نظر شورای نگهبان در خصوص ایجاد مناطق آزاد در مازندران؛
نظر شورای نگهبان در خصوص ایجاد ۳ منطقه آزاد در مازندران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعلام شد با توجه به اینکه اطلاعات ارائه شده در خصوص مناطق آزاد تجاری - صنعتی مذکور کافی و توجیه‌کننده نمی‌باشد، موضوع روشن نبوده و دارای ابهام می‌باشد.
کد خبر: ۹۲۴۵۳۳۶
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج  از مازندران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه، ۱۰ خرداد  نظرات شورای نگهبان در خصوص برخی مصوبات مجلس شورای اسلامی از جمله ایجاد مناطق آزاد در مازندران را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش نظر شورای نگهبان در خصوص ایجاد ۳ منطقه آزاد در مازندران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعلام شد با توجه به اینکه اطلاعات ارائه شده در خصوص مناطق آزاد تجاری - صنعتی مذکور کافی و توجیه‌کننده نمی‌باشد، موضوع روشن نبوده و دارای ابهام می‌باشد.

به گزارش بسیج،جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران و دانشجویان دکتری اقتصاد با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار دقّت‌نظر این شورا در بررسی قانون تصویب مناطق آزاد تجاری جدید شدند . دراین نامه آمده است:‌اظهارات مسئولان محلّی حاکی از آن است که اکنون راهبرد مشخّصی در ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری در استان مازندران وجود نداشته و در اتّخاذ این تصمیم، به ویژگی‌های ژئوپلیتیک منطقه توجّهی نشده است. در چنین شرایطی، ایجاد منطقه‌ی آزاد جدید در استان مازندران عملاً به معنای افزایش واردات، از بین رفتن اشتغال در منطقه، افزایش تورّم خصوصاً در بخش املاک و مستغلّات و از همه مهم‌تر وارد آمدن آسیب جدّی به تولید استان آن هم در سالی است که به نام " جهش تولید" نام گذاری شده است. بدیهی است که این تبعات، نقطه‌ی مقابل سیاست‌های کلّی اقتصاد مقاومتی و مانعی جدّی در مقابل تولید می باشند.

همچنین در ادامه نامه آورده شده است:‌مسئولان استانی در مازندران، هدف از ایجاد منطقه‌ی آزاد را «جذب سرمایه‌های خارجی»، «ایجاد فرصت‌های شغلی جدید»، «کسب درآمد ارزی» و «افزایش صادرات» اعلام کرده‌اند. این در حالی است که دانش اقتصاد و تجربه‌ی دست‌کم دو دهه‌ی گذشته در ایجاد مناطق آزاد در کشور بیانگر آن است که نه تنها اهداف مورد نظر در شرایط کنونی اقتصاد ایران محقّق نخواهد شد بلکه در عمل دقیقاً خلاف این تصوّرات رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها