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

به گزارش سرویس مساجد و محلات بسیج زنجان؛درست است که امسال نماز جماعت ماه رمضان  و سفره‌های دسته‌جمعی افطار پهن نشد اما این دلیل خوبی برای تعلیق همه فعالیت‌های مسجد و اهالی آن نبوده است؛ آن‌قدر که می‌شود مساجد متعددی را نام برد که فعالیت‌هایشان را متناسب با این روزهای شیوع ویروس کرونا پیش می‌برند و اتفاقا بیشترین کارایی را از خود نشان می‌دهند. در واقع همزمانی شیوع ویروس کرونا و ماه مبارک رمضان باعث شده است که مسجدهای کشور در این روزها، تجربه‌های رمضانی متفاوتی را برای اهالی محل رقم بزنند.

 

کرونا که آمد، در مساجد بسته و عبادت‌های دسته‌جمعی به طور موقت لغو شد؛ می‌گوییم موقت چون اهالی مساجد کشور نتوانستند بیشتر از چند روز، این تعطیلی را دوام بیاورند و بعد از آن تلاش کردند آنها هم در حل مشکلات ناشی از کرونا، سهمی داشته باشند. در واقع اعضای همیشگی مساجد، اهالی هر محل و نمازگزاران، احساس کردند که اتفاقا در این روزهاست که مسجد به عنوان پایگاه فرهنگی اجتماعی نمی‌تواند و نباید بنشیند و منتظر تمام شدن مشکلات باشد. اتفاقی که از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا با روش‌های مختلف مثل ضدعفونی کردن، توزیع بسته‌های بهداشتی، رسیدگی به سالمندان و... از سختی‌های آن کم کردند، اما انگار ماه رمضان کاری بیشتر از اینها می‌طلبد.

 

حال خوب رمضان برای بچه های گروه های جهادی

 

سید محمد جعفری ؛مسئول قرارگاه جهادی شهید شهریاری در گفتگو با خبرنگار بسیج زنجان به تشریح اقدامات صورت گرفته در مسجد نورالزهرا پونک از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره و اظهار داشت:از همان روزهای نخست شیوع کرونا،قرارگاه جهادی شهید شهریاری منطقه پونک زنجان تشکیل شده و با توجه به حجم بالای جمعیت در این منطقه،بسیجیان این قرارگاه با کمک سایر گروه های جهادی اقدام به ضدعفونی اماکن و معابر پر تردد،مجتمع های مسکونی،در ب منازل و فروشگاه ها بصورت شبانه روزی نمودند.

 

وی به برگزاری جشن اعیاد شعبانیه توسط نوجوانان و جوانان بسیجی این مسجد در ۱۷ مجتمع اشاره و بیان داشت:مولودی خوانی،اجرای سرود و نورافشانی برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد.

 

جعفری به توزیع بیش از ۵۰۰بسته بهداشتی شامل ماسک،دستکش یکبار مصرف و مایع دستشویی  در بین مردم منطقه پونک اشاره و تصریح کرد:همچنین بانوان بسیجی این گروه جهادی اقدام به دوخت بیس از ۳۰۰هزار ماسک و تحویل آن به شبکه بهداشت استان نمودند.

 

وی به توزیع ۶۰بن کارت فروشگاهی به ارزش ۲میلیون ریال  در بین نیازمندان اشاره کرد و گفت:همچنین ۴۰بسته معیشتی در این منطقه در بین اقشار آسیب پذیر توزیع گردید.

 

مسئول قرارگاه جهادی شهید شهریاری به راه اندازی پویش با کتاب در خانه بمانیم اشاره و بیان داشت:در این پویش بسیجیان با ارسال رایگان کتاب به درب منازل بصورت امانت،جوانان و نوجوانان را تشویق به ماندن در خانه در جهت حفظ سلامتی خود و مطالعه کتاب نمودند.

 

جعفری در پایان به ذبح قربانی در روز میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)اشاره و تاکید کرد:این اقدام خداپسندانه با همکاری خیرین اجرا و در بین نیازمندان توزیع گردید.

 

ارسال نظرات