خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : پیش بینی می شود با ادامه این روند تا پایان شهریور 46 درصد از جمعیت استان به کرونا مبتلا شوند.
کد خبر: ۹۲۴۴۸۱۹
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵

به گزارش  خبرگزاری بسیج از کرمانشاه : محمود رضا مرادی امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از ابتدای این بیماری تاکنون پرداخت و گفت: سیاست بیمارستان ار ابتدای شیوع بیماری بر چند اصل از جمله آموزش همگانی و حساس سازی مردم و مسئولین در خصوص خطرات و راههای پیشگیری استوار بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: دومین محور پس از بروز بیماری شعار "در خانه بمانیم" بود که در ابتدا بسیار خوب جا افتاد اما با گذشت زمان این شعار کمرنگ شده و الان شاهد حضور مردم در جامعه و شهر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات اجتماعی، اقتصادی و … تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند شد که متأسفانه در این هنوز مشکل داریم و مردم خیلی خوب رعایت نمی‌کنند.

مرادی بیان داشت: در کشور اولین دانشگاهی بودیم که اقدام به بیماریابی کردیم و از هشتم فروردین ماه امسال تست pcr کرونا برای بیماران سرپایی کم علامت و افراد مشکوک در دو استان کرمانشاه و زنجان آغاز شد.

این مسئول با بیان اینکه بیماریابی در جهت کنترل بیماری است، گفت: هدف از شناسایی این افراد، قرنطینه کردن آنهاست تا از این طریق بتوانیم به نحو مؤثری بیماری را در سطح جامعه کنترل کنیم و هر روز تعداد این آزمایشات در استان افزایش پیدا می‌کند.

وی وضعیت استان را در حالت هشدار اعلام کرد و افزود: اگر مردم رعایت نکنند و با این وضعیت ادامه دهند در آینده با طغیان بیماری مواجه خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: پیدا کردن بیماران سرپایی نقش مهمی در خروج آن‌ها از زنجیره انتقال دارد اما این افزایش از سویی هشدار محسوب می‌شود چراکه ممکن است.

وی ادامه داد: به این ترتیب افراد بیشتری نیاز به بستری داشته باشند و این‌یک زنگ خطر است و برخی از این افراد نیاز به آی سی یو و برخی نیاز به ونتیلاتور پیدا می‌کنند که این مورد نگران‌کننده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۵۰۰ تست کرونا در استان انجام می‌شود، گفت: امروز برای اولین بار تعداد موارد بستری از مرز ۲۰۰ نفر گذشت و حدود ۲۰۸ نفر در حال حاضر در بیمارستانها بستری داریم و این نشانه خوبی نیست‌.

وی بار دیگر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و بیان داشت: مردم باید کرونا را جدی بگیرند و بدانند این بیماری هنوز در سطح جامعه پایان نیافته و جولان می‌دهد.

مرادی با اشاره به اینکه بی خیالی و بی توجهی مردم‌ما را نگران‌کرده است، اظهار داشت: متأسفانه مردم این روزها مثل شرایط عادی تردد می‌کنند و این امر می‌تواند زنگ خطری برای همه باشد و با ادامه این روند افزایش مبتلایان را شاهد خواهیم بود.

این مسئول افزود: اینکه از ۵۰۰ تست ۱۵۰ مورد مثبت داریم نشان می‌دهد که جامعه آلوده است و انتقال فرد به فرد وجود دارد لذا مردم باید فکر کنند هرکس در مقابل آنها ایستاده آلوده است مگر خلاف آن روشن شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر بیماری تشدید شود ممکن است در ستاد کل و استان تصمیماتی گرفته شود که به لحاظ اقتصادی اصلاً به صلاح استان نیست و ضرباتی به استان وارد خواهد شد.

مرادی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳ هزار مورد مثبت را در بیماریابی موفق شدیم پیدا کنیم اما هنوز در تعداد بستری در کل حدود ۸۰۰ مورد داشتیم که نسبت به آمار برخی استان‌ها پایین‌تر است.

وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده تا کنون هیچ گونه کمبود تخت و تجهیزات پزشکی را نداشتیم.

وی افزود: متأسفانه موارد مشکوک و بیماران سرپایی حاضر نیستند از نقاهتگاهها تا بهبودی کامل استفاده کنند و فقط ۱۱ نفر قبول کردند که در نقاهتگاهها بمانند که این امر نیز ممکن است در شیوع بیماری مؤثر باشد.

مرادی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه امسال حدود ۴۶ درصد از مردم استان به این بیماری مبتلا شوند اگر مردم رعایت کنند و تعداد بستری‌ها کم باشد و در توان تیم درمانی استان باشد مدیریت آنها راحت تر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این بیماری نوع پدیده است و ایمنی قطعی یا نسبی بودن آن هنوز مشخص نیست لذا با شستن مکرر دست‌ها، زدن‌ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌توانیم آمار بستری‌ها و مرگ و میرها را پایین آوریم.

مرادی بیان داشت: هر چقدر آمار بستری‌ها بالا برود بدون شک آمار مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت چرا که نیاز به آی سی یو و دستگاه ونتیلاتور بیشتر می‌شود.

وی گفت: نگرانی ما برای پاییز و زمستان است چرا که ممکن است این بیماری را داشته باشیم‌و بیماری‌های دیگر از جمله آنفولانزا نیز بر شدت آن بیفزاید لذا باید بسیار مراقب باشیم.

وی از تلاش جهت تهیه دو دستگاه Pcr (آزمایش) جدیدی خبر داد و گفت: خریداری این دستگاه‌ها از مصوبه‌های ستاد کرونای استان است و در حال خرید ۲ دستگاه Pcr جدید هستیم اما هنوز به دلیل کمبود این دستگاه در سطح کشور با تعویق افتاد و و به زودی آن را خریداری می‌کنیم.

ارسال نظرات